Po rocznej przerwie w Szczecinie odbędzie się Międzynarodowy Kongres Morski. Zaplanowano go na 15-16 maja. To już 11. edycja tego najważniejszego w polskiej branży morskiej wydarzenia o charakterze konferencyjnym. W dyskusjach plenarnych i panelowych pojawią się najważniejsze kwestie związane z gospodarką morską. Będą więc rozmowy m.in. o nowej polityce unijnej dla sektora morskiego czy aktualnych globalnych zagrożeniach dla transportu morskiego. Impreza odbędzie się pod patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
– Tegoroczna edycja Międzynarodowego Kongresu Morskiego będzie wyjątkowa, ponieważ obrady przypadają na okres polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej i pod patronatem tej prezydencji – informuje Krzysztof Gogol z Biura Prasowego MKM. – Decyzja w tej sprawie właśnie zapadła. Z tego też względu organizatorzy spodziewają się silnej reprezentacji europejskich instytucji związanych z transportem oraz gospodarką morską.
Jak dodaje, wśród już potwierdzonych gości znajdą się m.in. Sotiris Raptis, sekretarz generalny Stowarzyszenia Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) oraz Josef Maurer, szef morskiej sekcji Europejskiej Federacji Transportowców (ETF). Nie zabraknie przedstawicieli polskiego rządu, w tym ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i wiceministra Arkadiusza Marchewki, odpowiedzialnego za gospodarkę morską, i żeglugę śródlądową.
W pierwszym dniu 11. MKM odbędą się debaty plenarne, w których zostaną poruszone takie kwestie jak nowa polityka przemysłowa UE w sektorze gospodarki morskiej, wyzwania regulacyjne i strategie dla gospodarki morskiej oraz morski wymiar w rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). W debacie mają uczestniczyć: Gesine Meisser, koordynator dla Europejskiej Przestrzeni Morskiej czy Isabelle Ryckbost, sekretarz generalny Europejskiej Organizacji Portów Morskich. Spodziewany jest również udział przedstawicieli portów m.in. z Łotwy i Finlandii oraz oczywiście polskich.
Na drugi dzień zaplanowano obrady panelowe. Zostaną one podzielone na bloki, których szeroka tematyka obejmie wszystkie najważniejsze obecnie aspekty działalności branży morskiej.
– W bloku poświęconym portom i żegludze uczestnicy będą rozmawiać o globalnych zagrożeniach dla transportu morskiego i zabezpieczeniu portów w tych niepewnych czasach – przybliża szczegóły K. Gogol. – Oddzielna uwaga poświęcona zostanie kwestiom automatyzacji jako elementowi systemu bezpieczeństwa w żegludze. Nie zabraknie oczywiście rozmów o nowych strategiach wobec zmieniającej się sytuacji na rynku żeglugowym i portowym. W innym z bloków dyskusja będzie się natomiast koncentrować wokół tzw. niebieskiej gospodarki, a więc wykorzystania zasobów morskich dla zrównoważonego rozwoju. W obradach panelowych będą także poruszane kwestie związane z transportem multimedialnym, pojawi się też temat „must-be” każdej konferencji, czyli tworzenie polskiego sektora offshore.
Organizatorem 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego jest Fundacja Kongres Morski założona przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie oraz Polską Żeglugę Morską.
(ek)