Czwartek, 26 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Debiut nabrzeża Norweskiego w szczecińskim porcie

Data publikacji: 29 października 2024 r. 19:47
Ostatnia aktualizacja: 10 listopada 2024 r. 09:21
Debiut nabrzeża Norweskiego w szczecińskim porcie
Fot. ZMPSiŚ  

Kontenerowce „Elbrunner” i „Edith” to pierwsze jednostki, które zostały obsłużone na zupełnie nowym nabrzeżu Norweskim w szczecińskim porcie. Statki przypłynęły w środę 23 października. Przy sąsiednim nabrzeżu Fińskim, które do tej pory przyjmowało kontenerowce, prowadzono w tym czasie prace pogłębiarskie.

Nabrzeże Norweskie zbudowano w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. To inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Prace, których głównym wykonawcą jest sopocka firma NDI, są na końcowym etapie. Cały projekt ma być gotowy w połowie 2025 roku. Jest on współfinansowany ze środków unijnych z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to blisko pół miliarda złotych.

Przedsięwzięcie polega na przebudowie nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, budowie nowych po drugiej stronie Kanału Dębickiego – Norweskiego i Duńskiego, poszerzeniu (ze 120 do 200 m) samego kanału i pogłębieniu go do 12,5 m, umocnieniu jego dna w rejonie nabrzeży Spółdzielczego, Fińskiego i Czeskiego tzw. materacem betonowym. Kolejnym elementem inwestycji jest pole odkładu urobku na wyspie Ostrów Mieleński. To tam oraz na przebudowywanych w ramach innego kontraktu polach odkładu na Ostrowie Grabowskim składowany będzie urobek wydobyty podczas robót czerpalnych. Do zagospodarowania będzie ok. 1,5 mln m sześc.

Dzięki dostosowaniu nabrzeży przy Kanale Dębickim do głębokości technicznej 12,5 m i modernizacji infrastruktury technicznej na ich bezpośrednim zapleczu oraz budowie nowych nabrzeży zwiększą możliwości przeładunkowe portu.

Nowe nabrzeże Norweskie ma długość 300 m. W środę (23 października) zacumowały przy nim pierwsze statki. To kontenerowce „Elbrunner” i „Edith”, mające po blisko 140 m długości. W nocy z czwartku na piątek opuściły Szczecin.

– Obsługiwała je nasza najnowsza suwnica STS – poinformowała Monika Żaboklicka z firmy DB Port Szczecin.

Przypomnijmy, że urządzenie to działa od początku grudnia ub. roku, dołączyło wtedy do dwóch starszych suwnic kontenerowych. ©℗

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

FIGO
2024-11-10 09:01:07
Rządy koalicji pogrzebie brak decyzyjności,a tym samym brak finansowania.Gospodarka to biznes ,a tam niestety podejmowanie decyzji czasami ryzykownych.Tłumok z nadania PO w obliczu obecnych bezsensownych Komisji będzie ostrożny.Bo jak nie Donek ,go zj...e , to ryzyko,że beknie jak następni przyjdą do władzy!PO,to sprzedałaby wszystko ,aby tylko żyć z podatków.Te trzeba umieć wyegzekwować.Obecnie z wielu przyczyn nie idzie to dobrze.Brak kasy upadek Rządu.Taka jest przepowiednia dla matołów!
Jakka
2024-11-01 08:22:29
Ta inwestycja rozpoczęła się za poprzedniego zarządu. Ale uśmiechnięci zwolnili między innymi prezesa Urbasia, fachowca wysokiej klasy. Teraz zaczną się rządy nieudaczników i przydupasów w porcie Szczecin.
Obserwator
2024-10-30 18:01:46
Mnie się marzy wielki port kontererowy w Szczecinie ( pogłębiony tor wodny z 12m do 15,6m) jak w Hamburgu. Świnoujście ma plaże więc zarobi na turystyce.W ten sposób oba najbardziej zadłużone miasta z zysków spłacą kredyty i zaczną zarabiać.
Obserwator
2024-10-30 17:39:15
Szczecin jest miastem portowym, analogicznie jak Hamburg zlokalizowany 120km od morza. To tu powinno się zbudować port kontenerowy po pogłębieniu toru wodnego. Świnoujście ma 4 i 6 km plaży przyciągającej miliony turystów. Oni zarobią na turystyce, a Szczecin na porcie.
@Brawo PO
2024-10-30 12:24:59
Wlacz myślenie, za 10 miesięcy nie zrobisz takiego nabrzeża. Prace zaczęły się za poprzedniej władzy. A obecne kierownictwo Zarządu Portu, to z przed 8 lat nieudacznik.
Żaden
2024-10-30 09:52:09
W Gdyni inwestycje kolejowe w porcie za 2 mld złotych. Nigdy ich nie dogonimy. A z drugiej strony po co inwestycje na linii Wisły. Trzeba rozbudowywać przemysł na zachodzie Polski a nie pod bokiem Rosji, Ukrainy, Białorusi.
Brawo PO
2024-10-30 07:50:19
Jest nowy rząd i Szczecin od razu się rozwija.
Ciekawe
2024-10-30 07:28:43
Jak widać Niemcom się opłaca działalność w naszym porcie.
HM
2024-10-30 07:15:06
Miasto bierze pożyczki a koszty bytowe mieszkańcòw rosną.Miasta portowe na ogòł są bogate.Czy Szczecin do tego ogòłu nie należy?Jak wykorzystujemy w Szczecinie dostęp do morza?
Czas leci
2024-10-29 23:08:55
Warto przypomnieć, że to zadanie zainaugurowano w połowie 2021 roku.
do @obserwator
2024-10-29 21:36:33
Terminal w Świnoujściu nigdy nie powstanie. To po pierwsze. Po drugie, nawet gdyby powstał, to zapotrzebowanie rynku jest na tyle duże, że większe jednostki będą cumowały w Świnoujściu, a mniejsze tutaj. Ale Ty wiesz lepiej...
obserwator
2024-10-29 21:01:15
Terminal w Swinoujściu powstanie i ten na DB port padnie w jeden tydzień. Będzie tam wiatr hulał i cisza zapadnie.
obserwator
2024-10-29 20:42:06
I tam ma powstać nowa Chlodnia która skonkuruje i Szczecinska i Gryfa .Miejsca bedzie więcej i ceny spadna,.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA