W minionym tygodniu (11 grudnia) minęło dokładnie pięć lat od czasu, gdy w świnoujskim terminalu LNG witany był pierwszy statek ze skroplonym gazem. Surowiec posłużył do technicznego rozruchu instalacji. W piątą rocznicę wspomnianego wydarzenia zawinął tu metanowiec „Al Sadd”, dostarczając 112. ładunek LNG. Terminal zostanie rozbudowany. Dotarły już do niego kluczowe urządzenia do nowych regazyfikatorów.
W ciągu minionych pięciu lat do Polski dotarło drogą morską ponad 20 mln m sześc. LNG. Ostatnia dostawa była 112. z kolei, 34. w tym roku i nie ostatnią.
Przypomnijmy, że setna dostawa gazu w terminalu została odebrana na początku lipca br., natomiast odbiór pierwszej komercyjnej odbył się w czerwcu 2016 r.
W portfelu importowym Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa znajdują się obecnie kontrakty na zakup LNG od katarskiej firmy Qatargas oraz cztery kontrakty długoterminowe na zakup skroplonego gazu produkowanego w terminalach zlokalizowanych w USA – zawarte z Cheniere Energy, Venture Global LNG i Port Arthur LNG. Kontrakt z Cheniere realizowany jest od lipca 2019 r., a wypełnianie kolejnych umów z firmami ze Stanów Zjednoczonych ma się rozpocząć w latach 2022-2024.
Tymczasem Gaz-System odebrał dostawy kluczowych urządzeń do nowych regazyfikatorów SCV dla terminalu LNG w Świnoujściu. W połowie listopada dotarły wężownice, w których przepływający skroplony gaz ziemny zmienia stan skupienia w lotny. To najważniejsze części nowych regazyfiktorów, ich serce. Pod koniec ubiegłego miesiąca w terminalu pojawiły się kolejne urządzenia, czyli dmuchawy. Ich rolą jest wtłaczanie powietrza do palników regazyfikatorów. W minionym tygodniu natomiast dostarczono kriogeniczne zbiorniki ssawne wysokociśnieniowych pomp LNG.
Urządzenia pozwolą realizować pierwszy z dwóch etapów programu rozbudowy terminalu. Obejmuje on dobudowanie dwóch nowych regazyfikatorów (do pięciu istniejących) i pomp kriogenicznych, co pozwoli na zwiększenie funkcjonalności i zdolności technicznych instalacji. Kluczowe urządzenia zostały zamówione w ramach dostaw inwestorskich w październiku i listopadzie 2019 roku. Termin zakończenia prac związanych z pierwszym etapem rozbudowy planowany jest na koniec przyszłego roku.
– Drugi etap obejmuje budowę trzeciego zbiornika (nieco większego od dwóch istniejących – o pojemności 180 tys. m sześc.) oraz drugiego nabrzeża ze stanowiskiem statkowym do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG – poinformował Gaz-System. – Rozpoczęcie fazy budowlanej drugiego etapu rozbudowy planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Prace powinny się zakończyć w grudniu roku 2023.
Rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu jest objęta unijnym dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
(ek)