Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Siedemdziesiąt lat zarządu portów

Data publikacji: 23 stycznia 2020 r. 12:05
Ostatnia aktualizacja: 23 stycznia 2020 r. 12:05
Siedemdziesiąt lat zarządu portów
Koncert w szczecińskiej Trafostacji Sztuki zainaugurował obchody 70-lecia polskiego zarządu w portach Szczecin i Świnoujście. Fot. Marta TESZNER  

Zespół portów Szczecin – Świnoujście obchodzi w tym roku 70-lecie polskiego zarządu. Jubileusz został zainaugurowany dwoma koncertami szczecińskiej orkiestry kameralnej Baltic Neopolis Orchestra, która wykonała największe dzieła trzech gigantów muzyki klasycyzmu. Muzyczne wydarzenia odbyły się 18 stycznia w szczecińskiej Trafostacji Sztuki oraz 19 stycznia w Miejskim Domu Kultury w Świnoujściu.

Utwory Ludwiga van Beethovena, Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta, które wybrzmiały w miniony weekend, z pewnością na długo zapiszą się w pamięci uczestników koncertów. Wśród publiczności byli pracownicy portów wraz z rodzinami, jak również zaproszeni goście oraz mieszkańcy portowych miast.

– Rok 2020 jest wyjątkowy dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, obchodzimy w nim bowiem 70-lecie polskiej administracji w portach w Szczecinie i Świnoujściu – podkreślił Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. – Dlatego styczeń rozpoczęliśmy mocnym muzycznym akcentem skierowanym do mieszkańców. Zespół portów Szczecin – Świnoujście to jeden z największych pracodawców w regionie. Niemal każdy z nas ma w rodzinie osoby, które są lub były związane z portem. Gospodarka morska to ważny komponent naszego życia znacząco wpływający na jego jakość i zasobność mieszkańców. Stąd jako zarząd portów czynimy wszystko, by te się prężnie rozwijały, a przedsiębiorstwa portowe z sukcesem prowadziły swoją działalność gospodarczą.

Spółka zapowiada, że na jubileuszowy rok przygotowała wiele atrakcji, o których będzie informować na bieżąco.

Przypomnijmy, że przedsiębiorstwo państwowe, którego prawnym spadkobiercą jest obecny Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, powstało na mocy decyzji Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów 1 stycznia 1950 roku. W pierwszych latach po wojnie odbudowa portu i tworzenie infrastruktury stały się priorytetem. Port wymagał bowiem natychmiastowych inwestycji. Już w listopadzie 1951 roku na pirsie węglowym w Zakładzie Przeładunków Masowych przekazano do eksploatacji taśmowiec do załadunku węgla. Wówczas w Europie była to jedna z najnowocześniejszych konstrukcji tego typu. Równocześnie powstawała wywrotnica wagonów.

Ówczesna strategia gospodarcza państwa zakładała, że porty w Szczecinie i Świnoujściu będą się specjalizować w przeładunkach suchych towarów masowych. Drugi kierunek rozwoju wyznaczać miały realizowane w Szczecinie obroty tranzytowe.

Lata pięćdziesiąte ubiegłego wieku związane były ze zmianami administracyjnymi w portach. Wówczas funkcje związane z administracją portami przekazano szczecińskiemu Urzędowi Morskiemu, natomiast Zarząd Portu Szczecin realizował zadania eksploatacyjno-inwestycyjne.

Przełomowy okazał się 1958 rok. Wówczas tor wodny łączący Świnoujście ze Szczecinem został pogłębiony do głębokości 9,6 metra. Z kolei w latach 60. w Świnoujściu przebudowano Bazę Odlichtunku Statków, z której powstała baza przeładunkowo-składowa importowanych towarów masowych. Do eksploatacji weszła baza węglowa, a Zarząd Portu Szczecin reaktywował przystań promową w Świnoujściu dla uruchamianej linii Świnoujście – Ystad.

Lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku upłynęły natomiast pod znakiem przemian polityczno-gospodarczych. Zmienił się także sposób postrzegania oraz rola polskich portów morskich.

Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście w 1991 roku przekształcony został w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W tym czasie rozpoczął się także proces wyłaniania z jednolitego dotychczas organizmu portowego spółek przeładunkowych.

Na mocy ustawy z 20 grudnia 1996 roku o portach i przystaniach morskich utworzono Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście SA. Następnie dokonano kolejnej zmiany nazwy podmiotu zarządzającego zespołem portów na Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, która funkcjonuje do dziś.

Obecnie ZMPSiŚ, prowadząc szeroki zakres inwestycji, odważnie sięga po fundusze unijne, co daje mu pozycję lidera pod tym względem na Pomorzu Zachodnim. Wartość przedsięwzięć zrealizowanych w zespole portów Szczecin – Świnoujście na przestrzeni lat 2007-2020 ma osiągnąć kwotę 500 milionów euro. W ramach tej puli już zmodernizowano między innymi infrastrukturę drogową i kolejową, przy elewatorze „Ewa” w szczecińskim porcie przebudowano nabrzeże Zbożowe i wybudowano nowe nabrzeże Niemieckie. W Świnoujściu powstało kolejne, szóste stanowisko promowe, a w porcie zewnętrznym wybudowano nabrzeże do rozładunku LNG. W trakcie realizacji jest modernizacja nabrzeży i pogłębianie do 12,5 m akwenów w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego w Szczecinie. Inwestycje obejmują także infrastrukturę portową w obydwu portach. W Świnoujściu rozbudowywany jest terminal promowy, jak również powstają nowe parkingi dla ciężarówek. Ponadto, ma tam powstać głębokowodny terminal kontenerowy. W trakcie rozbudowy jest terminal LNG.

Warto dodać, że szczeciński port jest najstarszym nieprzerwanie działającym na Pomorzu Zachodnim organizmem gospodarczym. Materialnym tego dowodem jest pochodząca z VIII wieku łódź znaleziona u podnóża wzgórza zamkowego. Szczecin i port nierozerwalnie przez wieki budowały swoją wysoką pozycję gospodarczą.

Mało znanym wątkiem w powojennych dziejach szczecińskiego portu jest fakt, że przez dwanaście lat Zarząd Portu w Szczecinie prowadził eksploatację portu w Kołobrzegu.

(KK)


Logo sponsorów

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA