Kadłub lodołamacza „Nerpa” został w piątek zwodowany na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego (dawnej Stoczni Szczecińskiej). To jeden z dwóch lodołamaczy liniowych – obok „Manata” – budowanych obecnie dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Wykonawcą jest Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” w Szczecinie.
W zeszłym roku, we wrześniu i październiku, „Gryfia” przekazała do gdańskiego RZGW dwie prototypowe jednostki: lodołamacz czołowy „Puma” i liniowy „Narwal”. W lutym br. brały udział w patrolowaniu toru wodnego Wisły w trakcie tegorocznej akcji lodołamania. Przeprowadzano próby manewrowe i testy systemów nawigacyjnych oraz łączności. Obie jednostki zostały wyprodukowane w ramach kontraktu pomiędzy RZGW Gdańsk a MSR „Gryfia”. Zakłada on budowę czterech lodołamaczy: jednego czołowego i trzech liniowych. Według umowy, termin zakończenia całego projektu to 2021 rok. Zadanie jest wykonywane w trybie „zaprojektuj i wybuduj” i ma dofinansowanie unijne (85 proc.) z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Prototypowe jednostki powstały pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Objęte są nim również dwa kolejne lodołamacze liniowe z tego kontraktu: „Nerpa” i „Manat”, których budowa trwa w Szczecinie. PRS będzie także prowadzić nadzór nad ich eksploatacją.
„Nerpa” została zwodowana w piątek (2 kwietnia). Z hali produkcyjnej SPP jednostkę przetransportowano na plac przy pochylni Wulkan. Tam została przeniesiona na wodę za pomocą stoczniowej suwnicy.
– „Nerpa” to lodołamacz liniowy służący do rozszerzania rynny w lodzie wyłamanej przez lodołamacze czołowe, a także jej wyłamywania w obszarze niedostępnym dla większych lodołamaczy czołowych, może pływać w zwartej krze lub śryżu, aby zapobiegać ich zatrzymywaniu się i powstawaniu zatorów – informuje zarząd MSR „Gryfia”. – Jednostka jest wyposażona w sprzęt umożliwiający pełnienie także funkcji holownika, jak również ratowniczej, pożarowej i hydrograficznej. Napęd lodołamacza stanowi silnik główny napędzający śrubę stałą.
Wodowanie ostatniej, czwartej jednostki – „Manata” – prawdopodobnie odbędzie się w przyszłym miesiącu. Jak podkreśla spółka, budowa obu lodołamaczy przebiega terminowo.
(ek)