Ilość towarów obsługiwanych w zespole portów Szczecin – Świnoujście rośnie z każdym rokiem. W 2017 przeładowano ich o 5,5 proc. więcej niż w 2016, osiągając historyczny wynik ok. 25,5 mln ton. To się przekłada na wyniki finansowe. W Grupie Kapitałowej, obejmującej Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz spółki zależne, czyli Infra-Port, Polskie Terminale i Terminal Promowy Świnoujście, zysk brutto za 2017 rok wyniósł ok. 64 mln zł. W porównaniu z wynikiem za rok 2016 wzrósł o ok. 200 proc., gdyż wtedy osiągnięto niespełna 22 mln zł.
Sama spółka ZMPSiŚ – dominująca w grupie – również wypracowała bardzo dobry wynik. Zysk brutto wyniósł w 2017 roku ok. 63 mln zł i wzrósł o prawie 136 procent.
– Szczególnie nas cieszy wielkość zysku na poziomie operacyjnym, który wyniósł ok. 42 mln zł – podkreślił na konferencji pod koniec maja br. Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ.
Jak dodał, rolą zarządu portów jest stworzenie warunków dla firm, które zajmują się działalnością przeładunkową, i – jak widać – robi to z sukcesem.
Dr Joanna Habelman, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych w ZMPSiŚ, zaznaczyła, że przy wzroście przychodów obniżono koszty funkcjonowania. Te ostatnie, zarówno w ZMPSiŚ SA, jak i w całej Grupie Kapitałowej, w 2017 roku zostały zmniejszone odpowiednio o 4 oraz o 6,4 procent.
– Widzimy, że tendencje gospodarowania całym majątkiem portu idą w bardzo dobrym kierunku – mówiła J. Habelman. – Na te wyniki wpływ oczywiście miały przeładunki, które są realizowane w poszczególnych spółkach eksploatacyjnych.
Wypracowane zyski, zgodnie z ustawą, będą przeznaczone na działalność rozwojową, inwestycyjną. Chodzi o zadania, których celem jest modernizacja i rozwój infrastruktury portowej. ZMPSiŚ realizuje obecnie sześć takich projektów na łączną kwotę ponad 1,5 mld zł. W Szczecinie zmodernizowane będą nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Modernizację przejdzie też infrastruktura techniczna w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Terminal promowy w Świnoujściu będzie rozbudowany i dostosowany do obsługi transportu intermodalnego. Z kolei w świnoujskim porcie zewnętrznym powstanie nowe stanowisko do redystrybucji skroplonego gazu.
– W przypadku większości projektów jesteśmy w fazie projektowania, uzyskiwania pozwoleń na budowę, pozwoleń wodno-prawnych, decyzji środowiskowych, wykonywania projektów budowlanych – poinformował Jacek Cichocki, wiceprezes ds. rozwoju ZMPSiŚ. – Część jest już w realizacji, np. prace na nabrzeżu Spółdzielczym jako składowa dużego projektu modernizacji Kanału Dębickiego.
Jeśli chodzi o dostosowanie świnoujskiego terminalu promowego do transportu intermodalnego, to w połowie roku planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a w ślad za tym ogłoszenie przetargu na wykonawstwo. Na pozostałe przedsięwzięcia w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego pozwolenia na budowę powinny być na przełomie tego i następnego roku.
– Idziemy swoim rytmem, zgodnie z harmonogramem – mówił J. Cichocki. ©℗
(ek)
Na zdjęciu: Przeładunki w zespole portów Szczecin – Świnoujście rosną z roku na rok.
Fot. Elżbieta KUBOWSKA
Partnerzy dodatku: