Tuż po świętach, 27 grudnia, do portu zewnętrznego w Świnoujściu wpłynął statek „Arctic Voyager”. Była to już 47. dostawa skroplonego gazu ziemnego do terminalu LNG od początku jego istnienia. W przyszłości zawinięcia gazowców będą częstsze, a sam terminal zwiększy swoją moc i zaoferuje nowe usługi. Krótko przed świętami spółka Polskie LNG poinformowała o rozpoczęciu postępowania przetargowego, które wyłoni wykonawcę trzech kluczowych elementów programu rozbudowy świnoujskiej instalacji.
„Arctic Voyager” dostarczył ostatni w 2018 roku ładunek skroplonego gazu do świnoujskiego terminalu. Była to zarazem 23. tegoroczna dostawa, a 47. od początku jego istnienia.
W przyszłości należy się spodziewać częstszych zawinięć gazowców w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, gdyż planowana jest rozbudowa terminalu. Spółka Polskie LNG 19 grudnia oficjalnie poinformowała o rozpoczęciu postępowania przetargowego na wykonawcę trzech kluczowych elementów programu rozbudowy. Są nimi: trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje zwiększające moc regazyfikacyjną oraz instalacja przeładunkowa LNG wraz z bocznicą kolejową. Przedsięwzięcia te dodatkowo zwiększą bezpieczeństwo energetyczne Polski oraz pozwolą zaoferować nowe usługi klientom krajowym i zagranicznym.
Proces przetargowy zakłada etap prekwalifikacji oferentów, negocjacje z oferentami zakwalifikowanymi na tzw. krótką listę oraz podpisanie umowy z wybranym wykonawcą do końca 2019 roku. Osiągnięcie przepustowości 7,5 mld m sześc. rocznie planowane jest na rok 2021. Pozostałe dwa projekty mają zostać ukończone w drugim kwartale 2023 r.
Rozbudowa będzie prowadzona w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Powstanie również czwarty element – dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Ta inwestycja, realizowana wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, będzie przedmiotem odrębnego przetargu.
Na razie ZMPSiŚ ogłosił przetarg na wykonanie badań geologiczno-inżynierskich dotyczących przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa stanowiska statkowego do eksportu LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”. Jedyną ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Geologiczne GEOPROJEKT SZCZECIN.
Opublikowano też obwieszczenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 18 grudnia br. w sprawie przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków w Świnoujściu”.
Dodajmy, że premier Mateusz Morawiecki poszerzył zakres kompetencji Międzyresortowego Zespołu ds. Realizacji Projektu Baltic Pipe. Ma on również odpowiadać za rozbudowę terminalu, w tym budowę trzeciego zbiornika.
Zarządzenie szefa rządu obowiązuje od 30 listopada br. Po zmianach zespół ma odpowiadać także za zapewnienie koordynacji działań organów administracji rządowej oraz ich współdziałania z organami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami uczestniczącymi w realizacji projektu rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu.
– Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu jest kluczową inwestycją dla Polski, budującą rynek LNG nie tylko w naszym kraju, ale i w regionie – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG. – Program rozbudowy terminalu jest kolejnym krokiem, który umocni naszą pozycję. Zapotrzebowanie na gaz ziemny w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w obszarze Morza Bałtyckiego rośnie. Nowe funkcjonalności terminalu pozwolą nam na nie odpowiedzieć i co ważne, będziemy pierwszymi, którzy zaoferują tak szeroki wachlarz usług.
Terminal w Świnoujściu już przy obecnej infrastrukturze osiąga bardzo dobre wyniki. Oprócz wspomnianych wcześniej dostaw skroplonego gazu drogą morską, do połowy grudnia ze Świnoujścia wyjechały 3604 cysterny z LNG. ©℗
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. Polskie LNG