poniedziałek, 17 lutego 2020.
Strona główna > Gospodarka > Budowa i recykling statków w ST3 Offshore?

Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? [GALERIA]

Budowa i recykling statków w ST3 Offshore?
Data publikacji: 2020-02-13 15:47
Ostatnia aktualizacja: 2020-02-14 17:01
Wywietleń: 1081 442747

Jak już pisaliśmy, zarząd szczecińskiej spółki ST3 Offshore złożył w sądzie wnioski o umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego i ogłoszenie upadłości. Pierwszy ma być rozpatrzony 25 bm. Tymczasem koncepcję dotyczącą przyszłości firmy w czwartek zaprezentowali przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zakłada ona wykorzystanie istniejącej infrastruktury do budowy niedużych statków i ich recyklingu.

– ST3 ma dla nas ogromne znaczenie gospodarcze, jeśli chodzi przemysł stoczniowy – podkreślił w czwartek na konferencji w Szczecinie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Co dalej z ST3 Offshore?

Wyjaśnił, że spółka nie jest nadzorowana przez MGMiŻŚ, ale są starania, by tak się stało. Resort przygotował koncepcję dalszego funkcjonowania firmy w oparciu o przemysł okrętowy.

Zdaniem ministra, zakład ten nie miał szans funkcjonować na zasadach rynkowych przede wszystkim z powodu restrykcyjnej umowy warunkującej pozyskanie środków unijnych, czyli utrzymania przez pięć lat zatrudnienia 500 osób.

– Jest to pod kątem biznesowym niemożliwe – podkreślił, zaznaczając, że chodzi o przemysł morski, który podlega cyklom koniunkturalnym.

Jak dodał, w ocenie polskich firm energetycznych, urządzenia w zakładzie do produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych są już przestarzałe, gdyż zwiększono moce turbin do 10 MW. Dlatego firmy te „nie weszły w rozwiązania biznesowe z ST3”. Niemożność utrzymania produkcji oznacza, że trzeba będzie zwrócić unijne dofinansowanie na budowę zakładu, czyli ponad 123 mln zł. W tej sytuacji pozostał wniosek o ogłoszenie upadłości.

Jak jest koncepcja dalszego funkcjonowania ST3 Offshore?

Ministerstwo opracowało jednak koncepcję dla dalszego funkcjonowania firmy.

– To koncepcja wpisania się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, z wykorzystaniem pełnego potencjału infrastrukturalnego, ludzkiego i technologicznego trzech podmiotów: MSR „Gryfia”, ST3 Offshore oraz Zakładu Recyklingu Statków Szczecin, czyli „zielonej stoczni”– mówił Maciej Styczyński, naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego Departamentu Gospodarki Morskiej w MGMiŻŚ.

Hale i suwnica ST3 byłyby wykorzystane do budowy niedużych wyspecjalizowanych jednostek (do 3,5 tys. DWT nośności) oraz do recyklingu statków w ramach „zielonej stoczni”.

– Koncepcja zakłada zachowanie zdolności do realizacji zleceń z zakresu offshore – zastrzegł M. Styczyński.

W finansowaniu przedsięwzięcia miałyby współpracować Fundusz Rozwoju Spółek i Agencja Rozwoju Przemysłu.

Czy koncepcja będzie realizowana, zależy od decyzji sądu i syndyka.

Około 300 pracowników ST3 czeka na zaległe wynagrodzenia (ostatnie wypłaty otrzymali za grudzień 2019 r.). Zatrudnienie oferują im „Gryfia” i Stocznia Szczecińska, ale czy i ilu z tego skorzysta, nie wiadomo.

(ek)

Fot. Dariusz GORAJSKI

Na zdjęciu (od lewej): minister Gróbarczyk, wiceprezes, p.o. prezesa ST3 Offshore Cezary Krasodomski, członek zarządu MS TFI Ryszard Haczek, naczelnik Styczyński, prezes MSR „Gryfia” Krzysztof Zaremba i prezes Stoczni Szczecińskiej Marek Opowicz. 

Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore?

Komentarze

Mariusz
Gdy POKO ściskali sobie ręce ze to dobry interes i swoich wstawiali do zarządu juz na konferencji w Amsterdamie zmieniane były idee stawiania wiatraków na dnie Morskim. Ponieważ koszty budowy podstawy były bardzo wysokie zainwestowano w lepsze badania dna i projektowanie tańszych postawa wiatraków. Zachęcałem uczesany zarząd do udziału w konferencji i przygotowanie firmy na zmiany. Ale w POKO liczy sie ile kasy kolesie mogą na tym ugrać . Nie liczy sie to czy Polska stanie się lepsza, chodzi o okradanie na maxa i wydojenia ile sie da. Kto teraz spłaci 123 mln? Gdzie sa prezesi na kontraktach za miliony PLN miesięcznie? Pozdrawiam czytelników.
2020-02-14 16:48:25
chester
Świetny pomysł! Budujmy "nieduże" statki a potem je od razu złomujmy. Inwestorem będzie MGMiŻŚ a za złomowanie zapłaci Ministerstwo Środowiska.
2020-02-14 12:31:14
Stoczniowiec
a gdzie promy?! Gdzie stocznia?? Tylko paść się na pieniądzach Polaków potraficie. Tak to jest jak "suweren" tępawy wybiera partię POPULISTYCZNĄ. Partia populistyczna= potrafią tylko kłamać, mamić i grać na czas (żeby najwięcej się nahapać z budżetu)a i przy okazji ględzą o "wstawaniu z kolan" - piękne hasło dla zakompleksionych nierobów. Precz z wami pisowcy ze Szczecina. Gróbarczyk, Zaremba co wy dobrego zrobiliście - NIC !!! 5 lat rządzą cholera!
2020-02-14 11:28:38
Rada
Gróbarczyk z Nowego Sącza ręce precz od Szczecina i ST3
2020-02-14 08:58:44
wiatr
Firma budowała podstawy elektrowni wiatrowych, a rząd planuje stawianie takich na Bałtyku, więc oczywiste, że to będzie wsparcie.
2020-02-14 08:27:47
oczom nie wierzę...
To jest KPINA a nie poważna propozycja biznesowa. Banda oszołomów. W najnowocześniejszej w Polsce fabryce offshore czyli ST3=Offshore złomować statki? Budować małe statki? Zaraz zaraz a czy statków nie miała budować Stocznia Szczecińska? A gdzie promy? Fakt jest taki że robienie zielonej stoczni złomującej statki na terenie najnowocześniejszej fabryki Offshore w Polsce oraz jednej z najnowocześniejszych fabryk w Europie to tak jakby kupić nowoczesne lotnisko i zrobić tam na płycie i pasach startowych zamiast lotniska parkingi dla samochodów osobowych. Absolutny idiotyzm na który stać tylko bandę barbarzyńców z partii rządzącej. zero wiedzy, zero doświadczenia, zero odpowiedzialności i zero pokory
2020-02-14 06:11:56
Ed
Super. Kolejne promy ze Szczecina. Te ostatnio wybudowane są piękne:-)
2020-02-13 22:27:46
Suweren
Brawo PiS jesteśmy z wami i dziękujemy wam za wszystko ci robicie... Nie pozwólcie jeszcze raz rozwalić przemysłu stoczniowego marchewce i wieczorkiem pod pisanymi bzdurami zahorskiego
2020-02-13 21:16:39
wert
Gróbarczyk, Zaremba i reszta pisiorstwa wara od szczecińskich przedsiębiorstw. Dość już szkód narobiliscie w Polsce, odczepcie się od naszego regionu.
2020-02-13 20:17:44
Ehh
PiS zniszczył kolejną firmę w Szczecinie
2020-02-13 20:02:33
Byle do wyborów- filozofia PIS
Kolejny dowód na to ,jak PIS zarządza majątkiem Polaków...5 lat przy korycie , gdzie Ziobro i te miliardy ukradzione- winnych brak , gdzie samochody elektryczne, gdzie mieszkania +,gdzie 8000 kwoty wolnej od podatku ...szkoda reszty wymieniać itak patola 500+ liczy , a że za chwilę zbraknie ...kogo to obchodzi prawda ??
2020-02-13 19:29:28
jim
Przerobic na zadaszony dok remontowac i budowac statki,jedyne wyjscie.
2020-02-13 18:18:57
Na co czeka CBA ?
Trzeba iść do przodu , ale dlaczego CBA nie sprawdza jak powstała firma ST3 ? Ponad 300 mln zł z naszych podatków politycy PO dali tej niemieckiej firmie. Niemcy zarobili dużą kasę i uciekli ze śmiechem na ustach. A dzisiaj są problemy. Tak to jest jak się bez uczciwego biznes planu daje Niemcom nie swoje pieniądze. Może pan marszałek Geblewicz to wyjaśni ? Czym Niemcy przekonali polityków PO ? Teraz powinno się ogłosić upadłość ST3 i Gryfii i utworzyć nową firmę bez balastów czyli rodzin i znajomych polityków szczególnie w Gryfii.
2020-02-13 17:50:02
doker
A ta gruba Zaręba co tam robiła?
2020-02-13 16:29:07
Waldi
Pewnie tak będą budować jak tą PUME,czyli posklejają taśmą.
2020-02-13 16:23:24
naprawdę?
Naprawdę? Urządzenia w zakładzie do produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych są już przestarzałe? Przecież nie tak dawno temu Kurier zapewniał, że są tak nowoczesne, że można w ST3 budować łodzie podwodne. Tak nagłe pogorszenie kondycji firmy pod rządami M. Gróbarczyka - największego szkodnika gospodarki morskiej na Pomorzu Zachodnim w dziejach - jest zadziwiające.
2020-02-13 15:56:55

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
5
na godz. 00:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Protest nauczycieli: „Nasze postulaty są wciąż aktualne”

Sonda

Czy popierasz pomysł stopniowej likwidacji roweru miejskiego w Szczecinie?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie