Generalny dyrektor ochrony środowiska wydał w końcu ostateczną decyzję środowiskową dla budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Poinformował o tym w poniedziałek (3 lutego) w mediach społecznościowych wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
– Zaskarżenie przygotowane przez m.in. niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową – napisał wiceminister. – Kolejny bardzo ważny krok w realizacji inwestycji wykonany. Przypomnę, że planowane zakończenie budowy to przełom 2028/2029 roku. Gdy terminal zostanie oddany do użytku, będzie obsługiwać największe kontenerowce świata. Przed nami wielki impuls dla gospodarki, ale także wzmocnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa kraju.
Decyzja środowiskowa dla tej inwestycji została wydana 10 października 2023 roku przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie. Odwołania od niej wniosły organizacje ekologiczne (polska i niemiecka), a także prezydent miasta Świnoujście. Sprawę rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie.
– W GDOŚ trwa analiza akt sprawy – mówił przed rokiem w Sejmie Marek Kajs, zastępca generalnego dyrektora ochrony środowiska. – Trzeba sobie powiedzieć, że jest to inwestycja pod względem środowiskowym dosyć trudna, wymagająca. Przez ten czas procedowania bardzo dużo różnych problemów zostało wyeliminowanych. Podjęto bardzo dużo działań minimalizujących. Planuje się podjąć też działania, które mają skompensować negatywny wpływ inwestycji na środowisko przyrodnicze. Decyzja jest bardzo rozbudowana. Sama sentencja z warunkami to ponad 40 stron tekstu. Jeszcze będziemy rozpatrywali wnioski poboczne, dotyczące wyjaśnienia treści decyzji, natomiast po analizie merytorycznej przewidujemy możliwość wezwania jeszcze o dodatkowe aspekty i będziemy wydawali decyzję w drugiej instancji, żeby ta decyzja uzyskała walor ostateczności.
Wreszcie ostateczna decyzja została podpisana. To jeden z niezbędnych warunków do podpisania umowy przyrzeczonej z inwestorem. Przypomnijmy, że jest nim konsorcjum katarsko-belgijskie złożone z firm: QTerminals i DEME Concessions. Na razie podpisało ono (10 lipca 2023 roku) przedwstępną umowę 30-letniej dzierżawy terenu pod budowę terminalu z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Chodzi o 75 ha w świnoujskim porcie zewnętrznym, na wschód od terminalu LNG.
Zakłada się, że w pierwszej fazie terminal będzie mógł obsłużyć do 1 mln TEU rocznie, a docelowo – 2 mln TEU.
(ek)