Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował 24 marca br., że z sukcesem przeprowadzono testy podłączenia promu TT-Line „Peter Pan” do systemu zasilania z lądu (OSP – onshore power) na terminalu promowym w Świnoujściu. To w dużym stopniu ograniczy emisję spalin i hałasu.
– Wdrożenie systemu jest elementem strategii zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska – poinformował ZMPSiŚ. – To pierwszy projekt na terminalu promowym w Świnoujściu zrealizowany zgodnie z ideą green port. Wdrożenie tego rozwiązania ma być wpisane także w politykę TT-Line, gdyż firma planuje zmniejszenie emisji CO2 na każdą jednostkę transportową o 40 proc. do 2035 roku.
Projekt „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu” jest objęty dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Wartość dofinansowania to 57,6 mln zł.
Inwestycja dotyczy budowy nowej i modernizacji istniejącej infrastruktury technicznej obejmującej: sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną, kanalizację wód opadowych, zasilanie elektroenergetyczne, sieci teletechniczne, sieć wody przeciwpożarowej oraz system odwadniania terenów, co uporządkuje i uzupełni infrastrukturę techniczną we wszystkich rejonach portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Modernizacja zapewni optymalizację zużycia nośników energii, poprawę sytuacji w zakresie ochrony środowiska i dostosowanie pod tym względem do obowiązujących norm i przepisów (obecnych, jak i planowanych do wprowadzenia). Ponieważ portowa infrastruktura techniczna obejmuje wiele branż i nie ogranicza się do jednego miejsca, jej rozbudowa i modernizacja dotyczy wszystkich rejonów portów w Szczecinie i Świnoujściu.
(ek)