czwartek, 24 maja 2018.
Strona główna > Gospodarka > Nowe promy dla PŻB

Nowe promy dla PŻB

Nowe promy dla PŻB
Data publikacji: 2016-06-21 09:46
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:33
Wywietleń: 3507 140039
Pracownicy należącej do Skarbu Państwa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA, mającej swoją siedzibę w Kołobrzegu, z nadzieją i dużą dozą spokoju patrzą na przyszłość swojego przedsiębiorstwa. Po kilkuletniej batalii przeciwko prywatyzacji firmy w końcu sypiają spokojnie. Spółka nie tylko nie trafiła w prywatne ręce mimo kilkakrotnych prób jej sprzedaży, ale ma plan rozwoju.

Rozpoczyna się projekt budowy dwóch całkowicie nowych, a co za tym idzie nowoczesnych promów pasażersko-samochodowych. Statki będą budowane w polskich stoczniach, a pierwszy z nich ma zostać oddany do eksploatacji już za 3 lata. Stanie się to za sprawą utworzenia przez Polski Fundusz Rozwoju wspólnie z PKO Bankiem Polskim konsorcjum inwestycyjnego. Niedawno (9 bm.) podpisano list intencyjny w sprawie budowy promów dla kołobrzeskiego armatora. Zgodnie z założeniami zadanie finansowane przez wspomniane konsorcjum inwestycyjne zrealizuje konsorcjum partnerów przemysłowych, w którego skład wchodzi Gdańska Stocznia Remontowa, Stocznia „Nauta” z Gdyni, Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, a także koordynujący przemysł stoczniowy Szczeciński Park Przemysłowy.

Inwestycje mają przy okazji pobudzić polski przemysł stoczniowy. Projekt zostanie zrealizowany w oparciu o mającą wejść w życie 1 stycznia przyszłego roku ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Gdyby teraz nie pomyślano o budowie nowych statków, za jakiś czas na rynku przewozów promowych powstałaby luka, którą pewnie natychmiast wykorzystałaby zagraniczna konkurencja.

Choć projektów technicznych nowych promów jeszcze nie ma, już dziś wiadomo, że będą miały po ponad 220 metrów długości. Każdy z nich będzie w stanie przewieźć jednorazowo 900 pasażerów, a przynajmniej jeden z nich poza ciężarówkami, będzie mógł zabierać pod pokład także wagony kolejowe. Promy mają być wyposażone w nowoczesne siłownie, dzięki czemu zasilać je będzie można zarówno mazutem, jak i skroplonym gazem ziemnym.

Budowa jednostek pochłonie 200 mln euro. Obecnie Polska Żegluga Bałtycka realizująca swoją działalność pod marką Polferries, dysponuje trzema promami samochodowo-pasażerskimi. ©℗

(pw)

Komentarze

"Gryfia" 9826108
Na okoliczność budowy promow krazy kilka teorii. 1-202m długosci 400 pax 220 mln $ za dwa wiosna 2019 2-220m długości 900 pax 200 mln E za dwa za trzy lata Dość istotnie róznia sie parametrami,ale rowniez ceną po przeliczeniu na GT. Co jest prawdziwsze? Za kilka dni polozenie stępki. Pozdrawiam Mieczyslaw
2017-06-21 11:28:14
Promy
Rozwojowi nie przeszkodził nawet sprzedawca majtek.
2016-06-21 11:46:17

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
14
na godz. 00:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Zwiedzanie z prezydentem
Opóźnienia na szczecińskim dworcu
Otwarcie groty
Poprzedni Następny

Nekrologi

kondolencje

Joannie Walczak
W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy
„Mirosław Kwiatkowski niniejszym przeprasza za bezprawne naruszenie dóbr osobistych Pana Przemysława Rafała Chmury, których to naruszeń dopuścił się w treści sporządzonych przez siebie artykułów pod tytułem: – „Biuro nieruchomości w przepompowni”, „Pośredników ci u nas dostatek”, „Wypaczone notarialne umowy”, „Notariusze naginali przepisy”, „Czarna dziesiątka mijającego roku”, „Chwasty tygodnia”, „Pośrednicy drwią z Temidy” oraz „Wyrok na notariusza” opublikowanych w Kurierze Szczecińskim odpowiednio w dniach 23 stycznia 2015 r., 13 lutego 2015 r., 27 listopada 2015 r., 28 grudnia 2015 r., 31 grudnia 2015 r., 9 września 2016 r. oraz 11 października 2016 r., a także stronie internetowej gazety, w których to artykułach zawarto nieprawdziwe i niesprawdzone informacje na temat sposobu świadczenia usług przez Pana Przemysława Rafała Chmurę, w czasie gdy wykonywał on zawód notariusza, oraz o rzekomych nieprawidłowościach, których miał się dopuścić przy świadczeniu tych usług. Mirosław Kwiatkowski zobowiązuje się również do poszanowania dóbr osobistych Pana Przemysława Rafała Chmury.”