Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Doceniona przebudowa kanału Piastowskiego

Data publikacji: 20 września 2016 r. 11:38
Ostatnia aktualizacja: 13 września 2019 r. 10:24
Doceniona przebudowa kanału Piastowskiego
 

Energopol - Szczecin S.A. został laureatem konkursu „Moderniacja Roku 2015”, który od prawie dwóch dekad organizuje Stowarzyszenie Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego. Ta prestiżowa nagroda przyznana została szczecińskiej firmie za drugi etap modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin, obejmujący przebudowę umocnień brzegowych kanału Piastowskiego i kanału Mielińskiego.

W połowie 2015 roku zakończył się drugi etap modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Realizacja tego dużego projektu współfinansowanego z funduszy UE, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko" kosztowała w sumie ok. 328 mln złotych. Wykonawca prac Energopol-Szczecin S.A. za modernizacje Kanału Piastowskiego i Kanału Mielińskiego został uhonorowany statuetką „Modernizacja Roku 2015".

Wspomniane wyżej kanały, tak istotne dla portu w Szczecinie, Energopol-Szczecin S.A. przebudował na odcinku o długości ponad 8 km. Zmodernizowane umocnienia brzegowe zostały przystosowane do docelowej głębokości toru 12,5 m. Celem modernizacji umocnień jest zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem oraz zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi statków znajdujących się na drodze wodnej.

W trakcie prac wykonawca musiał zlikwidować przeszkody nawigacyjne, w tym zniszczone dalby, pomosty i pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień. Konieczne też było zalądowienie zatoczek po dawnej karsiborskiej przeprawie promowej oraz budowa nabrzeża technicznego na wyspie Mielin. Przez ponad dwa lata robót zużyto ok. miliona ton narzutu kamiennego i milion metrów kwadratowych geowłókniny.

Pierwszy etap modernizacji toru (2000 – 2004) obejmował budowę falochronów wyjściowych z kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych wschodniej i zachodniej strony kanału, na odcinku ok. 3 km.

Piotr Arabczyk, dyrektor kontraktu w Energopol - Szczecin S.A. uważa, że realizowana na zlecenie Urzędu Morskiego w Szczecinie modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin jest ważna nie tylko dla zespołu portów ale dla całej gospodarki regionu.

- Modernizacja toru wodnego jest bardzo istotna dla portów w Szczecinie i Świnoujściu - powiedział P. Arabczyk. - Ten projekt to cześć większego przedsięwzięcia, które zakłada w późniejszym etapie pogłębienie toru wodnego na odcinku 60 km. Umożliwi to wpływanie dużych jednostek do portu w Szczecinie. To istotne dla całej gospodarki w rejonie Pomorza Zachodniego. Ciekawostką jest, że w czasie realizacji dwuletniego kontraktu - wyciągnięto kilka tysięcy niewybuchów. Stało się to przede wszystkim w czasie czyszczenia kanału Piastowskiego - dodał dyrektor kontraktu w Energopol Szczecin S.A.

Kanał Piastowski oddano do użytku 26 czerwca 1880 roku. Nosił wówczas nazwę Kanału Cesarskiego (Kaiserfahrt). W latach 1893 – 1900 kanał został pogłębiony do 7 metrów, a jego brzegi umocnione. Na przestrzeni 2 kilometrów część kanału od strony Zalewu Szczecińskiego wzmocniono palowo-kamiennymi molami.

Konkurs „Modernizacja Roku" odbywa się od 1999 roku. Jego organizatorem jest Stowarzyszenie Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego. Roman Pikuła, prezes stowarzyszenia podkreśla, że z roku na rok rośnie ranga konkursu i jego zasięg. W ciągu niespełna 20 lat liczba uczestników wzrosła ponad dziesięciokrotnie. W 2014 roku zgłoszono około tysiąca firm i obiektów. Spektakularnym wydarzeniem podsumowującym kolejne edycje konkursu jest wręczenie nagród i wyróżnień, które odbywa się z udziałem przedstawicieli ministerstw w szacownym miejscu cennym kulturowo i związanym z polskimi tradycjami tj. w salach Zamku Królewskiego w Warszawie.

(r.c.)

Fot. Robert Stachnik

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA