Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

„Epsilon” wchodzi do eksploatacji [GALERIA]

Data publikacji: 15 stycznia 2024 r. 21:42
Ostatnia aktualizacja: 17 stycznia 2024 r. 00:14
„Epsilon” wchodzi do eksploatacji
W poniedziałek na pokładzie promu „Epsilon” odbyła się uroczystość z okazji jego wejścia do eksploatacji. Fot. Ryszard PAKIESER  

Prom „Epsilon” za kilka dni dołączy do serwisu Unity Line i będzie pływać na linii Świnoujście – Trelleborg. Euroafrica przejęła statek 17 grudnia 2023 r. od irlandzkiego operatora, a 30 grudnia jednostka dotarła do Szczecina. Od 3 stycznia jest w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”, gdzie w doku nr 5 przeszła drobne prace i została przemalowana. W minioną niedzielę zeszła z doku i zacumowała przy nabrzeżu Kaszubskim. W poniedziałek (15 stycznia) na pokładzie promu odbyła się uroczystość z okazji jego wejścia do eksploatacji.

Wcześniej planowano, że „Epsilon” wejdzie na linię w połowie stycznia, jednak warunki pogodowe sprawiły, że trzeba było nieco przesunąć ten termin. Później niż zakładano statek dotarł do Polski. Potem silny wiatr uniemożliwiał dokowanie, a ostatnio mróz przeszkadzał w pracach malarskich. Pozostało już niewiele do zrobienia, w tym namalowanie logotypów Unity Line na burtach. 

– Jest to na dzisiaj wśród polskich armatorów promowych najnowsza i największa jednostka, jeśli chodzi o promy tzw. cargo czy ładunkowe – powiedział Jacek Wiśniewski, dyrektor naczelny Euroafrica Services, Oddział w Polsce oraz prezes Grupy Hass Holding. – Mamy nadzieję, że ta jednostka przysłuży się w serwisie Unity Line, w naszym wspólnym przedsięwzięciu do rozwoju i umocnienia pozycji polskich armatorów promowych.

Jacek Wiśniewski podziękował właścicielom Grupy Hass Holding, szczególnie Andrzejowi Hassowi za to, że w ciągu ponad 20 lat Grupa zainwestowała w 16 jednostek, całkowicie zmieniając flotę zarówno w linii Afryki Zachodniej, jak i flotę promową.

– W tym roku przypada 30-lecie współpracy pomiędzy Grupą PŻM i Euroafriką w ramach projektu Unity Line – dodał. – Mam nadzieję, że będziemy jeszcze wiele, wiele lat współpracować.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, że współpraca pomiędzy firmą Euroafrica i Unity Line jest najlepszym przykładem tego, że to, co prywatne, może bardzo dobrze współpracować z tym, co jest państwowe.

– Taka współpraca jest pożądana i może być wizytówką dla naszego kraju – dodał. – Pokazuje, jak ważna jest rola armatorów polskich na Bałtyku. Jestem przekonany, że ten nowy prom stanie się wizytówką Polski na Bałtyku, że będzie bezpiecznie, profesjonalnie dowoził pasażerów i ładunki do miejsca docelowego.

Wśród gości byli też m.in.: marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz, prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, wiceprezydent Szczecina Michał Przepiera, minister Artur Balazs, konsulowie Cypru, Danii, Finlandii i Luksemburga, przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Urzędu Morskiego w Szczecinie, prezes Grupy Warta Jarosław Parkot, dyrektor naczelny Grupy PŻM Andrzej Wróblewski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Andrzej Madejski, rektor Politechniki Morskiej prof. Wojciech Ślączka, dyrektor naczelny MSR „Gryfia” Artur Trzeciakowski, prezes Pogoni Szczecin Jarosław Mroczek, dyrektor Szpitala Klinicznego nr 1 PUM Konrad Jarosz, dyrektor  Zachodniego Makroregionu Korporacyjnego Banku PKO BP Przemysław Marchwicki oraz członkowie zarządów spółek z grupy Hass Holding. Przybyli również goście ze Szwecji, Niemiec i Włoch.

Uroczystość uświetnił występ Chóru Politechniki Morskiej.

Statek został kupiony przez Grupę Hass Holding, do której należy Euroafrica, w maju 2022 r. od włoskiego armatora Caronte and Tourist. Do grudnia ub. roku prom czarterował irlandzki operator Irish Ferries.

„Epsilon” to ro-pax zbudowany w 2011 r. we włoskiej stoczni Visentini. Ma ponad 186 m długości i przeszło 25 m szerokości, niemal 3000 metrów linii ładunkowej oraz pokład przeznaczony dla samochodów osobowych. Będzie mógł przewieźć jednorazowo ok. 130 ciężarówek, 261 pasażerów i 38 członków załogi.

– To jest bardzo dobry prom – ocenił dowodzący jednostką kpt. ż.w. Arkadiusz Ślaski, który przyprowadził statek do Polski z Belfastu. – Po „Copernicusie” to kolejna jednostka, znacznie większa, nowocześniejsza, młodsza, po prostu lepsza, jeśli chodzi o jakość wyposażenia i możliwości załadunkowe. ©℗

Elżbieta KUBOWSKA

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@arek
2024-01-16 23:39:09
Masz złe informacje.
Majtek
2024-01-16 19:48:18
TT Line i Stena dawno wam odpłynęły ;-)
1,2,3
2024-01-16 10:53:47
Nawet ładny w środku ( niedojechany ) . Na zewnątrz ząb czasu widoczny na burcie przy napisie . Chciałoby się powiedzieć : kto tym " jeździł " ? . Statek to nie samochód jak nie dotknie o keję , to nie może być ważne .Pewnie dobry nabytek , niech więc długo służy . Niebawem stoczniowcy z Gdyni przekażą polski wyrób . Stoczniowcy ze Szczecina dali tylko dupy i stępkę oraz przejedli 18mln. na projekt nie do realizacji !. Teraz jak komuna wróciła , to może zaczną coś budować ?! Żartowałem !
Dyrektor
2024-01-16 10:16:27
A co ma dyrektor szpitala do tego promu?chyba to nie prom szpitalny
Waldy
2024-01-16 09:48:49
Trzynastoletni prom największą i najnowocześniejszą jednostka wśród polskich armatorów nie bardzo jest się czym szczycić
Rolnik
2024-01-16 09:23:50
A co tow. Balazs robił?
ekspert
2024-01-16 08:49:42
po co tam gebels i marchewa? co im do tego? po co te gęby?
?
2024-01-16 08:46:47
Dlaczego pis zlikwidował polską stocznie w Świnoujściu i wyrzucił na bruk 200 stoczniowców?
promy
2024-01-16 08:39:26
a gdzie sa obiecane przez pis 8 lat temu promy ktore mialy byc budowane w stoczni w szczecinie? gdzie jest stępka? na złomie ?!!! a statki sprowadzaja z zagranicy !!!
arek
2024-01-16 08:38:26
a gdzie sa obiecane przez pis 8 lat temu promy ktore mialy byc budowane w stoczni w szczecinie? gdzie jest stępka? na złomie ?!!! a statki sprowadzaja z zagranicy !!!
;/
2024-01-15 23:34:57
Dlaczego tak politycznie, dlaczego tak czerwono?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA