niedziela, 29 marca 2020.
Strona główna > Gospodarka > Dźwig odpłynął na pontonie

Dźwig odpłynął na pontonie [FILM]

Dźwig odpłynął na pontonie
Data publikacji: 2020-02-27 19:13
Ostatnia aktualizacja: 2020-03-25 16:13
Wywietleń: 2634 445026

Jak już informowaliśmy, szczecińska spółka ST3 Offshore zbudowała dźwig dla portu w Kłajpedzie. Zlecającym była firma Konecranes. Zakładano budowę w Polsce większej liczby tych urządzeń, jednak z powodu złej sytuacji finansowej ST3 Offshore poprzestano na jednym. W czwartek (27 lutego) rano dźwig odpłynął ze Szczecina na specjalnym pontonie.

Porozumienie z Konecranes dotyczyło wybudowania przez firmy Energomontaż-Północ Gdynia oraz ST3 Offshore kilku dźwigów służących do przeładunku kontenerów. Miały być wyprodukowane, zmontowane i wyposażone w różne instalacje. W Szczecinie ruszyła budowa dwóch pierwszych, ale tylko jeden gotowy dotrze stąd do litewskiego portu Kłajpeda.

Fińskie jednostki – holownik „Isac” i ponton „Harry” – przypłynęły po ten ładunek do Szczecina 1 lutego. Silny wiatr utrudniał załadunek i transport. Dopiero 27 lutego rano ponton z dźwigiem na pokładzie i częściami drugiego odpłynął ze Szczecina do Kłajpedy.

Tymczasem w sprawie ST3 Offshore szczeciński sąd zajął się wnioskiem zarządu spółki o umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego. Posiedzenie odbyło się we wtorek (25 lutego). Sąd nie uwzględnił tego wniosku, gdyż 11 stycznia 2020 r. uprawomocniło się postanowienie o zatwierdzeniu układu (z 26 listopada 2019 r.). Oznacza to, że postępowanie restrukturyzacyjne się zakończyło i nie ma czego umarzać.

Jak zauważa na swoim blogu mec. Patryk Zbroja, który reprezentuje część wierzycieli ST3 Offshore, w tej sytuacji układ wszedł w życie i teoretycznie powinien być wykonany. Jednak najprawdopodobniej do tego nie dojdzie i układ zostanie uchylony.

(ek)

Fot. Elżbieta Kubowska

Dźwig odpłynął na pontonie Dźwig odpłynął na pontonie Dźwig odpłynął na pontonie Dźwig odpłynął na pontonie Dźwig odpłynął na pontonie Dźwig odpłynął na pontonie Dźwig odpłynął na pontonie Dźwig odpłynął na pontonie Dźwig odpłynął na pontonie Dźwig odpłynął na pontonie

Komentarze

????
Dźwig???????????
2020-02-29 12:10:40
Zako
Jeśli SLD zniszczyło Porta Holding, w tym stocznię dla forsy dla swoich baronów, to PIS niszczy ST3 Offshore dla głupiej idei?
2020-02-28 15:41:32
$$$
To załoga holownika czekała od 1 do 27 lutego? Nieźle.
2020-02-28 06:54:49
................
W punkt: ale kto by tam :"mundry "to czytal .... Stanowisko Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej w sprawie sytuacji zakładu ST3 Offshore Sp. z o.o. w Szczecinie Polskie Towarzystwo Morskiej Energetyki Wiatrowej z zaniepokojeniem przyjmuje doniesienia dotyczące trudnej sytuacji szczecińskiej firmy ST3 Offshore Sp. z o.o., a zwłaszcza zapowiadanego kierunku ewentualnej restrukturyzacji i sposobu wykorzystania jej potencjału produkcyjnego. Szczególny niepokój budzą medialne zapowiedzi weryfikacji podstawowego profilu zakładu na rzecz bliżej niesprecyzowanej produkcji okrętowej. Morska energetyka wiatrowa jest obecnie najszybciej rozwijającą się technologią pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, znacząco przyczyniającą się do rewitalizacji przemysłu morskiego w Europie. Na europejskich morzach zainstalowano dotychczas ponad 5000 morskich elektrowni wiatrowych, z czego blisko 470 posadowiono na kratownicowych konstrukcjach wsporczych typu jacket, w jakich specjalizuje się ST3 Offshore. Natomiast ponad 4300 turbin zainstalowano z wykorzystaniem sekcji łącznikowych (transition pieces), z powodzeniem produkowanych również w szczecińskiej fabryce. W 2018 roku ST3 Offshore wspólnie z firmą Energomontaż-Północ Gdynia zrealizowała zamówienie na 20 konstrukcji typu jacket dla projektu morskiej farmy wiatrowej Borkum Riffgrund 2, co dało spółce trzecią pozycję wśród dostawców oraz udział w europejskim rynku konstrukcji kratownicowych na poziomie 30%, tuż za globalnymi liderami dostaw w tej dziedzinie. Obecnie tempo rozwoju europejskiego rynku morskiej energetyki wiatrowej w perspektywie 2030 roku szacowane jest na 3-7 GW rocznie, co pozwoli na osiągniecie na koniec dekady łącznej mocy zainstalowanej na poziomie 70 GW. Oznacza to ogromne wyzwanie dla dostawców i konieczność wyprodukowania 4-5 tysięcy podwodnych konstrukcji wsporczych. Według raportu Rystad Energy z 2019 roku w okresie 2020 - 2025 zapotrzebowanie na konstrukcje typu jacket wyniesie ok. 500 sztuk. W latach 2024-2030 polski rynek morskiej energetyki wiatrowej czeka olbrzymi boom inwestycyjny. Oczekuje się, że w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej zrealizowane zostaną projekty morskich farm wiatrowych o łącznej mocy ok. 5 GW, co oznacza uruchomienie procesu kontraktowania dostaw już w perspektywie najbliższych 2-4 lat oraz zapotrzebowanie rynku krajowego na poziomie ok. 100 konstrukcji wsporczych typu jacket oraz ok. 400 sekcji łącznikowych transition pieces. Skala tego zapotrzebowania znacząco przekracza zdolności produkcyjne szczecińskiego zakładu. Biorąc pod uwagę unikatowe możliwości najnowocześniej w Europie fabryki ST3 Offshore oraz przedstawione powyżej stabilne perspektywy rozwoju rynku morskiej energetyki wiatrowej, Polskie Towarzystwo Morskiej Energetyki Wiatrowej uważa za niezbędne: Utrzymanie aktywów produkcyjnych oraz kompetencji załogi fabryki ST3 Offshore i wykorzystanie ich w kontekście spodziewanej dobrej koniunktury rynkowej. Przeprowadzenie niezbędnych działań restrukturyzacyjnych w kierunku wyłonienia efektywnej struktury właścicielskiej, w tym z udziałem państwowego integratora przemysłu morskiej energetyki wiatrowej (ARP SA) oraz ewentualnego zagranicznego inwestora branżowego. Wdrożenie planu naprawczego zorientowanego na odzyskanie i wzmocnienie pozycji ST3 Offshore na rynku morskiej energetyki wiatrowej. Przywrócenie proaktywnego modelu zarządzania zakładem, zorientowanego na agresywne pozyskiwanie zamówień na rynku europejskim oraz na perspektywicznym rynku krajowym. Zapewnienie koordynacji działań ST3 Offshore z innymi polskimi podmiotami działającymi w sektorze morskiej energetyki wiatrowej, w tym przede wszystkim z Energomontażem-Północ Gdynia SA oraz Baltic Operator Sp. z o.o. / GSG Towers. Przeprowadzenie kompleksowej analizy i ewentualnej rewizji profilu produkcyjnego w kontekście aktualnych wymagań rynku, w tym pod kątem: optymalizacji technologii i organizacji produkcji konstrukcji typu jacket i sekcji łącznikowych transition pieces, w tym w oparciu o współpracę z zewnętrznymi partnerami i kooperantami, przygotowania linii technologicznych do produkcji kratownicowych konstrukcji wsporczych dla morskich stacji elektroenergetycznych (co najmniej 5-6 konstrukcji do 2030 roku dla zamówień z rynku krajowego), uruchomienia nowej linii do produkcji konstrukcji wsporczych typu monopal XXL w oparciu o nowy zakład (filię) zlokalizowany poza zakładem głównym w Szczecinie na dogodnie położonych terenach stoczniowych w Świnoujściu (wobec spodziewanego w Europie już w najbliższych 3 latach skokowego wzrostu zamówień powyżej zdolności produkcyjnej europejskich dostawców, a także w kontekście spodziewanego zapotrzebowania z rynku krajowego na poziomie min. 50-60 sztuk rocznie już od roku 2024), możliwości rozszerzenia oferty firmy w zakresie pływających konstrukcji wsporczych w perspektywie kilku najbliższych lat. portalmorski.pl/offshore/44497-ptmew-zabiera-glos-w-sprawie-st3-offshore-i-planow-mgmizs
2020-02-27 21:01:08

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
2
na godz. 09:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Filmy

Koronawirus w Szczecinie

Sonda

Czy wprowadzone przez rząd nowe zasady bezpieczeństwa skutecznie ograniczą rozprzestrzenianie się epidemii koronawirusa w Polsce?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie