Środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostaną przeznaczone na modernizację kolei oraz rozwój żeglugi morskiej i śródlądowej w Polsce. W piątek (20 grudnia), Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało w Warszawie sześć umów o dofinansowanie z czterema beneficjentami - PKP PLK, Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, miastem Świnoujście i Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Trzy z nich dotyczą inwestycji ZMPSiŚ.
- Inwestycje te uczynią nasze porty nowoczesnymi oraz przyjaznymi żegludze i środowisku - zaznacza Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. - Dzięki ich realizacji podwoją się wielkości dotychczas obsługiwanej masy towarowej w porcie w Szczecinie.
Chodzi o poprawę dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego (wartość projektu - 315,9 mln zł, dofinansowanie unijne - 150,2 mln zł), poprawę dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego (wartość - 433 mln zł,dofinansowanie - 226 mln zł) oraz rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu (wartość - 118,3 mln zł, dofinansowanie - 57,6 mln zł). Wszystkie powinny być zrealizowane do grudnia 2022 roku.
ZMPSiŚ reprezentowali Krzysztof Urbaś, prezes spółki, oraz Kazimierz Drzazga, wiceprezes ds. infrastruktury.
Jedna z pozostałych inwestycji również dotyczy portu, ale beneficjentem jest świnoujski samorząd. „Sprawny i przyjazny środowisku dostęp do infrastruktury portu w Świnoujściu - Etap I” - to nazwa projektu, którego wartość wynosi 144 mln zł, a dofinansowanie unijne - 121,7 mln zł. Realizacja przedsięwzięcia (przebudowy dróg do portu w Świnoujściu od strony lądu) również ma się zakończyć w grudniu 2022 roku.
(ek)
Fot. ZMPSiŚ