Choć 11. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie odbył się w maju br. i przeszedł już do historii, to Rada Programowa tego wydarzenia oficjalnie zakończyła prace dopiero 4 lipca. Przekazała wypracowane stanowisko w formie skondensowanych konkluzji i rekomendacji.
– Dziękuję państwu za blisko rok pracy nad programem, a także za wypracowany teraz, po Kongresie, wartościowy materiał – mówił gospodarz spotkania, Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Rada podsumowała swoją działalność, a jej przewodniczący prof. Stanisław Iwan złożył na ręce wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki opracowane przez ekspertów konkluzje podsumowujące debaty i dyskusje, które się odbyły w Szczecinie 15 i 16 maja.
Uwzględniając wnioski płynące z kongresowych debat, członkowie Rady Programowej wskazali na sześć strategicznych obszarów, które stanowią kierunek działań – zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym.
– Mam nadzieję, że te hasła, które tu wyartykułowaliśmy, będą stanowić podstawę do wspólnej pracy nad konkretnymi projektami i wspólnie podejmiemy prace nad realizacją tych postulatów – deklarował prof. Iwan.
Wskazane obszary to: rozwój konkurencyjnego przemysłu morskiego w Polsce i UE, polski sektor morskiej energetyki wiatrowej, porty morskie 2060 – strategia 3D i nowe funkcje przemysłowe, strategiczne wzmocnienie małych portów – logistyka, serwis, rozwój lokalny, kapitał ludzki dla gospodarki morskiej – edukacja, rozwój i inkluzywność oraz zielona energia dla niebieskiej gospodarki – kierunki zrównoważonego rozwoju sektora morskiego.
– Sprawy gospodarki morskiej dzięki takim inicjatywom wychodzą na pierwszy plan: im więcej będziemy mówić o ważności tego sektora, tym większe wsparcie dla ambitnych inwestycji osiągniemy – mówił Arkadiusz Marchewka.
Podsumowując: 11. MKM wyraźnie zarysował kierunki, które powinny stać się priorytetem dla polityki morskiej Polski i Unii Europejskiej. Przemysł, porty, energetyka, edukacja i innowacje – to obszary, w których potrzebne są szybkie, skoordynowane i długofalowe działania. Polska ma potencjał, by być liderem morskiej transformacji w Europie – warunkiem jest jednak determinacja i współpraca wszystkich interesariuszy.
(ek)