Piątek, 05 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Marchewka o terminalu w Świnoujściu: będzie przyjmować największe kontenerowce

Data publikacji: 03 lipca 2024 r. 12:49
Ostatnia aktualizacja: 05 lipca 2024 r. 20:13
Marchewka o terminalu w Świnoujściu: będzie przyjmować największe kontenerowce
Fot. PAP/Radek Pietruszka  

W ciągu kilku miesięcy podjęliśmy szereg kroków, by do terminala kontenerowego w Świnoujściu na przełomie 2028 i 2029 r. mogły zawijać największe na świecie kontenerowce - powiedział w środę w Studiu PAP wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka (KO).

Marchewka w środę w Studiu PAP pytany o to, czy podczas wtorkowych międzyrządowych polsko-niemieckich konsultacji poruszany był temat budowy krytykowanego przez niektóre niemieckie środowiska terminalu kontenerowego w Świnoujściu odpowiedział że nie, a strona polska "robi swoje", jeśli chodzi o realizację tej inwestycji. "Nie było żadnych informacji, które by pokazywały, że jest jakakolwiek wątpliwość naszych sąsiadów co do tej inwestycji" - dodał.

"W ciągu kilku miesięcy podjęliśmy szereg kroków, które prowadzą nas do tego, aby do portu w Świnoujściu mogły zawijać największe na świecie kontenerowce. (...) Myślę, że przełom 2028 i 2029 to czas do którego będziemy w stanie zrealizować tę inwestycję" - zapowiedział.

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że inwestycja jest na etapie oczekiwania na ostateczne zatwierdzenie decyzji środowiskowej a jego resort jest w stałym kontakcie z przedstawicielami konsorcjum, które wygrało przetarg na budowę terminala. "Jesteśmy zdeterminowani, aby dowieźć tę inwestycję" - zapewnił.

W maju br. podpisano umowę na przygotowanie m.in. studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.

Terminal ma powstać na wschód od falochronu terminala LNG, na "zalądowionym" obszarze Zatoki Pomorskiej. Nabrzeże przeładunkowe ma mieć długości ok. 1,3 km i głębokość 17 metrów, co pozwoliłoby na jednoczesną obsługę dwóch statków oceanicznych o długości 400 m i jednego, o długości ok. 200 m. Terminal ma mieć ok. 70 ha powierzchni. Zgodnie z założeniami terminal w Świnoujściu ma docelowo rocznie przeładowywać 2 mln TEU (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp).

Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach, przy czym pierwszy z nich oznacza połowę docelowej zdolności przeładunkowej, czyli 1 mln TEU. Nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.

W 2023 r. polskie porty przeładowały 145 mln ton towarów. Porty w Szczecinie i Świnoujściu 35,3 mln ton.

Logo PAP Copyright

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Do ??
2024-07-05 19:00:23
Oto standardy neo-TVP tzn Ze strony zniknął artykuł, który demaskował manipulacje Tuska na temat działań Anny Fotygi , słowa premiera „wprowadzają w błąd” . Szukaj prawdy i myśl !
@Leszek
2024-07-05 12:58:49
Uspokój sie i nie krzycz! Mieszkańcy i władze Świnoujścia działają w interesie własnym, nie Niemiec. Bo to oni najwięcej na megalomańskich pomysłach stracą. To miasto żyje z turystyki, nie z przemysłu, i nie chce się stać brudnym, przemysłowym kotłem bez uroku i polotu. Niech sobie warszafka na podwórku sejmu buduje terminal, nie w kurorcie turystycznym
Jak z humorem
2024-07-05 11:00:58
chcę podkreślić jak uśmiechnięty , najedzony w korytku , do którego dopuścili GO wszelkiej maści użytkownicy co w porcelanę zrobi !, a jakże !?, ale po sobie brązowej kreski nie umyje ! ON to , uśmiechnięty , zadowolony wzorem swego szefa , puszcza debilom pachnące bączki prosto w rozdziawione dziobki i uszka. Nic, ale to nic obecna władza nie zbuduje , bo na to trzeba zgody Niemców i pieniędzy , których w budżecie już praktycznie zaczyna brakować .Szpece od wałów VAT już są ponownie w MF!!
Oto standardy
2024-07-05 10:08:30
Oto standardy neo-TVP tzn Ze strony zniknął artykuł, który demaskował manipulacje Tuska na temat działań Anny Fotygi , słowa premiera „wprowadzają w błąd”
Leszek
2024-07-05 09:00:53
INTERES PANSTWA JEST ZAWSZE NADRZĘDNY I DYSKUSJA Z WŁADZAMI MIASTA MOŻE POLEGAĆ TYLKO NA ORGANIZACJI, A NIE NA TYM ABY DECYDOWAŁO O STRATEGICZNEJ INWESTYCJI!!! AKTUALNIE WŁADZE MIASTA DZIAŁAJĄ Z INSPIRACJI I NA RZECZ NIEMIEC, A TO PODCHODZI POD SABOTAŻ!!! SĄDZĘ ŻE ABW POWINNO ZAJĄĆ SIĘ WŁADZAMI MIASTA ŚWINOUJŚCIE!!! TO NIE NIEMCY DECYDUJĄ CO I GDZIE MA POWSTAĆ W POLSCE!!!
Darek
2024-07-04 21:29:13
Jaki terminal. Przecież brak zgody Niemiec. Tą inwestycję trzeba odłożyć do chwili powstania polskiego rządu.
do @@nie rozumiem
2024-07-04 16:50:59
nawet jeśli uda się pogłębić do 17 m , to szybko się zamuli . Te nasze obecne 12,5 m w wielu miejscach już nie ma wymaganych 12 . To są olbrzymie koszty , a dawny PRCiP nie istnieje ! Przetarg , wycena , realizacja , a dno się zamula . Jest 12m , a pływa się do 9 m . Ktoś ma lepszą wiedzę , proszę niech zapodaje . Nie czuję się super znawcą .
@@nie rozumiem
2024-07-04 14:40:01
A niby dlaczego nie na moją głowę i od razu mnie obrażasz nic o mnie nie wiedząc. Tak się składa że mam jako takie pojęcie o żegludze i nie zgadzam się z twoją tezą, że niby nie da się pogłębić do 17 metrów. A dlaczego to? Przecież tor wodny do Szczecina już ma głębokość 12 metrów, jaki problem wykopać te dodatkowe 5 metrów? To jedynie kwestia chęci, bo koszty nie były by wcale większe niż budowa terminala od zera w Świnoujściu
@Żeglugowiec
2024-07-04 11:28:54
Bardzo przekonywujące ! Mnie (1,2,3 ) objaśnił to zagadnienie jak pan profesor . Bardzo dziękuję ! Nie jestem decyzyjny w tym temacie , ale teraz przynajmniej lekko czuję temat i jestem spokojny . Nie muszę krytykować , ani Tuska , ani PIS-a , po prostu widzę te realia .
Żeglugowiec
2024-07-04 10:34:05
Czy aby plany na 2MLN TEU nie są zbyt ambitne ? BCT Gdańska (od 2007 r) pracował na przekroczenie 1 MLN TUE ca 7 lat / kolejne 10 lat i dochodzi do 1,9/2,1 MLN - duży kontenerowiec to ok 14-16.000 TEU / 2 mln TEU to ok 140-160 zawinięć rocznie ! Sami sobie odpowiedzmy na pytanie CZY TO REALNE ? Kolejne pytanie Czy Polska potrzebuje pojemność ok 5-8 MLN TEU ? Obym się mylił ??? Chyba że założymy że w przyszłości Daleki Wschód nas zdominuje (w dostawach wszystkiego - a tego chyba nie chcemy)
do ??
2024-07-04 08:59:22
centralny wypierd Tuska w spragnione ucho głąba ! POLSKA nigdy niczego nie mogła się zrzekać, ponieważ nie była sygnatariuszem paktu kapitulacji Rzeszy Niemieckiej .Ruski w Naszym imieniu zagarnął lub nie to co zagarnął ! Nie zmienia to faktu , że to Niemcy napadły na Polskę i ją zniszczyły . Mam sąsiada szanować , który zagrabione w czasie wojny fanty uważa za swoje ? Liźnij jeszcze im rowek, to może coś na kształt miodu otrzymasz !Rozumiesz niemieckie " nein " ? Wąchaj dalej pierdy Tuska !
Roberto
2024-07-04 08:27:58
Znam pana M.i jego tatę i są jak kubek w kubek, które powinny stać w najdalszym miejscu ciemnej szafy.
Rok opóźnienia?
2024-07-04 01:58:44
Terminal miał być gotowy na początku 2028 roku. Dlaczego więc minister mówi o przełomie 2028 i 2029 roku?
@nie rozumiem
2024-07-04 01:55:56
I nie zrozumiesz, bo to, jak widać, nie na twoją głowę. A wystarczy tylko policzyć. Toru do Szczecina nie da się pogłębić do 17 m.
@Darek
2024-07-04 01:52:26
To prawda.
Wir
2024-07-03 20:16:27
My zbudujemy, spółka arabsko belgijska będzie zawiadywać a my dostaniemy z tego psie pieniądze tak jak z wydzierżawionego chińczykom nabrzeża w Gdyni. Taki to będzie sukces.
pisomatołek
2024-07-03 19:08:49
jednak prawicowość to znaczny odchył pod berecikiem z antenką
obserwator
2024-07-03 18:44:00
Najbardziej opiniotwórczym ośrodkiem w Szczecinie w dziedzinie logistyki , transportu , spedycji jest Rafał Zahorski oraz próbujący mu dorównać w mediach jako ekspert Pan Przemysław Hołowacz z firmy CSL kreujący się na eksperta , komentatora i znawcę tematów logistyki i szeroko pojętego biznesu. To Ci Panowie powinni wydać komentarz na swoich forach co sądzą na temat budowy terminala kontenerowego .
@ŚwinoujścieSłyszało
2024-07-03 18:42:39
Wiesz, że terminal to projekt PiS-u? Tak samo jak gazoport, tunel i Baltic Pipe.
??
2024-07-03 18:18:51
@1.2.3:przecież pani fotyga zrzekła się reparacji nie wiesz o tym ?
1,2,3
2024-07-03 17:23:13
Posłuchajcie Ćwika od Szymona w Polsacie jak pier..li w TV Polsat , że Niemcom trzeba wybaczyć zniszczenia wojenne, potem dać buzi w dupkę , to może nam coś kapną w ramach reparacji wojennych . No drugi Donald Tusk , wypisz wymaluj . Ciosane z jednego czerwonego dyszla durnie !
Darek
2024-07-03 17:12:29
Kiedy PO zrobi coś dla tego regionu zamiast fotografować sie na tle pomysłów, decyzji i pracy poprzedniego Rządu. Wstyd panowie, chyba lustra w domu nie macie. Wiemy jak przebiega proces przygotowania wielkich inwestycji.
Brawo
2024-07-03 16:58:14
jest Nowy nierząd , który każdego dnia jak za czasów Wielkiej Rewolucji Radzieckiej , popier..la " rewolucyjnym pociągiem " w poszukiwaniu białych . Czerwoni latami ścigali białych po bezkresnych stepach carskiej Rosji .Czym się to skończyło? Socjalistycznym gównem , które ponownie powróciło wraz z potomkami waciakowych towarzyszy Lenina .Tak to widzę ! Wy się kurne ganiajta , ale ja podatków uczciwie nie zapłacę. Niech Tusk zapieprza , a ja mam wyje...ne na taką Polskę i zrobię coś na h..j
Zawsze to jakiś
2024-07-03 16:48:12
sukces dnia. W perspektywie innego sukcesu dnia Uśmiechniętej Polski , to jest ,rozp....nej szafy pancernej , bo w tej szafce były grube papiery na Sędziów z Kasty. Brawo Wy, bodnarowe, komunistyczne durnie !
tusk doplaca do elek
2024-07-03 16:34:39
elektrykow i uzywnych tez.Dlaczego tusk w polsce robi smietnisko . najpierw uzywane wiatraki teraz uzywane auta
Pan Marchewka
2024-07-03 16:33:03
jaki zadowolony . Jaki uśmiechnięty . Widać , że chłopak już z korytka podjada . Najedzony , przewinięty może się uśmiechać , nie to co ja . Przegrałem wybory , dali mi Tuska za Premiera . Codziennie straszą , że będą zamykać do puszki. Nawet pracować mi się już nie chce . Obrzydza mnie tyranie na podatki dla Bodnara . E , panie Marchewka , a zobacz , no TY do swojej kieszeni , może już ktoś równie szczęśliwy do niej się zes...ł ? Jak tu żyć ? Bieda na horyzoncie .Oni mają , a jo ni mom !
Dariusz
2024-07-03 16:25:24
Największe? Raczej te które zmieszczą się w duńskich cieśninach o holenderskich nazwach. Inaczej już teraz byłyby przyjmowane w terminalu Gdańskim, który zresztą ma szansę upaść dzięki budowie konkurencyjnego terminalu w Świnoujściu
Brawo
2024-07-03 16:15:02
Jest nowy rząd, są wreszcie inwestycje w regionie.
pisomatoł
2024-07-03 16:04:27
porty to między innymi niemieckie Bremerhaven, Wilhelmshaven, Hamburg, ale też brytyjski Felixstowe czy Hollernderski Rotterdam. Pozostałe porty, które do tej pory były bezpośrednim celami transoceanicznych dostaw, od lutego mają być obsługiwane poprzez połączenia dowozowe. W przyszłości w ramach Gemini będzie to tylko 5 do 6 portów w Azji i Europie Północnej - zaznacza przedstawiciel Maersk. I jak się ma pchanie forsy w port konenerowy ?
Przełom 2028 na 2029
2024-07-03 15:41:19
( !!! ) Kochany a myślałeś co wtedy będziesz miał do gadania?
??
2024-07-03 15:19:51
@cdn: tak jak pani fotyga z ppisu ktora sie zrzekla repracji ? buhahha
cdn
2024-07-03 14:45:13
Marchewko! Jestescie tak wiarygodni jak wasz szef TW''OSKAR'' Widzielismy wczoraj jak skladal hold lenny temu konusowi nazywanwmu kanclerzem Niemiec,DEUTSCHLAND UBER ALLES
Jak mówił klasyk
2024-07-03 14:12:08
dwa razy obiecać , to jak raz dać ! Za tydzień panie Marchewka ten sam artykuł w innym otoczeniu , trochę podkręconego bajeru i...MAMY TO ! Jakie to teraz modne .Donek pięknie to krzyknął jakoś w lutym , a już po tej forsie ani śladu . Dowiedz się pan , gdzie Donek tę kasę w reklamówkach Lidla trzyma , czy wywiózł ? Jakoś nie ma sygnałów , że ktoś na coś już zajumał !Nie , co to to nie ! W życiu nie posądzamy PO ,o inżynierię finansową typu widu-chowa ,no i zdechła krowa ! Jaja sobie drapię !
obserwator
2024-07-03 14:09:21
Najpierw infrastruktura- nowe chlodnie w Swinoujsciu oraz Szczecinie. Pod obslugę reeferek. Kto w końcu jest Prezesem na Gryfie??? Port Rybacki Gryf bo tam kompletny zastój , stagnacja i brak inwestycji jak widać. Kiedy audyt w tej firmie Skarbu Państwa??
am
2024-07-03 14:02:20
Co ciekawe niemiecy armatorzy dużych kontenerowców wycofują się z rejsów do Gdańska!
z 44 wysp
2024-07-03 13:48:44
Terminal kontenerowy to sobie możecie wybudować na swoich Wałach Chrobrego. Kiedy dotrzyma Pan obietnic i otworzy ulicę Ku Morzu??? Wygrało się wybroy, tak, również dzięki naszym głosom, a teraz odwraca się plecami???
@Kontener
2024-07-03 13:46:39
Precz od samorządu w Świnoujściu. To najlepszy samorząd, jaki mógł zostać wybrany. Dosyć pachołków dla Szczecina, co sprzedali tereny, najpiękniejsze tereny! Już płacimy cenę za kontenerową koalicję!
OBSERWATOR
2024-07-03 13:40:34
Pan Marchewka na zdjęciu w lansie. Zdjęcie zrobione przez Pietruszkę!!! Co za komitywa .
nie rozumiem
2024-07-03 13:37:43
Ale po co ten terminal,skro już jest jeden w Szczecinie. Nie lepiej zainwestować w pogłębienie toru wodnego i basenów portowych w Szczecinie, niż wydawać na zupełnie nowy terminal gdzieś w lesie? A tak poza tym, jakoś ucichły pisowskie trole co tak krzyczały o tym że przez niemców nie będzie terminala kontenerowego. A jednak będzie, a cała wasza propaganda poszła w piach. Dalej wam to nie daje nic do myślenia wyznawcy pisuaru?
Brawo panie
2024-07-03 13:34:02
Marchewka ! Szkoda tylko, że Was już nie będzie ! Takie fachowe towarzystwo , takie proinwestycyjne ! Kapitan Żeglugi Szuwarowej w Stoczni Wulkan już pewnie kończy nowoczesny Dok dla Gryfii , na którym ze stratami " wyglebił " się niejaki PIS ! Już pewnie rozpoczął produkcję wiatraków , no bo kasę w dwóch ratach już miłościwie panujący nam Król Europy dostarczył . No , to ile na te wiatraki z tej grubej zośki dostał na swoje pomysły Szczecin i pan Kapitan ? Dawaj pan , nie wstydź się ! Sukces !
manager w ATS
2024-07-03 13:30:42
Panie Marchewka , czekamy z utęsknieniem. Wyglądamy tych kontenerowców już teraz. Na rynku shippingowym jest taki dynamizm ,zmienność ,że w takim horyzoncie nie ma co planować. Pan robi propagandę sukcesu nie popartą żadnymi faktami. Do roku który Pan deklaruje dużo może się zmienić .Poza tym juz widze jak porty niemieckie przy wsparciu Maerska i Hapaga i innych armatorów oddają bez walki swoje terminale i przeładunki.To samo Gdańsk i Gdynia.
ŚwinoujścieSłyszało?
2024-07-03 13:14:42
Dobra wiadomość! Sami ich wybraliście :))
Kontener
2024-07-03 13:08:02
Czyli jednak rządzący Świnoujściem nie będą działali na szkodę Polski i pozwolą na rozwój naszego kraju.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA