Szczecińska firma ST3 Offshore czeka na decyzje sądu w sprawie umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego i ogłoszenia upadłości spółki. Pracownikom wypłacono ostatnie wynagrodzenia za grudzień 2019 r. Część z nich została zatrudniona przez firmy zewnętrzne, które dokończą budowę przęseł mostu na zlecenie Bladt Industries. Inny kontrakt ST3 Offshore – produkcja dźwigów dla portu w Kłajpedzie – nie będzie tu kontynuowany.
Zakład na Ostrowie Brdowskim zbudowano za ponad pół mld zł w celu produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych. Większościowym udziałowcem był na początku niemiecki Bilfinger, a mniejszościowym – polski Fundusz Inwestycyjny Zamknięty MARS. Spółka wykonała dwa duże kontrakty, ale przynosiła straty. W sierpniu 2017 r. niemiecki właściciel zdecydował o zaprzestaniu jej finansowania. Próbę ratowania firmy podjął MARS. Po negocjacjach objął ok. 80 proc. udziałów. Jesienią 2017 r. spółka znalazła się w restrukturyzacji. Przyjęto tryb przyspieszony, formalnie nie zakończyła się ona do dziś. Próbowano pozyskać inwestora strategicznego, ale bez efektu.
Ostatnio w firmie pracowało ok. 300 osób. Były zatrudnione przy mniejszych kontraktach, jakie się udało zdobyć ST3 Offshore. To produkcja stalowych konstrukcji, z których powstanie most w Norwegii, oraz dźwigów dla portu w Kłajpedzie na zlecenie fińskiej firmy Konecranes.
Obecnie projekt mostu kontynuują firmy zewnętrzne, które zatrudniły część pracowników zakładu na Ostrowie Brdowskim. Poinformował o tym w ub. czwartek na konferencji prasowej Cezary Krasodomski, wiceprezes, p.o. prezes ST3 Offshore. Docelowo cała konstrukcja mostu będzie mierzyć 805 m i ważyć ok. 4100 ton. W Szczecinie ma powstać siedem przęseł. Ich załadunek na dwie barki planowano na czerwiec br.
– Kontrakt z Konecranes nie będzie u nas kończony – dodał C. Krasodomski. – Dźwig numer jeden w 99 proc. jest gotowy i on już odpłynie do Kłajpedy, natomiast wszystkie elementy z dźwigu drugiego są zabierane przez Finów do wybranych przez nich lokalizacji. Zostały wykonane perfekcyjnie i jeszcze raz dziękuję zaangażowanym w ten projekt.
Porozumienie z Konecranes dotyczyło wybudowania kilku dźwigów służących do przeładunku kontenerów przez firmy Energomontaż-Północ Gdynia oraz ST3 Offshore. Miały być wyprodukowane, zmontowane i wyposażone w różne instalacje. W Szczecinie ruszyła budowa dwóch pierwszych, ale tylko jeden gotowy dotrze stąd do Kłajpedy. Fińskie jednostki – holownik „Isac” i ponton „Harry” – przypłynęły po ten ładunek do Szczecina 1 lutego. Silny wiatr utrudniał załadunek i transport, ale od kilku dni dźwig już jest na pontonie.
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. Dariusz Gorajski