Niedziela, 14 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Nim powstanie baza offshore wind

Data publikacji: 18 kwietnia 2024 r. 11:33
Ostatnia aktualizacja: 18 kwietnia 2024 r. 11:33
Nim powstanie baza offshore wind
Prace wydobywcze prowadzone były przy wykorzystaniu pogłębiarki chwytakowej „Świdrak” oraz jednej z szaland samobieżnych. Fot. PRCiP  

Znaczenie morskich elektrowni wiatrowych dla systemu energetycznego Polski na stałe zagościło w świadomości opinii publicznej Polaków. Coraz więcej osób wie bądź choć kojarzy, czym jest przemysł offshore wind, hydrotechnika morska i jak jest skomplikowana. Do posadowienia i eksploatacji farm wiatrowych na morzu potrzeba specjalistycznych statków, instalacji oraz osób je obsługujących. W tym celu niezbędne są  stosowne bazy w portach. Jedną z takich będzie właśnie budowany terminal instalacyjny w Świnoujściu.

W pobliżu przyszłego terminalu można było zaobserwować między innymi jednostki floty Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska. Charakterystyczne zielone statki na tym akwenie były obecne od 24 lutego do 16 marca br. Firma PRCiP wykonywała tam zadania rozbiórkowe na powierzchni 3800 m kw.

– Zdemontowano umocnienia dna w narożniku starego nabrzeża nr 1 i nabrzeża Stacji Prób – informuje Agnieszka Królikowska z Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych. – W ramach prac wydobyto 456 sztuk prefabrykowanych płyt żelbetowych o wymiarach 2x4 m wraz z wtopionymi w nie kamieniami. Prócz tego pracownicy firmy PRCiP wydobyli kilkanaście sztuk pali stalowych 3-4 metrowych i geowłókninę, na której posadowione były wspomniane płyty z żelbetu. Wydobyty materiał został zdeponowany na starym nabrzeżu nr 3, gdzie prowadzone są dalsze zadania budowlane nowego terminalu.

Jak dodaje przedstawicielka PRCiP, prace wydobywcze prowadzone były przy wykorzystaniu pogłębiarki chwytakowej „Świdrak” oraz jednej z szaland samobieżnych przedsiębiorstwa.

– To nie są jeszcze ostatnie prace przy tym projekcie, które wykonała nasza firma – zapowiada Agnieszka Królikowska. – Niebawem dalszy ciąg.

Warto podkreślić, iż PRCiP jest największym przedsiębiorstwem pogłębiarskim w Polsce. Firma istnieje na rynku ponad 75 lat, wydobyła miliony metrów sześciennych urobku i wzięła do tej pory udział w wielu ważnych projektach morskich Rzeczpospolitej. Budowa terminalu instalacyjnego w Świnoujściu jest kolejnym z nich.

Przypomnijmy, że inwestycję wspólnie realizują Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz spółka Orlen Neptun. Do realizacji części hydrotechnicznej zadania ZMPSiŚ wybrał spółkę PORR (firma PRCiP jest tu podwykonawcą). Z kolei funkcję inżyniera kontraktu sprawuje Sweco Polska. Roboty budowlane w części lądowej Orlen Neptun powierzył spółce Budimex.

– W ramach kontraktu PORR rozbuduje nabrzeża nr 1 i 2 oraz pogłębi kanał wejściowy i basen portowy doprowadzający statki do nabrzeża, wykona też konstrukcję nabrzeża nr 3 na długości ok. 300 metrów, co w przyszłości pozwoli na dalszy rozwój terminalu instalacyjnego – zaznacza Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. – Wspomniane nabrzeża będą wobec dzisiejszych wysunięte na akwen Świny o docelowej głębokości technicznej 12,5 m.

Intensywne prace budowlane trwają zarówno w części morskiej, jak i lądowej przyszłego terminalu.

W pierwszym etapie mają powstać dwa nowe nabrzeża o łącznej długości około 500 m i głębokości technicznej 12,5 m. Będą miały 10 stanowisk do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda.

Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie ok. 1200 ton każda. Umożliwią też operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych.

Planuje się, że terminal rozpocznie pracę w 2025 roku, a zatrudnienie w nim znajdzie ok. 100 osób.

(K)

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA