Nie wiem, w jaki sposób zachęca Grzegorz Jóźwiak, burmistrz Dziwnowa, że regaty żeglarskie i tych małych i jednostek i pełnomorskie lgną do tej nadmorskiej miejscowości. Rozgrywano tam już regaty rangi mistrzowskiej w klasach mieczowych, a obecnie szykuje się duża impreza jachtów balastowych Unity Line im. Piotra Waszczenki.
XVIII Regaty Unity Line rozegrane zostaną 4-5 sierpnia 2018 r. na Bałtyku w pobliżu Dziwnowa. Konkretną zapowiedzią imprezy jest podpisany przez Grzegorza Jóźwiaka, burmistrza Dziwnowa, Krzysztofa Urbasia, dyrektor Unity Line, oraz Piotra Stelmarczyka, komandor regat, tekst porozumienia, określającego zasady współpracy stron.
Przy okazji powiedzmy, że spółka Unity Line, założona w maju 1994 roku, jest jedną z największych firm armatorskich działających na rynku bałtyckich przewozów promowych i wchodzi w skład grupy kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM).
W porozumieniu ustalono, że wszystkie wyścigi odbywały się będą na akwenie regatowym w pobliżu Dziwnowa. Będą to wyścigi: długi i dwa krótkie. Szczegółową instrukcję żeglugi opracuje sędzia główny Tomasz Sawukinas i ogłosi bezpośrednio przed regatami. W poprzednich latach, kiedy przeprowadzane były wyścigi długie na trasach ze Świnoujścia do Kołobrzegu i z powrotem do Dziwnowa lub Świnoujścia ich długość oraz silne wiatry ograniczały liczbę startujących mniejszych jachtów. A tych jachtów jest dużo, tym bardziej,że slip w Dziwnowie pozwala na wodowanie jachtów przywiezionych na przyczepach.
Często bywało tak, że do Kołobrzegu jachty płynęły jednym halsem, a z Kołobrzegu wracały także bez halsówki. Ograniczało to konkurencję regatową oraz możliwości pokazania swoich umiejętności. Na krótszych trasach sędziowie regat mogą zaproponować trasy wyścigów w zależności od kierunku wiatru, wymagające dużej wiedzy i umiejętności żeglarskich.
Regaty będą miały licencję PZŻ, Komisję Sędziowską, Zespół Protestowy oraz Mierniczego. Jako autor i organizator Regat Unity Line im. Piotra Waszczenki Piotr Stelmarczyk zawsze chciał, aby były one dostępne dla jak największej grupy żeglarzy z Polski i innych krajów nadbałtyckich. Dlatego też w regatach jest duża liczba grup: z pomiarem ORC, z pomiarem KWR, bez pomiarów, żeglarze samotni, oldtimery, a od tego roku również załogi dwuosobowe.
Nad bezpieczeństwem regat będzie czuwała załoga statku szkolno – badawczego Akademii Morskiej w Szczecinie „Nawigator XXI”, obecnego w regatach od ich początku w roku 2001. Imprezę będzie fotografował Franciszek Długajczyk. Jego i innych fotografów prace można obejrzeć na http://www.regaty-unityline.pl/.
Od tego roku będzie obowiązek posiadania polisy OC z kwotą ubezpieczenia minimum 1 500 000 euro. Wymóg OC na taka kwotę wynika z faktu, iż wielu żeglarzy ma polisy na kilka lub kilkanaście tysięcy. Są to kwoty zdecydowanie za niskie w przypadku faktycznych szkód w mieniu i zdrowiu. Wysoka kwota ubezpieczenia nie oznacza wysokiej składki, warto popytać w firmach ubezpieczeniowych, a szczególnie tych specjalizujących się w żeglarstwie. Natomiast wysoka kwota ubezpieczenia zapewnia pokrycie roszczeń, trzeba brać pod uwagę że najdroższy jacht w naszych regatach kosztował 4 miliony euro, a szkody na zdrowiu powodują największe roszczenia.
Rozpoczęcie regat 4 sierpnia o godz. 8.00 odbędzie się w Marinie Dziwnów przed mostem. Tego dnia o godz.18.00 odbędzie się spotkanie integracyjne żeglarzy z częścią gastronomiczną, która w poprzednich latach była na zakończeniu regat. Będzie więcej czasu na rozmowy o regatach. Czekamy na opinie i pomysły, żeby regaty były jak najbardziej, sympatyczne, bezpieczne i dawały maksimum żeglarskiej przyjemności. Zakończenie w Marinie Dziwnów 5 sierpnia o godz. 16.00. Postój jachtów będzie możliwy przed i za mostem i będzie bezpłatny.
(Ag)
Fot. Andrzej Gedymin