Niedziela, 23 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Arkadiusz Marchewka: realizujemy nowy port w Świnoujściu. Powstanie na 186 ha nowego lądu

Data publikacji: 02 listopada 2025 r. 20:35
Ostatnia aktualizacja: 11 listopada 2025 r. 12:40
Arkadiusz Marchewka: realizujemy nowy port w Świnoujściu. Powstanie na 186 ha nowego lądu
Fot. Ryszard Pakieser  

Nowy port w Świnoujściu powstanie na 186 ha nowego lądu; to inwestycja na dziesiątki lat - powiedział w Studiu PAP wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Pierwsze prace, związane z budową drogi dojazdowej, rozpoczną się w listopadzie. Inwestycja jest warta ok. 10 mld zł.

REKLAMA

W 2024 roku polskie porty obsłużyły kontenery o wielkości prawie 3,3 mln TEU (Twenty-foot Equivalent Unit oznacza kontener o długości nieco ponad 6 m). Jak powiedział w Studiu PAP wiceminister infrastruktury  Arkadiusz Marchewka, Gdańsk stał się hubem logistycznym dla Europy środkowo-wschodniej, dla pozostałych krajów bałtyckich. To m.in. zasługa nowego terminala w Gdańsku.

- I to pokazuje, że rola naszych portów jest coraz większa, o czym świadczą liczby. Bo mogę tutaj już powiedzieć, że po trzech kwartałach 2025 roku mamy na polskim wybrzeżu wzrost przeładunków kontenerów 20 proc. rok do roku. Ale to nie wszystko, bo w pierwszym roku naszych rządów zysk polskich portów, tych najważniejszych, kluczowych dla gospodarki morskiej, wyniósł ponad 0,5 mld zł i był 25 proc. wyższy niż w 2023 roku - powiedział Marchewka.

Wskazał, że kolejne duże inwestycje zapowiadane są w Świnoujściu. Prace związane z nowym portem mają kosztować ok. 10 mld zł - rozpoczną się w przyszłym roku, a już w listopadzie ma zostać wydane pozwolenie na budowę drogi dojazdowej.

- Zaplanowaliśmy realizację projektu, który nazwaliśmy Przylądek Pomerania, czyli chcemy, aby Polska powiększyła się o 186 hektarów lądu. Tam będzie ulokowany nowy port, który będzie miał również funkcję terminala kontenerowego. I doszliśmy do takiego wniosku, że dużo bardziej opłacalne będzie to, aby zbudować nowy ląd, niż to, co wybierzemy z dna morskiego, żeby pogłębić basen portowy, wywozić gdzieś daleko w morze - wyjaśnił wiceminister.

W związku z inwestycjami w Świnoujściu protestowały m.in. niemieckie organizacje ekologiczne. Jak powiedział wiceminister, „to było naturalne, że organizacje ekologiczne pod tym płaszczykiem walki o sprawy środowiskowe będą robiły wszystko, aby zablokować naszą inwestycję”.

- Jest tajemnicą poliszynela, że przecież rozwój naszych portów jest konkurencją dla portów zachodnich - powiedział Marchewka. - Będziemy robić wszystko, co w naszej mocy, aby jak najszybciej realizować inwestycje, które będą, mówiąc wprost, takim magnesem przyciągającym te strumienie ładunkowe do Polski. Bo my po prostu na tym zarabiamy i to jest w naszym interesie - dodał. Inwestycja ma być gotowa w 2029 roku. Wiceminister podkreślił, że powstanie też m.in. 70 km torów kolejowych.

W Świnoujściu funkcjonuje gazoport, który przyczynił się do uzyskania przez Polskę niezależności od surowca sprowadzanego z Rosji. Sytuację ma polepszyć pływający terminal gazowy, który powstaje w Gdańsku. - To jest inwestycja, która pozwoli na zaspokojenie ponad 30 proc. rocznego zapotrzebowania Polski na gaz - podkreślił Marchewka.

- Ten terminal da możliwość również transportowania gazu do innych krajów bałtyckich, czyli będziemy takim też gazowym hubem, co wzmocni również naszą rolę na Bałtyku jako państwa, które gwarantuje bezpieczeństwo surowców energetycznych nie tylko Polsce, ale też innym krajom bałtyckim - dodał.

Wiceminister wspomniał też o inwestycji finansowanej dzięki środkom z KPO, w ramach której w przyszłym roku w Gdańsku powstanie port instalacyjny. Będzie można z niego korzystać podczas transportu elementów turbin wiatrowych.

- Oprócz tego realizujemy inwestycje w portach serwisowych Ustka, Łeba i Darłowo za kwotę ponad 700 mln zł. Więc ponad 1,5 mld zł bezzwrotnych środków wykorzystamy na inwestycje w gospodarkę morską. Oprócz tego budujemy pirs długi na kilometr w miejscu, gdzie powstanie pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. To właśnie drogą morską będą przypływać największe elementy do budowy elektrowni jądrowej prosto na plac budowy - powiedział.

Wiceminister podsumował, że dzięki wymienionym inwestycjom transport morski wpływa na bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Logo PAP Copyright

REKLAMA

Komentarze

@toi
2025-11-16 00:10:05
Lepszy taki inteligentny lewak niż ograniczony umysłowo prawak
PO tych
2025-11-11 12:38:09
Po tych kuriozalnych pomysłach, o których usłyszeliśmy w ubiegłym tygodniu, że kobiety rodzące w mniejszych miejscowościach mają zgłaszać się na SOR-y, ponieważ są likwidowane oddziały położnicze, teraz pomysł jest taki, żeby to może strażacy, którzy są przeszkoleni w ratownictwie, będą udzielali pomocy wtedy, kiedy nie będzie tutaj w nocy karetki.
chester
2025-11-09 16:00:25
Portu się nie "realizuje" , tylko buduje. Realizować można plany.
toi
2025-11-05 07:57:51
żenujący lewak
Skruszony Polak
2025-11-05 06:36:02
Przepraszam Cię Polsko, że kiedyś na niego zagłosowałem.
Do HM
2025-11-05 05:05:21
Tak sprytny plan , który ma być nie dla POlski , tylko wyłącznie dla Niemiec ich planów które muszą osiągnąć naszym KOsztem , tak to widać !!
Do Do trolla Do
2025-11-05 05:02:47
POlaczku 2025-11-04 20:20:36 trollu platformy , po Merkel zostało dużo złego co wyrządziła i co sama zrobiła , nie uciekniesz od tego , ty sam osobiście nie zasłonisz uciekając od tego pisząc swój bełkot , który jest niczym ważnym . Prawda zabolała . Ośmieszasz się !!
Do trolla Do
2025-11-04 20:20:36
Od kiedy nie ma Merkel? Zacięła ci się płyta Pisowski ekspercie?? Bajki o sukcesach PiS idź wnukom opowiadać,bo prawda się sama broni i widać to pasmo przewałek zamiast sukcesów. Tylko propaganda, jak za PRL...
HM
2025-11-04 18:43:32
Sprytny sposób żeby uwalíć gotowy do realizacji projekt portu kontenerowego.Przykre to
DoStop dezinformacj
2025-11-04 17:54:27
Gazociąg Północny zablokował 2025-11-04 12:06:05 możliwość rozwoju gazoportu w Świnoujściu, z powodu uniemożliwienia wpływania do portów w Świnoujściu i Szczecinie statkom o zanurzeniu ponad 13,2 m. Nie będą więc mogły do niego wpływać jednostki o zanurzeniu 15 m, czyli takie, jakie najczęściej są budowane.Polska mimo początkowych protestów, podczas rządów Donalda Tuska odpuściła problem gazoportu, ze względu na ścisłą współpracę premiera Tuska z kanclerz Niemiec Angelą Merkel. Myśl trollu KO !!
Stop dezinformacji
2025-11-04 12:06:05
PiS owszem zaczął,jak i wszystko z wielkim "halo" i teraz jątrzy poprzez swoich Trolli ,a prawda jest taka: Pogłębili podejście do portu na 17,5 metra, ale wewnątrz portu wszystko ma głębokość 14,5m, żaden konkretny statek tam nie wpłynie!! Na to też Gróbarczyk z "mędrcami" uzyskali zgody środowiskowe!! ŻEBY INWESTYCJA MIAŁA SENS TRZEBA BĘDZIE WSZYSTKO POGŁĘBIĆ WEWNĄTRZ PORTU!!! NAJPIERW UZYSKAĆ POZWOLENIE I OPINIE ŚRODOWISKOWE - trwa około 2 lat. No i macie swoich expertów z PiS od propagandy
Niemcy
2025-11-03 19:57:48
Niemcy od dawna próbowały zablokować budowę terminala w Świnoujściu. Przypominamy, że w lipcu Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do wniosku strony niemieckiej i zablokował decyzję środowiskową.Do prób sabotowania jego powstania dochodziło już wcześniej. Jesienią 2023 r. niemiecka organizacja Lebensraum Vorpommern zaskarżyła pierwszą decyzję środowiskową, którą wydała GDOŚ. W uzasadnieniu skargi pojawiły się zarzuty o rzekome nieuwzględnienie przez polskie władze wpływu inwestycji !!
Do Nareszcie
2025-11-03 19:54:40
Tusk z Marchewką ogłosili 2025-11-02 23:36:58 właśnie koniec budowy Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Umowa z inwestorem została zerwana Port Szczecin-Świnoujście zerwał umowę z konsorcjum firm DEME i QTERMINALS, które miało sfinansować i zrealizować budowę Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Tym samym wyrzucają projekt do kosza i mamią Polaków niewykonalnym Przylądkiem Pomerania. Po takich decyzjach kanclerz Merz nie będzie się już gniewał na Tuska. Sprytnie to sobie wymyślili w Berlin
SUPER - ALE
2025-11-03 14:18:31
coś nie tak ze strategią - analogiczny port (2,5 MLN TEU) jest planowany w Gdyni . Czyli pojemność "Gdyni + Gdańska" to 5mln TEU , plus Świnoujście to od roku 2030 i mamy pojemność ok 8 MLN TEU - WSPANIALE - ale obroty WSZYSTKICVH portów Bałtyku to ok 10-12 MLN TEU (w tym Dania,Szwecja,Finlandia , Łotwa ,Estonia,Litwa , Rosja i Polska , Czy założenie na rok 2030 na ok 25 MLN TEU jest realne .Raczej NIE , no chyba że założymy udział Chin w naszym rynku na 40 % - ale tego nie chcemy !!!
Kargul
2025-11-03 09:53:38
A co na to ekspert nad ekspertami niejaki Zahorski? Kiedyś bardzo przeciwny. Wielki menago na wszystkim się zna , a rynek wypluł takiego fachowca. Znowu doradca z Bożej łaski , a szkoda taki był mądry i amerykański znał i na szczepieniu kur i krolików i .....
HELMUT
2025-11-03 06:39:00
nIcht gut. Aber Bremerhaven und Hamburg arbait gut x, zoll gut faster machen papieren , gut arbait. Swinoujscie ist nich gut , ekologische problemem and infrastructurirren problemem. dast is nich gut.
@Nareszcie
2025-11-03 00:32:13
Uspokój się. To wszystko "powstanie" tak jak elektrownia atomowa.
Nareszcie
2025-11-02 23:36:58
Po tylu latach nasi politycy zauważyli potencjał Świnoujścia jego lokalizacji i infrastruktury. Najkrótsze połączenie ze Skandynawią a cóż Niemcy będą płakać ale taki jest bussines nie ma zmiłuj się

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA