Takie maszyny są tylko trzy w Polsce. Jedną od ubiegłego tygodnia dysponuje spółka DB Port Szczecin. To wóz widłowy typu Kalmar, wyprodukowany przez szwedzką firmę Cargotec. Może podnosić towary ważące do 42 ton.
Nowe urządzenie służy do przeładunku dużych, ciężkich towarów jednostkowych, takich jak bloki granitowe, blachy w rolach, wyroby hutnicze czy różne konstrukcje. Może je podnosić na wysokość czterech metrów. To najnowszy model z tej klasy maszyn, wyprodukowany w tym roku przez Cargotec. Urządzenie przyjechało ze Szwecji. Stargardzka fabryka tej firmy na razie takich nie wytwarza.
– Obecnie w Polsce są tylko trzy takie maszyny – informuje Monika Żaboklicka z działu sprzedaży DB Port Szczecin. – Ale żaden krajowy port, oprócz naszego, takiej nie ma.
To nie jedyna inwestycja DB Port Szczecin w sprzęt do przeładunku. W tym tygodniu spółka wzbogaciła się również o trzy mniejsze układarki marki Yale, mające udźwig po 8 ton.
Spółka DB Port Szczecin specjalizuje się w przeładunkach kontenerów oraz tzw. drobnicy zjednostkowanej, czyli wyrobów stalowych, metali nieżelaznych, granitów, celulozy i papieru. Obsługuje też sztuki ciężkie i ponadgabarytowe oraz inne ładunki, jak np. kakao w workach, towary niebezpieczne czy nawozy luzem. (ek)
Fot. Dariusz GORAJSKI