Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Dla większych statków [GALERIA]

Data publikacji: 31 marca 2017 r. 16:27
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:34
Dla większych statków
 

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m umożliwi wpływanie do szczecińskiego portu większym statkom. Do tej inwestycji już się przygotowuje spółka Bulk Cargo-Port Szczecin, działająca głównie w rejonie Basenu Górniczego. Modernizuje sprzęt (m.in. dźwigi), buduje i rozbudowuje magazyny oraz place składowe.

Modernizacja toru to inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie. Ma się zakończyć w 2021-22 roku. Równocześnie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście dostosuje nabrzeża do nowej głębokości toru. Aby jednak obsłużyć większe niż obecnie statki, konieczny jest bardziej wydajny sprzęt. Potrzeba też więcej miejsca do składowania. Spółka Bulk Cargo-Port Szczecin już rozpoczęła modernizację dźwigów na nabrzeżach Katowickim i Chorzowskim.

– W porcie rządzi tzw. rata przeładunkowa – podkreśla Wojciech Pysiak, wiceprezes BC-PS. – Dziś wynosi ona 7-8 tysięcy ton na dobę. Statki, które przypłyną po pogłębieniu toru, będą wymagać przeładunku na poziomie 12-13 tys. ton.

Aby temu sprostać, spółka musi poczynić stosowne inwestycje.

– Mamy za sobą pierwszy etap modernizacji potencjału przeładunkowego na nabrzeżach Katowickim i Chorzowskim – informuje W. Pysiak. – Trzy 20-letnie żurawie węgierskie typu Ganz na nabrzeżu Katowickim przeszły generalny remont, połączony z modernizacją napędów. Prace wykonała firma Port-Rem oraz służby techniczne naszej spółki.

W drugim etapie przewidziano modernizację dwóch żurawi na nabrzeżu Chorzowskim. Zwiększy się ich udźwig: z 16 do 25 ton. Trzeci etap obejmie zakup kolejnego nowoczesnego żurawia typu Tukan (z udźwigiem 50 ton). Zostaną za to zlikwidowane trzy żurawie na nabrzeżach Katowickim i Chorzowskim.

– Na te trzy etapy przeznaczymy łącznie 40-50 mln zł – dodaje wiceprezes. – Będziemy też modernizować inne urządzenia przeładunkowe. Ponadto w planach jest rozbudowa magazynów i budowa nowych placów składowych.

Bulk Cargo-Port Szczecin realizuje inwestycje z własnych środków.

Tekst i fot. (ek)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Montaż żurawia Tukan 1500-40 w Bulk Cargo - 2012 rok
2017-04-03 21:37:05
Film - https://www.youtube.com/watch?v=iFj7vVJaeS0
Zatoka Morska,
2017-04-01 23:36:22
Oby tylko te Wieksze Statki o Duzym Zanurzeniu... nie uszkodzily pozniej Rurociagu "Nord-Stream" polozonego na dnie, bo to dopiero byl by nowy powod, do kolejnej "nowej wojny"... tak z 1-ej jak i z 2-ej strony ??
A kto
2017-04-01 08:53:12
Kto utrzyma tak głęboki tor- pogłębianie, utrzymanie brzegów itp. Już teraz przy płytszym torze są z tym problemy, przy głębszym będzie trudniej
01.04.2017
2017-04-01 00:19:11
A skad wezma pozniej tyle wody... do tak glebokiego toru w Odrze ? Chyba ze poprzelewaja z Jeziora Dabskiego ??

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA