sobota, 25 maja 2019.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Metropolitalny > Rowerem po mapie

Rowerem po mapie

 Rowerem po mapie
Data publikacji: 2016-01-26 10:33
Ostatnia aktualizacja: 2016-01-26 10:33
Wywietleń: 1642 110647

Siedem dróg dla jednośladów, trzy główne i cztery turystyczne. Tak wygląda koncepcja zintegrowanego systemu tras rowerowych Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które mają przebiegać przez jego dwanaście jednostek terytorialnych. Postała też interaktywna mapa prezentująca istniejące i planowane rozwiązania.

Opracowanie koncepcji ma być punktem wyjścia dla dalszego ustalania przebiegu tras rowerowych w przygotowywanych dokumentach planistycznych gmin należących do Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Są to: Dobra, Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Kołbaskowo, Police, Stargard, Stepnica, Szczecin, Stare Czarnowo, Świnoujście, Nowe Warpno. Propozycje połączeń dla tras rowerowych opracowano z uwzględnieniem uwarunkowań demograficznych, kulturowych, gospodarczych, środowiskowych regionu.

Jednym z głównych celów sieci będzie połączenie m.in. osiedli mieszkaniowych, stacji kolejowych, przystanków komunikacji publicznej ze szkołami, urzędami, sklepami, zabytkami i innymi generatorami ruchu. Infrastruktura ma działać nie tylko na terenie danych gmin, ma mieć wymiar ponadlokalny. Dzięki temu będzie stanowić alternatywę dla codziennego przemieszczania się komunikacją zbiorową lub samochodem. Stąd m.in. uwzględnienie sieci parkingów typu park and ride. Pozwoli to na organizację przemieszczania się ludności w celach społeczno-gospodarczych na duże odległości, pomiędzy miejscowościami położonymi w różnych gminach lub powiatach.

Przyczynić ma się również do redukcji ograniczeń wynikających z korzystania z jednorodnego typu transportu, takich jak: korki w centrach dużych miast, czy w przypadku jazdy rowerem wrażliwości na warunki atmosferyczne, ograniczonego zasięgu jednośladu. Powszechnie uznaje się, że w przypadku codziennych dojazdów bicyklem do pracy czy szkoły, dystans, w którym jest to rozwiązanie komfortowe i konkurencyjne to 5 km. Wdrożenie koncepcji może przyczynić się również do zwiększenia gęstości i częstotliwości w sieci połączeń transportu publicznego. Ponadto dobra infrastruktura będzie ważna z punktu widzenia turystyki.

Trasy podzielono na główne i turystyczne. Oto trasy główne: Wschód –Zachód biegnie z Lubieszyna w gminie Dobra do Barzkowic w gminie Stargard. Północ – Południe (zachodnia) rozpoczyna się w Nowym Warpnie, a kończy w Pargowie (gmina Kołbaskowo), tym samym połączy gminy: Nowe Warpno, Police, Szczecin i Kołbaskowo. Północ – Południe (wschodnia) rozpoczyna się w Jaroszewku (gmina Stepnica), a kończy w Krzypnicy (gmina Gryfino). Pozwoli na integrację ruchu ludności na osi Gryfino – Szczecin (dzielnice Podjuchy, Zdroje, Dąbie, itd.) - Goleniów i dalej Stepnica.

Planowane szlaki turystyczne to: Trasa transgraniczna powiatu polickiego, która powiedzie z Podgrodzia (Nowe Warpno) do Szczecina. Ma być poprowadzona traktami, które umożliwią zarówno korzystanie z uroków Puszczy Wkrzańskiej jak i z pobrzeża Zalewu Szczecińskiego.  Trasa transgraniczna gminy Kołbaskowo: rozpoczyna się w Warniku, a kończy w Pargowie. Krótka trasa ma być m.in. łącznikiem z drogami na terenie Niemiec (pętla transgraniczna przez Keesow, Krackow, Lebehn). Zaplanowano jeszcze pętlę Puszcza Goleniowska - jezioro Miedwie oraz ściężkę doliną Iny z Sowna do Goleniowa.

Projekt SOM koresponduje z koncepcją przygotowywaną przez Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej w Urzędzie Marszałkowskim, o którym pisaliśmy już na naszych łamach. Przypomnijmy, że chodzi o dwanaście głównych szlaków na terenie województwa. Zinwentaryzowano istniejące trasy, wytypowano drogi leśne, dawne linie kolejowe i wały przeciwpowodziowe, na których drogi można wytyczyć. Cały czas trwają prace terenowe, które mają na celu przygotowanie spójnego systemu.
Nowością i uzupełnieniem przygotowanej przez SOM koncepcji jest aplikacja internetowa dzięki, której możliwe jest gromadzenie, edycja, analiza informacji na temat aktualnych oraz projektowanych tras rowerowych. Swoją interaktywną mapę aktualizuje również Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej.

Koncepcje koncepcjami, niektóre z projektów zostały już stworzone, albo niebawem będą realizowane. Na początku stycznia gmina Kołbaskowo rozstrzygnęła przetarg na wykonanie 500-metrowego odcinka, który połączy otwartą wiosną 2015 ścieżkę z Przecławia do Rosówka z drogą w Neu Rossow i najpopularniejszym niemieckim szlakiem rowerowy Odra-Nysa. ©℗

(szymw)

Na zdj.: Niektóre trasy są jeszcze tylko na papierze, z kilku, jak tej w Kołbaskowie, można już korzystać.

Fot. Dariusz GORAJSKI

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
10
na godz. 00:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny
Wielkie gotowanie nad Odrą
Teatralny przemarsz
Poprzedni Następny

Sonda

Czy będziesz głosować w wyborach do europarlamentu?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie