W czerwcu Szczecin był gospodarzem Światowych Dni Morza, a we wrześniu firmował kolejne ważne morskie wydarzenie. Odbyła się tu Konferencja Portów Bałtyckich, na którą zarejestrowało się 180 osób. Przez dwa dni (6 i 7 września) w hotelu Radisson Blu debatowano o portowym biznesie – prezentacje i rozmowy dotyczyły oceny bieżącej sytuacji oraz wyzwań związanych ze zmieniającymi się warunkami (nowymi przepisami, technologiami itp.).
Głównym organizatorem spotkania była Organizacja Portów Bałtyckich (Baltic Ports Organization), która powstała w 1991 roku. Jej zadaniem jest ułatwianie kontaktów pomiędzy portami z rejonu Bałtyku. W tym celu współpracuje z ponad 40 portami z dziewięciu krajów. Współgospodarzem konferencji był Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który od ponad 20 lat należy do BPO.
– To najważniejsze coroczne wydarzenie Organizacji Portów Bałtyckich – mówił o tym spotkaniu Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ, który przed dwoma laty zaprosił członków BPO do Szczecina.
W liście do uczestników konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podkreślił, że rząd RP postawił sobie za cel odbudowę polskiej gospodarki morskiej i wykorzystanie potencjału transportu morskiego.
– Cieszę się, że Polska jest po raz kolejny miejscem ważnych debat nadających impet rozwojowi światowej gospodarki morskiej – napisał minister.
Pierwszego dnia rozmawiano m.in. o obecnych trendach w sektorze morskim w Europie Północnej. Przedstawiciel portów brytyjskich mówił na temat brexitu i jego możliwych konsekwencjach dla sektora portowego.
Prezes Portu Morskiego Police Andrzej Łuc przybliżył, jakie inwestycje planuje spółka i Grupa Azoty. Kolejne sesje dotyczyły wpływu portów na gospodarkę, ich rozwoju oraz możliwości finansowania.
Drugiego dnia Aneta Szreder-Piernicka, dyrektor ds. handlowych w ZMPSiŚ, omówiła strategię rozwoju zespołu portów Szczecin i Świnoujście. Prezentując prowadzone i planowane inwestycje, zaznaczyła, że są one skomplikowanym i długotrwałym procesem. Same kwestie proceduralne zajmują wiele czasu. Ponadto przedsięwzięcia te wymagają godzenia interesów inwestora (czyli portu) z oczekiwaniami biznesu i otoczenia okołoportowego.
Tego dnia dużo mówiono o rozwoju rynku skroplonego gazu ziemnego (LNG) i jego wpływie na sektor morski. Zaprezentowano szereg rozwiązań, w których to paliwo znajduje zastosowanie. Konferencję zakończyła wizyta studyjna w Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
Zanim się rozpoczęły prezentacje i dyskusje, poinformowano, że do Organizacji Portów Bałtyckich przystąpiła spółka Polskie LNG, która eksploatuje terminal skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.
– Organizacja Portów Bałtyckich skupia największe porty wokół Bałtyku, a jest ich ok. 50 – powiedział Bogdan Ołdakowski, sekretarz generalny tej organizacji. – Dyskutowaliśmy w Szczecinie o rozwoju rynku, o finansowaniu infrastruktury transportowej, również o regulacjach.
W dyskusjach brali udział przedstawiciele portów, ale też Komisji Europejskiej i rządów krajów nadbałtyckich.
„Kurier Szczeciński” był patronem medialnym wydarzenia.
Przyszłoroczna Konferencja Portów Bałtyckich odbędzie się w Sztokholmie. ©℗
(ek)
Fot. Ryszard PAKIESER
Partnerzy dodatku: