Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Badania na torze wodnym

Data publikacji: 14 stycznia 2019 r. 13:30
Ostatnia aktualizacja: 16 stycznia 2019 r. 08:34
Badania na torze wodnym
Ponton, z którego korzysta Geoprojekt Szczecin, holowany jest przez statek „Imoros-1”. Fot. UMS  

Na torze wodnym Świnoujście – Szczecin pracują specjalistyczne jednostki, które prowadzą badania pomiarowe, geotechniczne, sondażowe itp. Związane są one ze sztandarową inwestycją Urzędu Morskiego w Szczecinie, czyli modernizacją toru do głębokości 12,5 m.

Przedsięwzięcie obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Inwestycja realizowana jest w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Głównym wykonawcą jest konsorcjum firm Dredging International (z Holandii) i Van Oord Dredging and Marine Contractors (z Belgii).

– Prace projektowe trwają, odbywają się pierwsze badania toru, wstępne badania geotechniczne – mówił przed miesiącem Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Badaniami zajmuje się szereg podwykonawców, m.in. Geoprojekt Szczecin. Firma pochwaliła się na Facebooku, że doceniono jej ponad 60-letnie doświadczenie i została zaangażowana do wykonania badań geotechnicznych, geologiczno-inżynierskich oraz hydrogeologicznych dla pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Wśród prac przewidzianych do wykonania są wiercenia rurowane z wody, z lądu, sondowania, mechaniczne badania laboratoryjne itp. Już w listopadzie ub. roku Geoprojekt Szczecin rozpoczął pierwszy etap badań. W tym celu przygotowano ponton do wierceń geotechnicznych, czyli odpowiednio go wybalastowano, zamontowano agregat, kontener socjalny, toaletę, zabezpieczono wiertnicę i cały osprzęt (rury osłonowe, łyżki wiertnicze, świdry rurowe). Ponton holowany jest przez statek „Imoros-1”. Cały zestaw cumuje przy nabrzeżu Niemieckim w Szczecinie.

Z informacji podanych przez Urząd Morski wynika, że do 15 stycznia jednostka „Imor” prowadzi prace geotechniczne polegające na poborze próbek osadów dennych wzdłuż toru wodnego. Z kolei „Imoros-2” zajmuje się badaniami ferromagnetycznymi na torze.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Andrzej
2019-01-16 08:20:48
I polacy będą pogłębiać łopatami bo trzeba mieć jeszcze wiedzę, doświadczenie i sprzęt, lepszy pogłębiony tor teraz niż przy 100% udziale polskich firm za 20 lat, jak okrety dla marynarki wojennej.
Zastanawiam się nad Rozgwiazdą...
2019-01-15 21:52:47
bo jeśli ładownia była zamknięta/przy holowaniu się zamykało/ to może wystarczy linię kubłów rozpiąć i ją podnieść?...
te pieniądze
2019-01-15 18:09:20
są za małe, aby odbudować to co "demokracja liberalna" zrujnowała i odbudowanie PRCiP będzie dłużej trwało niż demolka. Mam nadzieję iż za kilka lat odbuduje się część firm służących do opieki nad akwenami Szczecina i Świnoujścia.
Za te pieniądze
2019-01-14 23:02:43
trzeba było odbudować ex PRCiP i żeby Polacy mieli pracę przy pogłębianiu i Utrzymaniu toru. Te działania to jest zdrada.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA