Spotkanie z okazji obchodów Światowego Dnia Morza odbyło się 12 października br. W spotkaniu wzięli udział ambasadorowie i charge d’affaires oraz inni przedstawiciele placówek dyplomatycznych państw IMO. Obecni byli także reprezentanci portów morskich, Polskiego Rejestru Statków SA oraz polskich uczelni morskich. Dodajmy, że Międzynarodowa Organizacja Morska ogłosiła rok 2021 rokiem działań na rzecz marynarzy.
„Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk otworzył spotkanie, wyrażając swoje uznanie dla służby marynarzy, którzy pełnią kluczową rolę w jakże istotnym procesie utrzymania globalnych łańcuchów dostaw” – poinformował Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Rzecznik przypomina, że Polska jest krajem o wyjątkowo bogatej tradycji i historii morskiej, „która obecnie przekłada się na nowoczesną i zróżnicowaną gospodarkę morską”. Minister podkreślił konieczność zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na klimat i środowisko oraz wskazał na prowadzone inwestycje rozbudowy portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.
– Kilka tygodni temu zakończyliśmy budowę publicznego terminalu promowego, który znacznie podniesie zdolności przeładunkowe portu w Gdyni. Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł. Terminal jest największą od blisko 50 lat inwestycją zrealizowaną w gdyńskim porcie. Przyczyni się do podniesienia jego pozycji na Morzu Bałtyckim – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski podkreślił rolę, jaką pełnią uniwersytety morskie w Gdyni i w Szczecinie. Studiuje na nich około 6000 osób, w tym wiele kobiet oraz studentów zagranicznych. W prowadzonym przez IMO rankingu wyższych szkół morskich uczelnia w Gdyni zajmuje czwarte miejsce na świecie. Minister Witkowski dodał, że Polska jest również siedzibą Polskiego Rejestru Statków (PRS), działającego na rynku międzynarodowym od ponad 80 lat. Jest to towarzystwo klasyfikacyjne statków i jeden z dwunastu członków prestiżowego stowarzyszenia IACS (Międzynarodowego Związku Towarzystw Klasyfikacyjnych).
– Będąc dotychczas dwukrotnie członkiem Rady IMO w obecnym stuleciu, chcielibyśmy wnieść większy wkład w prace tej organizacji w kolejnej dwuletniej kadencji. Bylibyśmy zaszczyceni, mogąc w większym stopniu zaangażować się w proces podejmowania przez tę organizację decyzji. Wierzymy, że nasze członkostwo w Radzie IMO stanowiłoby wartość dodaną dla gospodarki i środowiska morskiego – podkreślił minister Grzegorz Witkowski.
Polska kandyduje do Rady IMO w kategorii C na lata 2022-2023. Nasz kraj, będąc członkiem tej organizacji od 1960 roku, jest aktywnie zaangażowany w jej działania na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi, ułatwienia międzynarodowego ruchu morskiego, a także ochrony środowiska morskiego. Głosowanie odbędzie się podczas 125 sesji 32. posiedzenia Rady IMO w dniach 6-15 grudnia 2021 r. w Londynie.
(m)