Prace związane z budową Baltic Pipe zmierzają do finału. Zgodnie z harmonogramem, 1 października br. rozpocznie się za jego pośrednictwem przesył gazu. Uroczystość otwarcia Baltic Pipe odbędzie się kilka dni wcześniej – 27 września – w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Najdłuższy lądowy odcinek projektu w Polsce ma już komplet pozwoleń na użytkowanie. Pozostał jego odbiór końcowy i mający na celu przekazanie gazociągu wraz z infrastrukturą towarzyszącą do eksploatacji. Wszystkie tłocznie gazu są natomiast po odbiorach technicznych, a obecnie trwa ich nagazowanie oraz rozruch.
Celem projektu Baltic Pipe jest utworzenie nowego korytarza dostaw gazu ziemnego z Norwegii na rynki duński i polski, a także do odbiorców w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej między innymi poprzez interkonektory z Litwą i Słowacją. Baltic Pipe biegnie z Morza Północnego, gdzie łącząc się z gazociągiem Europipe II zapewni dostęp do gazu ze złóż norweskich. Następnie poprzez infrastrukturę w Danii oraz na dnie Morza Bałtyckiego połączy się z polskim systemem przesyłowym. Inwestycję realizują dwie firmy: polski GAZ-SYSTEM oraz jego duński partner Energinet.
Na Baltic Pipe składa się pięć głównych komponentów: gazociąg na dnie Morza Północnego, rozbudowa systemu przesyłowego w Danii, tłocznia gazu na wybrzeżu duńskiej wyspy Zelandia, gazociąg na dnie Bałtyku pomiędzy Danią a Polską oraz rozbudowa polskiego systemu przesyłowego. Za trzy pierwsze odpowiada Energinet, zaś za dwa pozostałe – GAZ-SYSTEM.
Ostatnie spoiny
Jesienią ubiegłego roku zakończono najbardziej wymagającą technicznie i organizacyjnie część projektu, czyli budowę gazociągu podmorskiego na dnie Bałtyku. W połowie listopada ok. 275 kilometrów podwodnej infrastruktury gazowej połączyło wybrzeża Polski i Danii. Z kolei w lipcu br. zakończono kluczowy etap prac montażowych: nastąpiło połączenie gazociągu podmorskiego z infrastrukturą lądową w Polsce i Danii. Wykonano ostatnie spoiny w duńskiej miejscowości Faxe oraz w rejonie Pogorzelicy w zachodniopomorskiej gminie Rewal. Tym samym gazociąg podmorski stał się elementem krajowego systemu przesyłowego.
Operacje połączenia gazociągu podmorskiego z gazociągami lądowymi w obu krajach, tzw. tie-in, zostały poprzedzone szeregiem działań przygotowawczych, do których należały m.in.: czyszczenie gazociągu podmorskiego tłokami czyszczącymi, wykonanie wodnej próby ciśnieniowej, odwadnianie gazociągu za pomocą specjalistycznych tłoków oraz ostatecznie osuszanie do osiągnięcia oczekiwanego stopnia.
Po stronie duńskiej operacja „tie-in”, za którą odpowiadała spółka Energinet, obejmowała wspawanie ok. 120-metrowego odcinka łączącego gazociąg lądowy z podmorskim we wcześniej przygotowanym wykopie otwartym. Po stronie polskiej operację realizował GAZ-SYSTEM, prowadząc podobne działania polegające na wspawaniu nieco krótszego, 90-metrowego łącznika.
Spoiny gwarantowane, tzw. złote spawy, wykonane na obu końcach gazociągu podmorskiego, na przeciwległych stronach Morza Bałtyckiego, spowodowały fizyczne połączenie tego gazociągu z krajową siecią przesyłową Polski oraz z infrastrukturą przesyłową Królestwa Danii, zapewniając możliwość transportu gazu między tymi krajami.
Po zaazotowaniu i nagazowaniu gazociągu nastąpią testy i rozruch instalacji towarzyszących. Do końca września br. spodziewane jest otrzymanie wszystkich niezbędnych pozwoleń na jego użytkowanie.
Najdłuższy gazociąg lądowy z pozwoleniami
Wszystkie odcinki gazociągów lądowych w Polsce są zmontowane i nagazowane. Najdłuższy, czyli Goleniów – Lwówek, wraz z infrastrukturą towarzyszącą ma już komplet pozwoleń na użytkowanie. Etap I – Goleniów – Ciecierzyce – uzyskał pozwolenie na terenie województw zachodniopomorskiego i lubuskiego, natomiast etap II –Ciecierzyce – Lwówek – na terenie województw lubuskiego oraz wielkopolskiego.
Wykonano również połączenie gazociągu DN1000 Goleniów – Ciecierzyce z tłocznią gazu Goleniów. Kolejnym etapem tej inwestycji będzie oddanie jej do eksploatacji.
Rozruch tłoczni gazu
GAZ-SYSTEM dokonał odbioru technicznego wszystkich trzech tłoczni gazu rozbudowywanych i budowanych w ramach projektu Baltic Pipe. Ich głównym zadaniem będzie rozprowadzenie po Polsce gazu sprowadzanego z Szelfu Norweskiego.
Jako pierwsza została potwierdzona techniczna gotowość do pracy tłoczni gazu w Odolanowie, następnie w Goleniowie i ostatecznie dokonano odbioru technicznego budowanej od podstaw tłoczni gazu w Gustorzynie. Wszystkie obiekty są obecnie w trakcie procesu nagazowania, testów, rozruchu i prac wykończeniowych.
Dzięki rozbudowie dwóch istniejących tłoczni w Goleniowie i Odolanowie oraz powstaniu nowej w Gustorzynie o ponad 50 procent wzrosną łączne moce sprężania gazu w krajowym systemie przesyłowym, co znacząco poprawi elastyczność i bezpieczeństwo pracy sieci przesyłowej. Odbiór techniczny tych trzech tłoczni oznacza, że gaz dostarczony gazociągiem podmorskim Baltic Pipe, podany pod odpowiednim ciśnieniem będzie mógł trafiać do odbiorców w całej Polsce.
Odbiory techniczne każdej z tłoczni zostały podzielone na dwa etapy, tak aby zachować płynność prowadzonych prac. Ponadto, podczas rozbudowy instalacji w Odolanowie oraz Goleniowie kluczowym elementem było prowadzenie działań inwestycyjnych na czynnym i działającym obiekcie.
Tłocznia gazu w Odolanowie, znajdująca się w województwie wielkopolskim, jest największym tego rodzaju obiektem projektu Baltic Pipe w Polsce. Po rozbudowie i oddaniu do użytkowania jej moc wzrośnie o 30 MW, a przepustowość będzie wynosiła od 280 000 m sześc./h do 1 380 000 m sześc./h gazu.
Druga tłocznia gazu zlokalizowana jest w Goleniowie w województwie zachodniopomorskim. Jej moc po zakończeniu rozbudowy wzrośnie o 25 MW.
Trzecią tłocznię gazu Baltic Pipe zbudowano od podstaw w Gustorzynie, na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Została ona wyposażona w trzy agregaty sprężarkowe o łącznej mocy 20 MW. Ten obiekt będzie sterować przepływami gazu w centralnej Polsce.
Przesył ruszy 1 października
Przesył gazu gazociągiem Baltic Pipe ruszy 1 października tego roku. Początkowa przepustowość instalacji będzie wynosić ok. 2-3 mld m sześc. w ujęciu rocznym, natomiast pełna przepustowość w ilości 10 mld m sześc. rocznie zostanie osiągnięta od początku 2023 roku.
Projekt Baltic Pipe to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w kraju. Komisja Europejska przyznała inwestycji status „Projektu wspólnego zainteresowania” („Project of Common Interest”). Otrzymała ona wsparcie finansowe Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Łącznie maksymalna wysokość przyznanego dofinansowania wynosi 266,8 mln euro. Kwota ta jest przeznaczona między innymi na realizację prac projektowych oraz budowlano-montażowych.
(ek)