Terminal LNG w Świnoujściu czekają ważne przedsięwzięcia inwestycyjne. Rozbudowa regazyfikatorów, budowa nowego nabrzeża, przeładunek skroplonego gazu (LNG) na kolej i budowa trzeciego zbiornika – to plany na najbliższe lata.
Regazyfikatory jako pierwsze
– Rozbudowa terminalu LNG, za którą odpowiada spółka Polskie LNG (grupa Gaz-System), obejmuje w swoich założeniach cztery elementy: rozbudowę SCV (regazyfikatory), budowę drugiego nabrzeża, przeładunek LNG na kolej oraz budowę trzeciego zbiornika – podaje Mariusz Kozłowski, rzecznik prasowy Gaz-Systemu.
W pierwszej kolejności nastąpić ma rozbudowa systemu tzw. regazyfikatorów. Chodzi o instalację, dzięki której gaz ziemny zmienia swój stan skupienia – z ciekłego w lotny. Efektem będzie zwiększenie potencjału regazyfikacyjnego z obecnych 5 mld do 7,5 mld m sześciennych rocznie.
– Przy dzisiejszej wielkości rynku oznacza to pokrycie połowy zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju – mówi M. Kozłowski. – Prace budowlane powinny się rozpocząć w drugim kwartale 2019 roku.
Będzie nowe nabrzeże
W sprawie budowy drugiego nabrzeża podpisano w listopadzie 2017 roku porozumienie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który będzie partnerem inwestycji. Nowe nabrzeże umożliwi realizację dodatkowych usług terminalu, tj.: załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, przeładunek LNG typu transshipment (ze statku przy nabrzeżu rozładunkowym na statek przy nabrzeżu reeksportowym), załadunek jednostek bunkrujących skroplony gaz ziemny oraz bunkrowanie gazu ziemnego.
– Uzyskanie pozwolenia na budowę i rozpoczęcie prac budowlanych przewidywane jest na pierwszy kwartał 2021 r. – zapowiada Gaz-System. – Rok później planujemy oddanie do użytkowania.
Transport LNG koleją
Rozbudowa terminalu obejmować ma także wykonanie bocznicy kolejowej wraz z infrastrukturą przeładunkową skroplonego gazu. Możliwa będzie wówczas do realizacji usługa tzw. wirtualnego gazociągu. Polega ona na dostawie skroplonego gazu z terminalu LNG do stacji regazyfikacji i odbiorców końcowych za pomocą transportu kolejowego oraz drogowego.
– Dzięki temu możliwy będzie załadunek i transport intermodalny znacznych ilości LNG – informuje centrum prasowe Gaz-Systemu. – Pod koniec ubiegłego roku zarząd wydał spółce Polskie LNG rekomendację dotyczącą rozpoczęcia prac projektowych i przygotowawczych, których realizacja umożliwi przeładunek skroplonego gazu ziemnego do kriogenicznych kontenerów ISO i cystern kolejowych. Zakończenie prac budowlanych i odbiór infrastruktury przewiduje się na 2021 rok.
Kiedy trzeci zbiornik?
Przedstawiciele Gaz-Systemu podają, że analizowana jest również budowa trzeciego zbiornika, który zwiększyłby elastyczność i możliwości przeładunkowe przy regazyfikacji. Zbiornik o pojemności 180 tys. metrów sześc. (istniejące dwa mają po 160 tys. m sześc.) zapewniłby zwiększenie niezależności pracy terminalu od częstotliwości dostaw oraz stworzył warunki infrastrukturalne do nabywania LNG na rynku spot (krótkoterminowym).
– Planowane odbiory końcowe i oddanie do użytkowania to drugi kwartał 2022 r. – informuje M. Kozłowski. – Projekt rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu jest elementem kompleksowej strategii rozwoju grupy kapitałowej Gaz-System. Realizacja inwestycji przyczyni się do maksymalizacji wykorzystania dostępnej i planowanej infrastruktury terminalu. Dzięki temu spółka zdywersyfikuje portfel świadczonych usług oraz zyska nowych partnerów biznesowych.
Zakłada się, że przy rozbudowie świnoujskiego terminalu wykorzystane będą środki unijne – z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Trochę statystyki
Dodajmy, że licząc od pierwszej – rozruchowej – dostawy, która się odbyła w grudniu 2015 r., drogą morską do Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu sprowadzono ponad pięć milionów metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego. Ostatnio gazowiec LNG przypłynął do Świnoujścia 11 marca br.
W samym 2017 roku dostarczono 2,8 mln metrów sześciennych LNG. Oznacza to wykorzystanie instalacji na poziomie jednej trzeciej zdolności regazyfikacyjnej. W porównaniu do innych terminali w Europie, jest to jeden z najlepszych wyników w analogicznym czasie eksploatacji.
Tekst i fot. Bartosz TURLEJSKI
Partnerzy dodatku:
STOCZNIA SZCZECIŃSKA