Środa, 30 października 2024 r. 
REKLAMA

Rok ze stałą przeprawą. Tunelem pod Świną przejechało 4 643 554 pojazdów

Data publikacji: 19 lipca 2024 r. 12:32
Ostatnia aktualizacja: 19 lipca 2024 r. 12:36
Rok ze stałą przeprawą. Tunelem pod Świną przejechało 4 643 554 pojazdów
Fot. Dariusz Gorajski  

Tunel pod Świną otwarty został 30 czerwca 2023 roku. Połączył wyspy Uznam i Wolin, dzięki czemu mieszkańcy miasta i turyści nie muszą już korzystać z promów, by przeprawiać się pomiędzy wyspami. Według danych na dzień 30 czerwca 2024 r., w ciągu roku funkcjonowania tunelu przejechało nim 4 643 554 pojazdów. Obecnie dziennie przejeżdża nim w obie strony średnio 15–16 tys. aut.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 kilometra wraz ze wszelką infrastrukturą towarzyszącą. Tunel jest jednorurowy, z ruchem dwukierunkowym, w każdym kierunku po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra z ciągiem ewakuacyjnym i poboczem o szerokości 1,75 metra.

W październiku 2020 roku z Chin do Świnoujścia w częściach przypłynęła gigantyczna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła ok. 1484 metry, łącząc dwie najliczniej zamieszkane wyspy. Maszyna wierciła aż 11 metrów pod ziemią. Jej praca rozpoczęła się w komorze startowej na wyspie Uznam. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny ma ok. 38,0 m p.p.m. Wyspiarka, bo taką nazwę wybrali dla maszyny mieszkańcy podczas głosowania, pracowała w cyklu wiercenia i była w stanie wydrążyć w ciągu minuty maksymalnie 6 centymetrów tunelu. W cyklu montażu obudowy układała betonowe segmenty pierścienia. Wiosną 2022 roku została zdemontowana i wróciła do Chin.

Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.

 

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA