czwartek, 19 lipca 2018.
Strona główna > Gospodarka > Morska debata

Morska debata

Morska debata
Data publikacji: 2016-12-04 11:42
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 1556 182210

Gospodarce morskiej poświęcone było niedawne spotkanie w Centrum Dydaktyczno-Badawczym Nanotechnologii Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Dyskutowali naukowcy i eksperci.

– Mamy zaniedbania sięgające kilku dekad, jeśli chodzi o pogłębianie Odry – mówił na wstępie kpt. ż.w. Józef Gawłowicz.

Uczestnicy debaty oceniali możliwości wykorzystania śródlądowych dróg wodnych do transportu. Zdaniem dr. hab. inż. Tadeusza Graczyka, profesora ZUT-u, pomysł połączenia Adriatyku z Bałtykiem wydaje się bardzo atrakcyjny, ale na jego realizację potrzebne są duże nakłady.

– Potencjał jest, choć wymaga wiele pracy – zaznaczyła Aneta Szreder-Piernicka, dyrektor ds. handlowych w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Obecnie, spośród różnych gałęzi transportu, które obsługują zespół portów Szczecin i Świnoujście, żegluga śródlądowa stanowi zaledwie 4 procent.

Dyskutowano też o możliwościach rozwoju przemysłu okrętowego w Szczecinie i regionie.

– Do zbudowania dużego przemysłu potrzeba potencjału technicznego, ludzkiego, organizacji i pieniędzy, czyli kredytów – mówił profesor Graczyk. – Niedawno wykonywaliśmy ekspertyzę i potencjał techniczny terenu, którym zawiaduje Szczeciński Park Przemysłowy, istnieje. Gorzej jest z pracownikami, bo po upadku stoczni się rozpierzchli i trzeba szybko zmontować zespół. Nad organizacją pracuje prezes SPP Andrzej Strzeboński. Jeśli chodzi o kredyty, to nie powinno być barier.

Przewodniczący Porozumienia stowarzyszeń na rzecz odbudowy przemysłu okrętowego w Szczecinie Jan Jęczkowski stwierdził, że jest szansa na ożywienie stoczni. Za słuszne uznał powołanie konsorcjum.

Krzysztof Piotrowski, były prezes Stoczni Szczecińskiej Porta Holding, był pytany, jakie statki budować.

– Dla nas najbardziej opłacalne były kontenerowce – przypomniał. – Nadal są towarem pewnym. Można też produkować statki techniczne.

Rozmawiano również o roli klastrów w sektorze morskim.

– Najważniejsze, żeby działać wspólnie – podkreślała dr Katarzyna Kazojć z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, która przybliżyła ideę klastrów.

Organizatorem spotkania był Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej w Szczecinie.

Tekst i fot. (ek)

Morska debata Morska debata Morska debata

Komentarze

bat w lewo bat w prawo
Mamy zaniedbania sięgające kilku dekad, jeśli chodzi o pogłębianie Odry – mówił na wstępie kpt. ż.w. J. G. słynny gawędziarz..-przez dekady to trzeba było ścigać wrogów ludowej władzy i swoich wrogów w szczególności.Komu w głowie było pogłębianie Odry ?.Wiadomo że ich nie wyłapali bo żegluga śródlądowa ze Szczecina przeniosła się na głebokie rzeki i głebokie kanały Niemiec
2016-12-04 14:49:28
Man
Pogadać dobra rzecz....przemysł stoczniowy na świecie się zwija nawet w Chinach zamykają stocznie, a my będziemy otwierać. Oczywiście u nas się opłaci bo będziemy budować statki zaawansowane technicznie, pitu pitu czy ktoś w to jeszcze wierzy? Nawet spawaczy i monterów okrętowych nie ma więc o jakich statkach mówimy. Co do jednostek zaawansowanych technicznie to Stocznia Szczecińska już takie budowała-chemikaliowce ze zbiornikami duplex i wszyscy wiemy jak to się skończyło. Konkluzja jest krótka: był Związek Radziecki - odbiorca 90% produkcji stoczni za tzw. "komuny" była stocznia. Upadł ZSRR jeszcze się to parę lat potoczyło siłą rozpędu i zwyżką rynku kontenerowców dla Niemców i stocznia padła. Nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki....spójrzmy prawdzie w oczy: budując tanie i proste statki (masowce, kontenerowce) nie mamy szans w konkurencji z Chinami, budować skomplikowanych i drogich pasażerów i statków skomplikowanych technicznie na miarę XXI wieku nie potrafimy i nie mamy takich projektów. Stocznia w Szczecinie zatrzymała się 30 lat temu i tego dystansu nie uda się już odrobić bo nie ma ludzi i nie ma na to wielkich pieniędzy. O potędze przemysłu stoczniowego w Szczecinie można rozmawiać na zasadzie co by było gdyby....i tak się niestety rozmawia.
2016-12-04 14:35:21

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
18
na godz. 00:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Flis przypłynął do Szczecina
Zjazd Młodych Gwiazd 2018 i „Siedem życzeń”
Różankowe urodziny Szczecina
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy