Nowoczesna baza dla lodołamaczy powstaje w szczecińskich Podjuchach. Inwestorem są Wody Polskie, a wykonawcą prac – firma Strabag. Nabrzeża do cumowania mają być gotowe na koniec grudnia tego roku, a cała baza – w połowie lutego 2023. W pobliżu trwa inna ważna inwestycja Wód Polskich: budowa nowego mostu kolejowego na Regalicy. Wkrótce rozpoczną się prace rozbiórkowe starej przeprawy, po której pozostanie tylko zabytkowe zwodzone przęsło.
Lodołamacze w nowej bazie będą cumować przy nowoczesnym nabrzeżu o długości 140 m. Przewidziano miejsce postojowe dla ośmiu jednostek. Wcześniej baza mogła ich przyjąć od czterech do sześciu. Ponadto zakres prac obejmuje m.in. część techniczno-remontową, budynek administracyjny, halę, garaże, parking oraz poszerzenie basenu manewrowo-postojowego. Baza, nie tylko postojowa, ale też techniczna, umożliwi utrzymanie jednostek w odpowiednim stanie. Wszystkie lodołamacze, polskie i niemieckie, będą mogły zacumować w jednym miejscu.
Budowa rozpoczęła się w ub. roku.
Inwestycja, wyceniona na 22 mln zł, realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, finansowanego przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy).
Niedaleko bazy trwa przebudowa mostu kolejowego na Regalicy. Nowy powstaje w sąsiedztwie starej przeprawy. Będzie się składać z dwóch stalowych, trójprzęsłowych konstrukcji kratownicowych, dla każdego z dwóch torów z osobna, posadowionych na wspólnych przyczółkach i filarach. Most zostanie wyniesiony 6,2 m powyżej poziomu wysokiej wody. Stary obiekt będzie rozebrany niemal w całości. Zachowane zostanie tylko wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło wraz z bezpośrednim otoczeniem.
Cel tej inwestycji to zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii nr 273. Wartość kontraktu wynosi 282 mln zł, a zadanie finansowane jest ze środków Banku Światowego, unijnych i budżetu państwa.
Zintegrowane inwestycje Wód Polskich mają zapewnić maksymalną ochronę przeciwpowodziową mieszkańcom regionu oraz poprawić wodny szlak komunikacyjny.
Elżbieta KUBOWSKA
Więcej na ten temat we wtorkowym „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 13 grudnia 2022 r.