Czwartek, 25 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Inwestycje i nowe przepisy w żegludze śródlądowej [GALERIA]

Data publikacji: 11 marca 2019 r. 20:36
Ostatnia aktualizacja: 14 maja 2019 r. 11:51
Inwestycje i nowe przepisy w żegludze śródlądowej
 

Aby Odrzańska Droga Wodna miała status międzynarodowej i była w pełni żeglowna, musi na niej powstać łącznie 27 stopni wodnych. To wymaga długiego czasu. Na razie odpowiedzialne za inwestycje na rzekach Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie skupia się na miejscach najbardziej limitujących głębokości na ODW. Przejdą modernizację w ciągu najbliższych kilku lat. Inwestycje w żegludze śródlądowej były jednym z tematów XVIII Narady Przednawigacyjnej, która się odbyła w poniedziałek (11 marca) w Szczecinie.

- Ruszyły przetargi na wykonanie budowy stopni wodnych w Lubiążu i Ścinawie na Odrzańskiej Drodze Wodnej - poinformował Krzysztof Woś, wiceprezes Wód Polskich. - Zestopniowanie rzeki wymaga pewnego czasu, w związku z tym, żeby warunki nawigacyjne i ochronę przeciwpowodziową zagwarantować na odpowiednim poziomie, minimalny zakres modernizacji zabudowy trzeba wykonać już dzisiaj. Dlatego w ramach umowy polsko-niemieckiej tę modernizację będziemy wykonywać. Na razie skupiamy się na miejscach najbardziej limitujących głębokości na ODW. Mamy pięć takich miejsc zidentyfikowanych, które chcemy zrealizować do 2022 roku.

Na etapie projektowania jest przebudowa mostu kolejowego na Regalicy (w Podjuchach), który powinien być gotowy najpóźniej na początku 2023 roku. Inne mosty również czekają na przebudowę - w Kostrzynie czy Krośnie Odrzańskim.

Na Odrze ma powstać docelowo 27 stopni wodnych.

- Jeżeli chcemy, żeby ODW była drogą wodną o znaczeniu międzynarodowym, to trzeba ją zestopniować, bo samą modernizacją zabudowy regulacyjnej tego się nie osiągnie - zaznaczył. - To pokazał model numeryczny, który został wykonany przez zespół, jaki pracuje w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Nawet lokalizacje tych stopni zostały wskazane.

Oprócz inwestycji, na spotkaniu omówiono zmiany w Funduszu Żeglugi Śródlądowej, wymagania techniczne oraz nowości w sprawie kwalifikacji zawodowych marynarzy śródlądowych.

Naradę, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele firm armatorskich, administracji rządowej, w tym Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, instytucji finansowych, szkół i stowarzyszeń, a także poseł Sylwester Chruszcz, zorganizował Związek Polskich Armatorów Śródlądowych.

(ek)

Fot. Elżbieta Kubowska

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Myśl
2019-03-12 10:37:56
Czy rzeka (Odra) wyjdzie z tego żywa? Czy to przedsięwięcie jest uzasadnione ekonomicznie? Czy jest zrobiony rachunek kosztów, zysków i strat (wszystkich)? Czy jest to tylko realizacja jakiejś idei, bez patrzenia na koszty?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA