Dla Portowej Straży Pożarnej w Szczecinie 2022 był rokiem bardzo dobrym. Przede wszystkim pozyskała ona w końcu długo wyczekiwany statek pożarniczy „Strażak-28”, który został włączony do służby w grudniu. Tym samym wraz ze „Strażakiem-24” i „Strażakiem-26” zabezpieczają zespół portów Szczecin-Police-Świnoujście. W minionym roku portowi strażacy interweniowali łącznie 1049 razy.
Portowa Straż Pożarna z siedzibą w Szczecinie przy ul. Bytomskiej 1 to komórka organizacyjna Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Zgodnie z ustawą, jest to jednostka ochrony przeciwpożarowej (umundurowana i wyposażona w specjalistyczny sprzęt), przeznaczona do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami, a także do prowadzenia działalności prewencyjnej i szkoleniowej.
– Łączna liczba etatów w Portowej Straży Pożarnej wynosi 78 – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – Są to osoby zatrudnione w systemie codziennym oraz zmianowym.
Portowa jednostka ma dwa oddziały: w Szczecinie i Świnoujściu. Ten pierwszy ma na wyposażeniu statki pożarnicze „Strażak-24” i „Strażak-28”, łódź ratowniczą „Strażak 27”, trzy pojazdy gaśnicze, pięć pojazdów specjalnych, sprzęt pomocniczy, w tym dwie przyczepy z zaporami 2 x 250 m i separator do rozlewów olejowych. Oddział w Świnoujściu dysponuje natomiast statkiem pożarniczym „Strażak-26”.
Nowy statek, „Strażak-28”, wszedł do służby w grudniu. Do jego zadań należą m.in.: asysty przeciwpożarowe statków z ładunkami niebezpiecznymi, w tym zbiornikowców LNG transportujących gaz do Terminalu im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, zwalczanie pożarów na jednostkach pływających i obiektach lądowych, podejmowanie ludzi z wody i z obiektów zagrożonych, ograniczanie rozlewów olejowych i ich likwidacja poprzez wykorzystanie zapory przeciwrozlewowej. Jednostkę zbudowała stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Nowoczesny statek ma długość 29,2 m i szerokość 10,47 m, jest wyposażony w dwie potężne pompy pożarnicze, może pływać na akwenach zalodzonych.
Oprócz nowego statku zakupiono w minionym roku również zestaw narzędzi hydraulicznych, łódź z silnikiem zaburtowym oraz dwa pojazdy.
Siedzibą jednostki jest ponadstudwudziestoletni budynek wybudowany na potrzeby straży pożarnej zabezpieczającej obiekty portowe.
ZMPSiŚ SA zapewnia ochronę przeciwpożarową od strony wody i lądu zarządzanych obiektów i terenów oraz od strony wody statków i innych obiektów pływających znajdujących się na wodach portu, redy lub kotwicowiska portu.
Portowi strażacy biorą udział w akcjach ratowniczych nie tylko na terenie administrowanym przez ZMPSiŚ. Oprócz gaszenia pożarów interweniują i pomagają podczas wielu innych zdarzeń.
Poza tym Portowa Straż Pożarna prowadzi szkolenia dla pracowników, praktykantów i stażystów w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, ekologiczno-chemicznego i zagrożeń od ładunków. Zajmuje się doradztwem dotyczącym ochrony przeciwpożarowej związanej z działalnością przeładunkowo-składową portu, zabezpiecza przeładunki oraz prace manipulacyjne z ładunkami niebezpiecznymi i towarami pożarowo niebezpiecznymi, asystuje przy statkach z towarami niebezpiecznymi, wykonuje zadania specjalistyczne i świadczy usługi na zlecenie za pomocą sprzętu będącego na wyposażeniu Portowej Straży Pożarnej.
W 2022 roku największą akcją było gaszenie sierpniowego pożaru hali przy nabrzeżu Bułgarskim w szczecińskim porcie. Uczestniczyły w niej wszystkie samochody gaśnicze Portowej Straży Pożarnej, a także „Strażak-24”. Ponadto w działaniach brały udział zastępy ze wszystkich szczecińskich jednostek ratowniczo-gaśniczych i z powiatów ościennych.
Ponadto portowi strażacy interweniowali na terenie Szczecina podczas wszystkich anomalii pogodowych. Pracowali również przy usuwaniu skutków katastrofy ekologicznej na Odrze: stawiali zapory, napowietrzali wodę oraz wyławiali śnięte ryby.
Łącznie w ubiegłym roku Portowa Straż Pożarna interweniowała 1049 razy, przy czym w 28 przypadkach były to pożary, a w 994 – miejscowe zagrożenia. Niestety, odnotowano też fałszywe alarmy. Było ich 27.
(ek)