Pierwszy z trzech promów Ro-Pax budowanych przez Gdańską Stocznię Remontową (z grupy kapitałowej Remontowa Holding) wyszedł w poniedziałek (15 września) w próby morskie na Zatokę Gdańską. Jednostka, która ma nosić nazwę „Jantar Unity”, pomalowana jest w barwy POLSCA Baltic Ferries. Prom ma zostać przekazany polskiemu armatorowi na początku przyszłego roku.
Budowane w Gdańsku promy należą do najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku. Będą napędzane czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast w konwencjonalne śruby napędowe, każdy statek zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne (tzw. azipody) na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach.
Promy będą miały 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna – 19 węzłów. Statkiem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, a załogę ma stanowić 50 osób.
Kontrakt na budowę promów dla spółki Polskie Promy stocznia podpisała 26 listopada 2021 roku. Prawie rok później ruszyła produkcja pierwszego. W grudniu ub. roku w Gdańskiej Stoczni Remontowej odbyło się wodowanie drugiej jednostki, która ma zostać oddana w 2027 roku. Trzecia powinna być gotowa w 2028.
Początkowo zakładano, że dwa promy będą pływać w barwach Unity Line, spółki z grupy PŻM, a jeden w barwach Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries). Zamawiający zdecydował jednak, że pierwszy z promów (przyszły „Jantar Unity”) otrzyma barwy POLSCA Baltic Ferries.
Przypomnijmy, że list intencyjny w sprawie powołania nowej spółki podpisano 16 maja br. w Szczecinie, podczas konferencji z udziałem przedstawicieli Unity Line (Grupa PŻM i Euroafrica Linie Żeglugowe) oraz Polferries (PŻB). Wspólna marka POLSCA ma przynieść korzyści nie tylko pasażerom i partnerom biznesowym, ale też wzmocnić pozycję oraz udział w rynku promowych przewozów pasażerskich i towarowych na Bałtyku.
(ek)