W trwających od blisko miesiąca postępowaniach przetargowych na realizację ośmiu odcinków S10 Szczecin – Piła szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otrzymał około 6500 pytań od potencjalnych wykonawców. Pokazuje to, z jak dużym zainteresowaniem branży budowlanej spotkały się te przetargi. Pytania wymagają szczegółowej analizy. Czas na zapoznanie się z odpowiedziami muszą też mieć potencjalni wykonawcy, a pozyskane informacje wykorzystać na optymalne skalkulowanie ofert. Dlatego przesunięto termin otwarcia ofert w tych postępowaniach z planowanego wstępnie początku listopada na 15 grudnia br.
W ramach procedury przetargowej potencjalni wykonawcy mogą zadawać pytania zamawiającemu (GDDKiA) dotyczące przedmiotu zamówienia i zapisów kontraktowych. Ważne, aby przed złożeniem ofert i podpisaniem umów udzielić na nie odpowiedzi. Przekłada się to na sprawniejszy przebieg kolejnych etapów procedury przetargowej i późniejszej realizacji inwestycji. Odpowiedzi na pytania są publicznie dostępne na stronie internetowej GDDKiA.
– Najwięcej pytań, ponad tysiąc, dotyczy odcinka S10 Suchań – Recz – informuje Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA w Szczecinie. – Dla pozostałych odcinków jest od 600 do 900 pytań. Dotyczą one wielu kwestii technicznych, proceduralnych, jak również zapisów umów i specyfikacji.
Realizacja inwestycji, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Zgodnie z zakładanymi terminami w przyszłym roku planowane jest podpisanie umów. Wykonawcy inwestycji opracują projekty budowlane i uzyskają decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co pozwoli w 2025 roku rozpocząć prace w terenie. Kierowcy z nowej trasy skorzystają w roku 2028.
– Szczegóły przetargów dostępne są na naszej platformie zakupowej dla wszystkich ośmiu odcinków S10: Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, Stargard – Suchań, Suchań – Recz, Recz – Cybowo, Cybowo – Łowicz Wałecki, Łowicz Wałecki – Piecnik, Piecnik – Wałcz i Wałcz – Piła – dodaje M. Grzeszczuk.
S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).
Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi: Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę 13 węzłów drogowych oraz m.in. 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.
(ek)