Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Cztery przedsięwzięcia

Data publikacji: 22 marca 2018 r. 10:24
Ostatnia aktualizacja: 24 marca 2018 r. 10:35
Cztery przedsięwzięcia
Rozbudowa regazyfikatorów, nowe nabrzeże, przeładunek LNG na kolej i budowa trzeciego  

Terminal LNG w Świnoujściu czekają ważne przedsięwzięcia inwestycyjne. Rozbudowa regazyfikatorów, budowa nowego nabrzeża, przeładunek skroplonego gazu (LNG) na kolej i budowa trzeciego zbiornika – to plany na najbliższe lata.

Regazyfikatory jako pierwsze

– Rozbudowa terminalu LNG, za którą odpowiada spółka Polskie LNG (grupa Gaz-System), obejmuje w swoich założeniach cztery elementy: rozbudowę SCV (regazyfikatory), budowę drugiego nabrzeża, przeładunek LNG na kolej oraz budowę trzeciego zbiornika – podaje Mariusz Kozłowski, rzecznik prasowy Gaz-Systemu.

W pierwszej kolejności nastąpić ma rozbudowa systemu tzw. regazyfikatorów. Chodzi o instalację, dzięki której gaz ziemny zmienia swój stan skupienia – z ciekłego w lotny. Efektem będzie zwiększenie potencjału regazyfikacyjnego z obecnych 5 mld do 7,5 mld m sześciennych rocznie.

– Przy dzisiejszej wielkości rynku oznacza to pokrycie połowy zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju – mówi M. Kozłowski. – Prace budowlane powinny się rozpocząć w drugim kwartale 2019 roku.

Będzie nowe nabrzeże

W sprawie budowy drugiego nabrzeża podpisano w listopadzie 2017 roku porozumienie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który będzie partnerem inwestycji. Nowe nabrzeże umożliwi realizację dodatkowych usług terminalu, tj.: załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, przeładunek LNG typu transshipment (ze statku przy nabrzeżu rozładunkowym na statek przy nabrzeżu reeksportowym), załadunek jednostek bunkrujących skroplony gaz ziemny oraz bunkrowanie gazu ziemnego.

– Uzyskanie pozwolenia na budowę i rozpoczęcie prac budowlanych przewidywane jest na pierwszy kwartał 2021 r. – zapowiada Gaz-System. – Rok później planujemy oddanie do użytkowania.

Transport LNG koleją

Rozbudowa terminalu obejmować ma także wykonanie bocznicy kolejowej wraz z infrastrukturą przeładunkową skroplonego gazu. Możliwa będzie wówczas do realizacji usługa tzw. wirtualnego gazociągu. Polega ona na dostawie skroplonego gazu z terminalu LNG do stacji regazyfikacji i odbiorców końcowych za pomocą transportu kolejowego oraz drogowego.

– Dzięki temu możliwy będzie załadunek i transport intermodalny znacznych ilości LNG – informuje centrum prasowe Gaz-Systemu. – Pod koniec ubiegłego roku zarząd wydał spółce Polskie LNG rekomendację dotyczącą rozpoczęcia prac projektowych i przygotowawczych, których realizacja umożliwi przeładunek skroplonego gazu ziemnego do kriogenicznych kontenerów ISO i cystern kolejowych. Zakończenie prac budowlanych i odbiór infrastruktury przewiduje się na 2021 rok.

Kiedy trzeci zbiornik?

Przedstawiciele Gaz-Systemu podają, że analizowana jest również budowa trzeciego zbiornika, który zwiększyłby elastyczność i możliwości przeładunkowe przy regazyfikacji. Zbiornik o pojemności 180 tys. metrów sześc. (istniejące dwa mają po 160 tys. m sześc.) zapewniłby zwiększenie niezależności pracy terminalu od częstotliwości dostaw oraz stworzył warunki infrastrukturalne do nabywania LNG na rynku spot (krótkoterminowym).

– Planowane odbiory końcowe i oddanie do użytkowania to drugi kwartał 2022 r. – informuje M. Kozłowski. – Projekt rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu jest elementem kompleksowej strategii rozwoju grupy kapitałowej Gaz-System. Realizacja inwestycji przyczyni się do maksymalizacji wykorzystania dostępnej i planowanej infrastruktury terminalu. Dzięki temu spółka zdywersyfikuje portfel świadczonych usług oraz zyska nowych partnerów biznesowych.

Zakłada się, że przy rozbudowie świnoujskiego terminalu wykorzystane będą środki unijne – z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Trochę statystyki

Dodajmy, że licząc od pierwszej – rozruchowej – dostawy, która się odbyła w grudniu 2015 r., drogą morską do Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu sprowadzono ponad pięć milionów metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego. Ostatnio gazowiec LNG przypłynął do Świnoujścia 11 marca br.

W samym 2017 roku dostarczono 2,8 mln metrów sześciennych LNG. Oznacza to wykorzystanie instalacji na poziomie jednej trzeciej zdolności regazyfikacyjnej. W porównaniu do innych terminali w Europie, jest to jeden z najlepszych wyników w analogicznym czasie eksploatacji.

Tekst i fot. Bartosz TURLEJSKI

Partnerzy dodatku:

STOCZNIA SZCZECIŃSKA

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Lechosław
2018-03-24 10:27:57
A gdzie dokładnie ma powstać to nowe nabrzeże?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA