Rada Nadzorcza Funduszu Rozwoju Spółek SA poinformowała, że w wyniku postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko prezesa tej spółki powołała Marię Skubniewską. FRS jest właścicielem Szczecińskiego Parku Przemysłowego (dawnej Stoczni Szczecińskiej) oraz większościowym akcjonariuszem Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie.
Maria Skubniewska jest absolwentką prawa na Uniwersytecie Warszawskim. W zlikwidowanym w ub. roku Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pełniła była dyrektorem Departamentu Nadzoru Właścicielskiego. Po ustaniu zarządu komisarycznego w Polskiej Żegludze Morskiej, od 14 grudnia 2019 r. pełniła przez kilka miesięcy funkcję tymczasowego kierownika tego przedsiębiorstwa. W przeszłości zasiadała w radach nadzorczych różnych firm, związana też była z Agencją Rozwoju Przemysłu (m.in. jako ekspert i dyrektor Departamentu Inwestycji Kapitałowych).
Fundusz Rozwoju Spółek SA z siedzibą w Warszawie utworzono w sierpniu 2016 r. na bazie majątku spółki Zakłady Graficzne „Dom Słowa Polskiego” SA w likwidacji. Jedynym właścicielem spółki od chwili jej powstania jest Skarb Państwa.
W maju 2017 r. dokonał on połączenia FRS z 10 spółkami Skarbu Państwa (przez przejęcie) wraz z ich całym majątkiem ruchomym i nieruchomościami, realizując tym samym wcześniejszą decyzję o konsolidacji wybranych jednoosobowych spółek SP będących w stanie prawnym likwidacji.
W grudniu 2017 r. FRS został dokapitalizowany przez Skarb Państwa kwotą 200 mln zł. Środki te, jako celowo wyodrębnione, przeznaczono na rozwój gospodarki morskiej oraz obszarów bezpośrednio z nią powiązanych. W grudniu 2018 r. przeprowadzono proces tzw. alokacji aktywów stoczniowych. W wyniku realizacji umowy zamiany udziałów i akcji, zawartej z Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętym MARS, FRS stał się właścicielem (100 proc.) udziałów w spółce Stocznia Szczecińska, obecnie działającej pod nazwą Szczeciński Park Przemysłowy sp. z o.o., a także większościowym akcjonariuszem (92,36 proc. akcji) spółki Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” SA z siedzibą w Szczecinie.
Pierwotnym celem FRS miało być efektywne wykorzystanie majątku pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli spółek Skarbu Państwa przejętych w roku 2017, w tym wykorzystanie go na rzecz realizacji szerokiego spektrum zadań w obszarze restrukturyzacji oraz wsparcia doradczego i kapitałowego podmiotów działających w sektorze państwowym. Jak cel strategiczny wyznaczono natomiast podnoszenie konkurencyjności i wartości rynkowej spółek Skarbu Państwa.
Obecnie wszelkie działania podejmowane przez FRS pozostają w ścisłym związku z założeniami „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020” (z perspektywą do 2030 r.) oraz wytycznymi i decyzjami właścicielskimi. Działalność FRS ma wspomagać rozwój krajowego przemysłu morskiego, w szczególności jeden z flagowych programów rządowych pn. „Nowoczesne produkty przemysłu okrętowego”, w ramach którego realizowany jest projekt „Batory”, jak również ma ogólnie wspierać rozwój obszarów bezpośrednio powiązanych z gospodarką morską i okrętową.
Finansowy udział FRS w realizacji tych przedsięwzięć gospodarczych opiera się na zasadach w pełni rynkowych, komercyjnych, przy wykluczeniu wszelkich elementów, które mogłyby skutkować uznaniem działań finansowych za niedozwoloną pomoc publiczną.
Nadzór właścicielski nad FRS sprawuje Ministerstwo Infrastruktury.
(ek)