Zarząd Grupy Azoty podjął uchwałę, zgodnie z którą kierunkowo przyjęta została koncepcja integracji obszarów logistyki w ramach Grupy Kapitałowej. Nad docelowym modelem integracji ma pracować powołany do tego zespół. Uwzględnione zostaną możliwości w zakresie centralizacji obszaru logistyki. Wypracowane będą również rekomendacje dotyczące spółek z Grupy Kapitałowej związanych z logistyką oraz potencjału wydzielenia procesów logistycznych w Grupie. Zatwierdzenie harmonogramu działań integracji logistyki przewidziane jest na trzeci kwartał 2025 roku.
Koncepcja integracji obszaru logistyki została wypracowana w wyniki realizacji inicjatyw strategicznych w Programie Azoty Business.
– Od kilku miesięcy wskazujemy, że obszary logistyczne będą odgrywać zdecydowanie większą niż dotychczas rolę w biznesie Grupy Azoty – mówi Andrzej Dawidowski, wiceprezes Grupy Azoty SA, odpowiedzialny m.in. za obszar logistyki, prezes Grupy Azoty Police. – Mamy na myśli zarówno nasze tereny portowe – tutaj ważnym aspektem będą partnerstwa z firmami zainteresowanym importem poszczególnych surowców, ale też naszą infrastrukturę kolejową. Zmieniamy podejście do logistyki, odchodzimy od koncepcji wykorzystywania naszych aktywów na potrzeby niemalże jedynie Grupy Kapitałowej. Widzimy w tym obszarze duży potencjał do generowania przychodów z usług zewnętrznych, a Grupa Azoty ma najlepszą pozycję do bycia liderem w dostawach importowanego amoniaku do Polski, posiadając jedyny w kraju morski terminal przeładunkowy amoniaku. Bardzo ważny jest dla nas port w Policach, gdzie realizujemy projekt budowy przyłącza kolejowego wraz z bocznicą, aby otworzyć port na klientów zewnętrznych.
Do aktywów logistycznych Grupy Azoty należą m.in. spółka kolejowa Grupa Azoty Koltar, porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Policach, a także rozbudowana infrastruktura logistyczna poszczególnych spółek z Grupy Kapitałowej oraz terminal przeładunkowy LHS w Grupie Azoty Siarkopol.
W ostatnich dniach polickie zakłady Grupy podpisały porozumienie w sprawie rozwoju obszaru Portu Morskiego Grupy Azoty w Policach. Dokument został podpisany z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, Starostwem Powiatowym w Policach, Urzędem Miejskim w Policach oraz Zarządem Morskiego Portu Police i dotyczy ponad 300 działek o łącznym obszarze przeszło 460 hektarów. Efektem ma być wzrost potencjału gospodarczego i atrakcyjności wskazanych terenów jako miejsca przyjaznego inwestorom oraz zwiększenie konkurencyjności na regionalnym rynku pracy. Podejmowane działania mają na celu zwiększenie przychodów, wynikające z obsługi przeładunków portowych, dzierżaw, usług portowych oraz wzrostu opłat lokalnych.
W kontekście zwiększania roli obszaru logistyki w Grupie Azoty, warto przypomnieć o przyznanym w październiku ub. roku dofinansowaniu w wysokości ponad 33 mln euro z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na inwestycję realizowaną przez Zarząd Morskiego Portu Police. Jej celem jest zwiększenie dostępności portu zarówno od strony lądowej, jak i morskiej, a także wzrost wydajności przeładunkowej. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwszy kwartał 2028 roku.
(ek)