Nowe lodołamacze, które już niebawem zasilą flotę Wód Polskich – „Ocelot” i „Tarpan” – nabierają kształtu. Niedawno postępy prac przy ich budowie sprawdzali w Gdańsku pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Obie jednostki mają być gotowe jeszcze w tym roku. Po spisaniu procedury odbiorczej uzyskają wszelkie atesty, a wtedy wyruszą na pierwsze kruszenie lodu, o ile ten się pojawi zimą 2020/2021.
– Nowe lodołamacze dla Szczecina to wymiana pokoleniowa floty, która pamięta czasy sprzed ponad 50 lat – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Potrzebujemy nowych jednostek, by zapewnić mieszkańcom regionu bezpieczeństwo przeciwpowodziowe w sezonie zimowym. Przypomnę, że dzięki aktywnej polsko-niemieckiej akcji lodołamania i szeroko zakrojonej aktywności RZGW w tym zakresie na Pomorzu Zachodnim nigdy nie wystąpiła powódź zatorowa.
W dwudniowym spotkaniu, które się odbyło pod koniec lipca w stoczni w Gdańsku, uczestniczyli Stefan Iwicki – pełnomocnik ds. realizacji projektu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin oraz Jerzy Fitas – kapitan lodołamaczy z ponad 50-letnim stażem. Obecni byli także przedstawiciele inżyniera kontraktu, kierownicy produkcji oraz projektanci pracujący w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, która realizuje dla Wód Polskich w Szczecinie projekt budowy nowych jednostek.
– Pierwszego dnia omówiono zaawansowanie budowy jednostek oraz odbyła się wizytacja w magazynach stoczni i na placu budowy lodołamaczy – relacjonuje Stefan Iwicki. – Następnego dnia szczegółowo omówiono wizytację i zaproponowano zakres współpracy na etapie wyposażania jednostek. Dokonano także analizy dotyczącej materiałów wykończeniowych, wyposażenia sterówki oraz siłowni statków. Na końcu omówiono kolejne etaty budowy, w tym wodowanie jednostek. Inżynier kontraktu 30 lipca dokonał odbioru kadłuba dla drugiej jednostki – B105/2, czyli „Tarpana”.
„Ocelot” i „Tarpan” to dwa nowe lodołamacze liniowe, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin jednostki biorące udział w akcjach lodołamania od pół wieku. Na emeryturę ma przejść wysłużony „Świstak” (rocznik 1969) oraz „Ogar” (rocznik 1970).
– Lodołamacze liniowe są jednostkami mniejszymi, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu – wyjaśnia dyrektor Marek Duklanowski. – Nowe będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową, długość całkowita nowych lodołamaczy ma wynosić ok. 29 m, a szerokość całkowita – 7,5 m.
Koszt zadania pod nazwą „Kontynuacja budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin” wynosi ponad 30 milionów złotych. Większość tej kwoty stanowi dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Elżbieta Kubowska
Fot. RZGW