Na torze wodnym Świnoujście – Szczecin pracują specjalistyczne jednostki, które prowadzą badania pomiarowe, geotechniczne, sondażowe itp. Związane są one ze sztandarową inwestycją Urzędu Morskiego w Szczecinie, czyli modernizacją toru do głębokości 12,5 m.
Przedsięwzięcie obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Inwestycja realizowana jest w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Głównym wykonawcą jest konsorcjum firm Dredging International (z Holandii) i Van Oord Dredging and Marine Contractors (z Belgii).
– Prace projektowe trwają, odbywają się pierwsze badania toru, wstępne badania geotechniczne – mówił przed miesiącem Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Badaniami zajmuje się szereg podwykonawców, m.in. Geoprojekt Szczecin. Firma pochwaliła się na Facebooku, że doceniono jej ponad 60-letnie doświadczenie i została zaangażowana do wykonania badań geotechnicznych, geologiczno-inżynierskich oraz hydrogeologicznych dla pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Wśród prac przewidzianych do wykonania są wiercenia rurowane z wody, z lądu, sondowania, mechaniczne badania laboratoryjne itp. Już w listopadzie ub. roku Geoprojekt Szczecin rozpoczął pierwszy etap badań. W tym celu przygotowano ponton do wierceń geotechnicznych, czyli odpowiednio go wybalastowano, zamontowano agregat, kontener socjalny, toaletę, zabezpieczono wiertnicę i cały osprzęt (rury osłonowe, łyżki wiertnicze, świdry rurowe). Ponton holowany jest przez statek „Imoros-1”. Cały zestaw cumuje przy nabrzeżu Niemieckim w Szczecinie.
Z informacji podanych przez Urząd Morski wynika, że do 15 stycznia jednostka „Imor” prowadzi prace geotechniczne polegające na poborze próbek osadów dennych wzdłuż toru wodnego. Z kolei „Imoros-2” zajmuje się badaniami ferromagnetycznymi na torze.
(ek)