Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m umożliwi wpływanie do szczecińskiego portu większym statkom. Do tej inwestycji już się przygotowuje spółka Bulk Cargo-Port Szczecin, działająca głównie w rejonie Basenu Górniczego. Modernizuje sprzęt (m.in. dźwigi), buduje i rozbudowuje magazyny oraz place składowe.
Modernizacja toru to inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie. Ma się zakończyć w 2021-22 roku. Równocześnie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście dostosuje nabrzeża do nowej głębokości toru. Aby jednak obsłużyć większe niż obecnie statki, konieczny jest bardziej wydajny sprzęt. Potrzeba też więcej miejsca do składowania. Spółka Bulk Cargo-Port Szczecin już rozpoczęła modernizację dźwigów na nabrzeżach Katowickim i Chorzowskim.
– W porcie rządzi tzw. rata przeładunkowa – podkreśla Wojciech Pysiak, wiceprezes BC-PS. – Dziś wynosi ona 7-8 tysięcy ton na dobę. Statki, które przypłyną po pogłębieniu toru, będą wymagać przeładunku na poziomie 12-13 tys. ton.
Aby temu sprostać, spółka musi poczynić stosowne inwestycje.
– Mamy za sobą pierwszy etap modernizacji potencjału przeładunkowego na nabrzeżach Katowickim i Chorzowskim – informuje W. Pysiak. – Trzy 20-letnie żurawie węgierskie typu Ganz na nabrzeżu Katowickim przeszły generalny remont, połączony z modernizacją napędów. Prace wykonała firma Port-Rem oraz służby techniczne naszej spółki.
W drugim etapie przewidziano modernizację dwóch żurawi na nabrzeżu Chorzowskim. Zwiększy się ich udźwig: z 16 do 25 ton. Trzeci etap obejmie zakup kolejnego nowoczesnego żurawia typu Tukan (z udźwigiem 50 ton). Zostaną za to zlikwidowane trzy żurawie na nabrzeżach Katowickim i Chorzowskim.
– Na te trzy etapy przeznaczymy łącznie 40-50 mln zł – dodaje wiceprezes. – Będziemy też modernizować inne urządzenia przeładunkowe. Ponadto w planach jest rozbudowa magazynów i budowa nowych placów składowych.
Bulk Cargo-Port Szczecin realizuje inwestycje z własnych środków.
Tekst i fot. (ek)