Czwartek, 21 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Inwestycje Wód Polskich w Podjuchach. Baza dla lodołamaczy i nowy most [GALERIA]

Data publikacji: 12 grudnia 2022 r. 15:40
Ostatnia aktualizacja: 12 grudnia 2022 r. 20:09
Inwestycje Wód Polskich w Podjuchach. Baza dla lodołamaczy i nowy most
Fot. Dariusz Gorajski  

Nowoczesna baza dla lodołamaczy powstaje w szczecińskich Podjuchach. Inwestorem są Wody Polskie, a wykonawcą prac – firma Strabag. Nabrzeża do cumowania mają być gotowe na koniec grudnia tego roku, a cała baza – w połowie lutego 2023. W pobliżu trwa inna ważna inwestycja Wód Polskich: budowa nowego mostu kolejowego na Regalicy. Wkrótce rozpoczną się prace rozbiórkowe starej przeprawy, po której pozostanie tylko zabytkowe zwodzone przęsło. 

Lodołamacze w nowej bazie będą cumować przy nowoczesnym nabrzeżu o długości 140 m. Przewidziano miejsce postojowe dla ośmiu jednostek. Wcześniej baza mogła ich przyjąć od czterech do sześciu. Ponadto zakres prac obejmuje m.in. część techniczno-remontową, budynek administracyjny, halę, garaże, parking oraz poszerzenie basenu manewrowo-postojowego. Baza, nie tylko postojowa, ale też techniczna, umożliwi utrzymanie jednostek w odpowiednim stanie. Wszystkie lodołamacze, polskie i niemieckie, będą mogły zacumować w jednym miejscu. 

Budowa rozpoczęła się w ub. roku.

Inwestycja, wyceniona na 22 mln zł, realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, finansowanego przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy).

Niedaleko bazy trwa przebudowa mostu kolejowego na Regalicy. Nowy powstaje w sąsiedztwie starej przeprawy. Będzie się składać z dwóch stalowych, trójprzęsłowych konstrukcji kratownicowych, dla każdego z dwóch torów z osobna, posadowionych na wspólnych przyczółkach i filarach. Most zostanie wyniesiony 6,2 m powyżej poziomu wysokiej wody. Stary obiekt będzie rozebrany niemal w całości. Zachowane zostanie tylko wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło wraz z bezpośrednim otoczeniem.

Cel tej inwestycji to zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii nr 273. Wartość kontraktu wynosi 282 mln zł, a zadanie finansowane jest ze środków Banku Światowego, unijnych i budżetu państwa.

Zintegrowane inwestycje Wód Polskich mają zapewnić maksymalną ochronę przeciwpowodziową mieszkańcom regionu oraz poprawić wodny szlak komunikacyjny.

Elżbieta KUBOWSKA

Więcej na ten temat we wtorkowym „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 13 grudnia 2022 r.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Wojtek
2022-12-12 19:56:48
Na Podjuchach nie w Podjuchach. Nazwy dzielnic i osiedli łączy się z „na”. To nie samodzielna wieś ani miasteczko żeby było „w”
@Pejos
2022-12-12 17:36:41
Słusznie... Także niepotrzebna jest straż pożarna. Przecież woda jest w Odrze, a wiadra w Castoramie. Ponadto nic się w tej chwili nie pali.
Pejos
2022-12-12 16:46:33
Co za granda z tymi lodołamaczami przecież jest ocieplenie klimatu i lodołamacze są niepotrzebne to zbędny wydatek. Posłuchajcie aktywistów Zielonych

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA