Terminal kontenerowy DB Port Szczecin wraz z firmą Polski PCS otwiera możliwość stosowania procesu automatycznego zwalniania kontenerów z portu.
Zgodnie z harmonogramem, wypełniając postanowienia umowy o współpracy z przedstawicielem firmy Polski PCS, panem Andrzejem Zelkiem a Zarządem DB Port Szczecin, podpisanej w dniu 23 października 2020 r., dotyczącej testowania systemu PCS (Port Community System), niezmiernie miło nam poinformować, że jesteśmy w pełni gotowi do automatycznego, celnego zwalniania kontenerów po zakończeniu obsługi zgłoszenia w procedurze dopuszczenia do obrotu przez system AIS/IMPORT.
Projekt przewidziany dla terminala kontenerowego prowadzonego przez firmę DB Port Szczecin jest elementem digitalizacji terminali portowych w oparciu o „Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 r.” realizowanego w ramach współpracy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i firmy Polski PCS.
Program ma na celu poprawę konkurencyjności polskich portów i jako priorytet wskazuje ich digitalizację rozumianą jako proces polegający na rozbudowie nowoczesnych technologii informatycznych. Jego zadaniem będzie optymalizacja, automatyzacja i sterowanie procesami transportowymi poprzez gromadzenie i łączenie w jednym miejscu informacji dotyczących transportu oraz całych łańcuchów logistycznych. Wprowadzenie systemu umożliwi skrócenie czasu obsługi ładunków w porcie, usprawni koordynację odpraw celnych i bezzwłoczne zwalnianie towarów, co przełoży się na terminowe dostarczanie kontenera do klienta.
Aktualnie prowadzimy również testy modułu magazynowego dla drobnicy i towarów masowych.
Jesteśmy bardzo dumni, że zostaliśmy głównym partnerem tego projektu w szczecińskim porcie. Dzięki temu możemy unowocześniać i udoskonalać obsługę przeładowywanych ładunków z dużą korzyścią dla naszych klientów i powiązanych instytucji: efektywnością i oszczędnością czasu, zapewnieniu bezpieczeństwa i wiarygodności oraz integralności przy obiegu informacji.
Współpraca DB Port Szczecin z Wydziałem Techniki Morskiej i Transportu ZUT w Szczecinie
Obecnie energooszczędność w transporcie nabiera co raz większego znaczenia. Wyzwania pojawią się zwłaszcza przy obsłudze kontenerów chłodniczych, które wymagają stałego podłączenia do zasilania elektrycznego podczas ich pobytu w porcie morskim.
DB Port Szczecin, dążąc do przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju transportu oraz strategii Europejskiego Zielonego Ładu, podejmuje działania w kierunku wdrażania energooszczędnych technologii przyjaznych środowisku, poszukując innowacyjnych rozwiązań opracowanych przez ośrodki naukowe w Polsce.
W 2018 roku został podpisany list intencyjny pomiędzy DB Port Szczecin i Wydziałem Techniki Morskiej i Transportu Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie wyrażający chęć prowadzenia wspólnych prac badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie zapewnienia energooszczędności kontenerów chłodniczych przechowywanych na pracach składowych. W wyniku prac badawczych, prowadzonych przez prof. dr hab. inż. Sergiya Filina i dr hab. inż. Ludmiłę Filinę-Dawidowicz, prof. ZUT, powstała koncepcja rozwiązania, umożliwiającego zmniejszenie strat lub zysków ciepła sąsiadujących chłodniczych kontenerów z ładunkiem umieszczonych na placach składowych.
W DB Port Szczecin mamy nadzieję, że prowadzone badania przyniosą zamierzone efekty oraz będą kontynuacją wspólnych badań zmierzających do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań techniczno-technologicznych dotyczących obsługi kontenerów chłodniczych.
Historia budynku Zarządu DB Port Szczecin
Obecnie główną siedzibą Zarządu DB Port Szczecin jest budynek mieszczący się przy ul. Bytomskiej 14 w Szczecinie. Trzykondygnacyjny budynek na końcu ulicy został wybudowany około 1919 roku przy ówczesnej Parnitz Strasse jako siedziba niemieckiego państwowego urzędu weterynaryjnego dla strefy wolnocłowej w Szczecinie. Jego architektura nie wyróżnia się od innych tego typu obiektów urzędowych tego okresu. Jedynie kontrast między elegancką fasadą przyziemia i obramienia głównego wejścia wykonane zostały z ciosów kamiennych, a pozostała szarą tynkową elewacją. Budynek ten w wyższej partii o rzucie w kształcie litery C miał dużą bramę po przeciwnej stronie wejścia głównego dla przywozu zwierząt do badań weterynaryjnych. Świadczy o tym zabezpieczenie narożników budynku w tym rejonie wkopanymi w bruk odcinkami szyn kolejowych dla odboju dużych wozów, które przywoziły zwierzęta na badania.
Najciekawszym elementem budynku są motywy zdobnicze: portyk wejściowy ozdobiony jest dwoma symetrycznymi płytami betonowymi z odciśniętymi znakami weterynarii i aptek – wężem wijącym się wokół laski Merkuriusza. Ściany półpiętra ze schodami wejściowymi zaraz za dwuskrzydłowymi drzwiami głównymi, ozdobione są po obu stronach do wysokości podestu płytkami ceramicznymi w tonacji niebiesko-szaro-fioletowej. Między typowymi płytkami 15 x 15 cm, umieszczono parę płytek figuralnych o wymiarze podobnym lub dwukrotnie większym, wykonanych zapewne na specjalne zamówienie, które przedstawiają, jak przystało na charakter miejsca artystyczne płaskorzeźby z sympatycznymi wizerunkami konia, królika, gęsi, koguta i wiewiórki.
Na półpiętrze tej elewacji, jak i wejścia kończy się „przepych” i zaczyna funkcjonalny minimalizm. Jedynie klatka schodowa z prostymi, ale solidnymi i oszczędnie zdobionymi balustradami oraz żelbetonowe podniebia schodów z delikatnym boniowaniem belek, sprawiają wrażenie elegancji i niewymuszonej prostoty.
Dziś budynek służy jako biura Zarządu DB Port Szczecin oraz administracji spółki, a także mieści biuro i laboratoria Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Koszalinie – Oddział Graniczny w Szczecinie.
DB Port Szczecin sp. z o.o. ul. Bytomska 14, 70-603 Szczecin, +48 91 4308 660, sekretariat@dbport.pl
www.deutschebahn.com/portszczecin
Zapraszamy do kontaktu!