Piątek 28 stycznia 2022r. 
REKLAMA

Cztery gazowce w czarterze PGNiG. Będą wozić LNG z USA do Świnoujścia

Data publikacji: 2021-12-26 19:22
Ostatnia aktualizacja: 2021-12-31 15:32
Cztery gazowce w czarterze PGNiG. Będą wozić LNG z USA do Świnoujścia
Gazowce czarterowane przez PGNiG będą miały membranowy system przechowywania ładunku. Podobnie jak jednostki na zdjęciu. Fot. PGNiG  

W koreańskiej stoczni budowane są gazowce do przewozu skroplonego gazu ziemnego. Paliwo będzie nimi transportowane do terminalu LNG w Świnoujściu. Dwa z nich mają nosić nazwy "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka".

Pod koniec lipca br. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo poinformowało, że grupa ta "powiększa flotę gazowców". Mają zostać zbudowane specjalnie na potrzeby Grupy Kapitałowej PGNiG, a umowę czarteru (rodzaj wynajmu) zawarło PGNiG Supply & Trading (PST) oraz GK PGNiG z norweskim armatorem Knutsen OAS Shipping. Jednostki wejdą do eksploatacji w pierwszej połowie 2024 roku.

Nazwy dwóch statków

Portal Morski przypomina, że Knutsen nazywa swoje gazowce od nazw hiszpańskich miast. Jednak co do dwóch statków odejdzie od tej zasady i na życzenie PGNiG nazwie je "Lech Kaczyński" - na cześć zmarłego prezydenta Polski oraz "Grażyna Gęsicka" - byłej minister rozwoju regionalnego. Oboje zginęli 10 kwietnia 2010 r w katastrofie rządowego samolotu pod Smoleńskiem. Budowa pierwszej jednostki rozpoczęła się pod koniec sierpnia.

Te zaawansowane technologicznie zbiornikowce wybuduje dla Knutsena stocznia Hyundai Heavy Industries (HHI) w Korei Południowej. Każdy z nich będzie miał po ok. 174 tys. m sześc. pojemności. PST będzie ich wyłącznym użytkownikiem przez 10 lat z możliwością przedłużenia.

– Konsekwentnie rozwijamy pozycję PGNiG na międzynarodowym rynku LNG. Czarter zbiornikowców jest ważnym krokiem do realizacji naszych planów w tym zakresie. To optymalne rozwiązanie, zapewniające pewność a zarazem elastyczność operacji logistycznych, które są istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej – powiedział w wówczas Paweł Majewski, prezes PGNiG SA.

Grupa PGNiG przypomniała wtedy, że to kolejne zbiornikowce wyczarterowane przez PST. Umowa czarteru dwóch pierwszych została zawarta w 2020 roku, również z Knutsen OAS Shipping.

"Oba kontrakty przewidują, że armator będzie odpowiadał za dostarczenie statków, obsadzenie ich załogą oraz utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym. Po stronie PST będzie kontrola handlowa nad jednostkami" - poinformowała polska spółka w komunikacie.

Formuła FOB

Grupa Kapitałowa PGNiG chce wykorzystywać wyczarterowane gazowce do obsługi kontraktów w formule free-on-board (FOB) zawartych z amerykańskimi firmami. "Formuła FOB przewiduje, że to nabywca ładunku odpowiada za jego odbiór w terminalu skraplającym, może jednak swobodnie decydować dokąd skierować zakupione paliwo" - tłumaczy polska spółka energetyczna.

Pojemności 174 tys. m sześc. każdego z czterech gazowców daje możliwość załadunku około 70 tys. ton skroplonego gazu ziemnego. Oznacza to, że każdy z nich będzie w stanie przetransportować ładunek odpowiadający ok. 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym.

Knutsen OAS Shipping wszedł na rynek przewozu LNG w 2004 roku. Pierwsze jednostki budował w Hiszpanii i pływają one pod banderą hiszpańską.

Wszystkie duże gazowce do transportu LNG tego armatora posiadają membranowy system przechowywania ładunku. Pływają z prędkością eksploatacyjną 19,5 węzła.

(kl) 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@kk,
2021-12-31 20:12:26
Bo surowce energetyczne są sprzedawane po cenach rynkowych,a nie "po uważaniu".Ekoświry podkopując stabilność rynku energetycznego swoimi "ładami i fitami",zamykaniem kopalń i likwidacją tanich elektrowni węglowych,a także atomowych doprowadzili do zachwiania rynku,na którym korzystają posiadacze jedynego koncesjonowanego przez ekodurni źródła energii czyli gazu.Z gazu produkuje się też prąd, więc drożeje wszystko. Skali podwyżki jeszcze dokładnie nie znasz, bo wciąż obowiązują stare kontrakty.
kk,
2021-12-31 15:14:02
Jezeli mamy gaz z ameryki, to dlaczego mamy tak duze podwyzki gazu i pradu
Dzięki, ekoświry!
2021-12-28 19:35:54
Nie chciało się wozić polskiego węgla pociągami (bo nie Odrą, która ma być nieżeglowna tak jak S3 nie może się od lat wybudować) do Dolnej Odry, to będziemy teraz czarterować gazowce i wozić gaz przez ocean, żeby go spalić pod Gryfinem... Tak wojna o klimat ma swoje ofiary. Tylko dlaczego zawsze my? Dlaczego mamy tak głupią elitę?
Re. Super
2021-12-28 12:27:01
Widzę że znamy się na formułach cenowych ;) szerzenie propagandy i głupoty, jeśli się nie zna tematu to lepiej się nie kompromitować. A swoją drogą bardzo dobra strategia tak trzymać, pozycję na rynku buduje się powoli i z determinacja. Pozdrawiam
Odpowiedz
2021-12-28 12:22:18
Pani Alicja widzę że nie ma zielonego pojęcia o nazwach statków, jeśli chodzi o nazwy. Pracuje od paru dobry w branży proszę pouczyć Greków jeśli pani uważa że polskie nazwy są trudne do wymowy bać pisowni. Pozdrawiam i proszę pamiętać krytyka dla krytyki to słabość i żenada
Alicja
2021-12-27 08:33:20
Ha ha ha, tylko ktoś kto nie zna realiów morskich mógł nazwać statek Grażyna Gęsicka. Już widzę jak w np. w Stanach przez UKF ktoś wywołuje statek Grażyna Gęsicka, ha, ha, ha. A tak w ogóle poza tym, że zginęła w wypadku lotniczym to czym się ta pani Polsce przysłużyła? Nazwa statku powinna być łatwa do wymówienia dla każdego. Następny statek proponuję nazwać Grzegorz Brzęczyszczykiewicz, a co, idźmy na całość i róbmy z siebie na cały świat pośmiewisko, czemu nie, w tym ten rząd jest rewelacyjny
super
2021-12-27 08:32:06
Teraz Polska zapłaci za gaz trzy razy drożej.
Super!
2021-12-26 20:16:32
Bardzo dobra wiadomość.
Klara
2021-12-26 20:14:53
Ile było czarterów za Tuska? Sławomir Nowak bardzo dobrze znał się na gazoporcie i gazowcach jak to bywa u złotego dziecka PO i Tuska. Tylko zazdrosne złośliwce w PO mogly nazywać go Lolo Pindolo

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA