piątek, 03 lipca 2020.
Strona główna > Gospodarka > Budowa i recykling statków w ST3 Offshore?

Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? [GALERIA]

Budowa i recykling statków w ST3 Offshore?
Data publikacji: 2020-02-13 15:47
Ostatnia aktualizacja: 2020-03-25 16:13
Wywietleń: 1678 442747

Jak już pisaliśmy, zarząd szczecińskiej spółki ST3 Offshore złożył w sądzie wnioski o umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego i ogłoszenie upadłości. Pierwszy ma być rozpatrzony 25 bm. Tymczasem koncepcję dotyczącą przyszłości firmy w czwartek zaprezentowali przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zakłada ona wykorzystanie istniejącej infrastruktury do budowy niedużych statków i ich recyklingu.

– ST3 ma dla nas ogromne znaczenie gospodarcze, jeśli chodzi przemysł stoczniowy – podkreślił w czwartek na konferencji w Szczecinie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Co dalej z ST3 Offshore?

Wyjaśnił, że spółka nie jest nadzorowana przez MGMiŻŚ, ale są starania, by tak się stało. Resort przygotował koncepcję dalszego funkcjonowania firmy w oparciu o przemysł okrętowy.

Zdaniem ministra, zakład ten nie miał szans funkcjonować na zasadach rynkowych przede wszystkim z powodu restrykcyjnej umowy warunkującej pozyskanie środków unijnych, czyli utrzymania przez pięć lat zatrudnienia 500 osób.

– Jest to pod kątem biznesowym niemożliwe – podkreślił, zaznaczając, że chodzi o przemysł morski, który podlega cyklom koniunkturalnym.

Jak dodał, w ocenie polskich firm energetycznych, urządzenia w zakładzie do produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych są już przestarzałe, gdyż zwiększono moce turbin do 10 MW. Dlatego firmy te „nie weszły w rozwiązania biznesowe z ST3”. Niemożność utrzymania produkcji oznacza, że trzeba będzie zwrócić unijne dofinansowanie na budowę zakładu, czyli ponad 123 mln zł. W tej sytuacji pozostał wniosek o ogłoszenie upadłości.

Jak jest koncepcja dalszego funkcjonowania ST3 Offshore?

Ministerstwo opracowało jednak koncepcję dla dalszego funkcjonowania firmy.

– To koncepcja wpisania się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, z wykorzystaniem pełnego potencjału infrastrukturalnego, ludzkiego i technologicznego trzech podmiotów: MSR „Gryfia”, ST3 Offshore oraz Zakładu Recyklingu Statków Szczecin, czyli „zielonej stoczni”– mówił Maciej Styczyński, naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego Departamentu Gospodarki Morskiej w MGMiŻŚ.

Hale i suwnica ST3 byłyby wykorzystane do budowy niedużych wyspecjalizowanych jednostek (do 3,5 tys. DWT nośności) oraz do recyklingu statków w ramach „zielonej stoczni”.

– Koncepcja zakłada zachowanie zdolności do realizacji zleceń z zakresu offshore – zastrzegł M. Styczyński.

W finansowaniu przedsięwzięcia miałyby współpracować Fundusz Rozwoju Spółek i Agencja Rozwoju Przemysłu.

Czy koncepcja będzie realizowana, zależy od decyzji sądu i syndyka.

Około 300 pracowników ST3 czeka na zaległe wynagrodzenia (ostatnie wypłaty otrzymali za grudzień 2019 r.). Zatrudnienie oferują im „Gryfia” i Stocznia Szczecińska, ale czy i ilu z tego skorzysta, nie wiadomo.

(ek)

Fot. Dariusz GORAJSKI

Na zdjęciu (od lewej): minister Gróbarczyk, wiceprezes, p.o. prezesa ST3 Offshore Cezary Krasodomski, członek zarządu MS TFI Ryszard Haczek, naczelnik Styczyński, prezes MSR „Gryfia” Krzysztof Zaremba i prezes Stoczni Szczecińskiej Marek Opowicz. 

Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore? Budowa i recykling statków w ST3 Offshore?

Komentarze

Mariusz
Gdy POKO ściskali sobie ręce ze to dobry interes i swoich wstawiali do zarządu juz na konferencji w Amsterdamie zmieniane były idee stawiania wiatraków na dnie Morskim. Ponieważ koszty budowy podstawy były bardzo wysokie zainwestowano w lepsze badania dna i projektowanie tańszych postawa wiatraków. Zachęcałem uczesany zarząd do udziału w konferencji i przygotowanie firmy na zmiany. Ale w POKO liczy sie ile kasy kolesie mogą na tym ugrać . Nie liczy sie to czy Polska stanie się lepsza, chodzi o okradanie na maxa i wydojenia ile sie da. Kto teraz spłaci 123 mln? Gdzie sa prezesi na kontraktach za miliony PLN miesięcznie? Pozdrawiam czytelników.
2020-02-14 16:48:25
chester
Świetny pomysł! Budujmy "nieduże" statki a potem je od razu złomujmy. Inwestorem będzie MGMiŻŚ a za złomowanie zapłaci Ministerstwo Środowiska.
2020-02-14 12:31:14
Stoczniowiec
a gdzie promy?! Gdzie stocznia?? Tylko paść się na pieniądzach Polaków potraficie. Tak to jest jak "suweren" tępawy wybiera partię POPULISTYCZNĄ. Partia populistyczna= potrafią tylko kłamać, mamić i grać na czas (żeby najwięcej się nahapać z budżetu)a i przy okazji ględzą o "wstawaniu z kolan" - piękne hasło dla zakompleksionych nierobów. Precz z wami pisowcy ze Szczecina. Gróbarczyk, Zaremba co wy dobrego zrobiliście - NIC !!! 5 lat rządzą cholera!
2020-02-14 11:28:38
Rada
Gróbarczyk z Nowego Sącza ręce precz od Szczecina i ST3
2020-02-14 08:58:44
wiatr
Firma budowała podstawy elektrowni wiatrowych, a rząd planuje stawianie takich na Bałtyku, więc oczywiste, że to będzie wsparcie.
2020-02-14 08:27:47
oczom nie wierzę...
To jest KPINA a nie poważna propozycja biznesowa. Banda oszołomów. W najnowocześniejszej w Polsce fabryce offshore czyli ST3=Offshore złomować statki? Budować małe statki? Zaraz zaraz a czy statków nie miała budować Stocznia Szczecińska? A gdzie promy? Fakt jest taki że robienie zielonej stoczni złomującej statki na terenie najnowocześniejszej fabryki Offshore w Polsce oraz jednej z najnowocześniejszych fabryk w Europie to tak jakby kupić nowoczesne lotnisko i zrobić tam na płycie i pasach startowych zamiast lotniska parkingi dla samochodów osobowych. Absolutny idiotyzm na który stać tylko bandę barbarzyńców z partii rządzącej. zero wiedzy, zero doświadczenia, zero odpowiedzialności i zero pokory
2020-02-14 06:11:56
Ed
Super. Kolejne promy ze Szczecina. Te ostatnio wybudowane są piękne:-)
2020-02-13 22:27:46
Suweren
Brawo PiS jesteśmy z wami i dziękujemy wam za wszystko ci robicie... Nie pozwólcie jeszcze raz rozwalić przemysłu stoczniowego marchewce i wieczorkiem pod pisanymi bzdurami zahorskiego
2020-02-13 21:16:39
wert
Gróbarczyk, Zaremba i reszta pisiorstwa wara od szczecińskich przedsiębiorstw. Dość już szkód narobiliscie w Polsce, odczepcie się od naszego regionu.
2020-02-13 20:17:44
Ehh
PiS zniszczył kolejną firmę w Szczecinie
2020-02-13 20:02:33
Byle do wyborów- filozofia PIS
Kolejny dowód na to ,jak PIS zarządza majątkiem Polaków...5 lat przy korycie , gdzie Ziobro i te miliardy ukradzione- winnych brak , gdzie samochody elektryczne, gdzie mieszkania +,gdzie 8000 kwoty wolnej od podatku ...szkoda reszty wymieniać itak patola 500+ liczy , a że za chwilę zbraknie ...kogo to obchodzi prawda ??
2020-02-13 19:29:28
jim
Przerobic na zadaszony dok remontowac i budowac statki,jedyne wyjscie.
2020-02-13 18:18:57
Na co czeka CBA ?
Trzeba iść do przodu , ale dlaczego CBA nie sprawdza jak powstała firma ST3 ? Ponad 300 mln zł z naszych podatków politycy PO dali tej niemieckiej firmie. Niemcy zarobili dużą kasę i uciekli ze śmiechem na ustach. A dzisiaj są problemy. Tak to jest jak się bez uczciwego biznes planu daje Niemcom nie swoje pieniądze. Może pan marszałek Geblewicz to wyjaśni ? Czym Niemcy przekonali polityków PO ? Teraz powinno się ogłosić upadłość ST3 i Gryfii i utworzyć nową firmę bez balastów czyli rodzin i znajomych polityków szczególnie w Gryfii.
2020-02-13 17:50:02
doker
A ta gruba Zaręba co tam robiła?
2020-02-13 16:29:07
Waldi
Pewnie tak będą budować jak tą PUME,czyli posklejają taśmą.
2020-02-13 16:23:24
naprawdę?
Naprawdę? Urządzenia w zakładzie do produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych są już przestarzałe? Przecież nie tak dawno temu Kurier zapewniał, że są tak nowoczesne, że można w ST3 budować łodzie podwodne. Tak nagłe pogorszenie kondycji firmy pod rządami M. Gróbarczyka - największego szkodnika gospodarki morskiej na Pomorzu Zachodnim w dziejach - jest zadziwiające.
2020-02-13 15:56:55

Dodaj komentarz

logo hejt stop
Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
21
na godz. 15:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Filmy

Dom Jutra Ikei

Nekrologi

Sonda

Czy zagłosujesz w drugiej turze wyborów prezydenckich?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie