Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Budowa węzła Łękno. Wirus nie zatrzymał budowy

Data publikacji: 16 czerwca 2020 r. 07:53
Ostatnia aktualizacja: 06 sierpnia 2020 r. 13:57
Budowa węzła Łękno.  Wirus nie zatrzymał budowy
 

Rusza budowa nowego torowiska. Znikają też stare obiekty, jak budynek przy ul. Jasienicy czy poniemiecki wiadukt.

Nie ma już dwupiętrowego budynku przy ul. Pawła Jasienicy 5a - stał tak blisko torów kolejowych, że mieszkanie w nim byłoby niezmiernie uciążliwe. W miejscu kamienicy już wkrótce powstanie parking dla odwiedzających Ogród Różany „Różanka".

Trwająca prawie trzy miesiące pandemia koronawirusa nieźle „namieszała" w światowej gospodarce; polskiej również. Dziś w całym kraju trwa odmrażanie, czyli powrót do normalności. Jak się jednak okazuje, na budowie węzła „Łękno" wirus nie narobił wielkich szkód.

- Na początku mieliśmy niewielkie utrudnienia związane z dostawami materiałów, szczególnie tych zza granicy - przyznaje Piotr Arabczyk, dyrektor kontraktu. - Poza tym część podwykonawców po wyjeździe do domów pracowników z Ukrainy miała kłopoty kadrowe. Szybko jednak się z tym uporaliśmy. Praktycznie epidemia nie odbiła się negatywnie na budowie.

Najlepiej widać to na obwodnicy śródmiejskiej, a konkretnie na jej nowym odcinku powstającym wzdłuż torów kolejowych pomiędzy ul. Arkońską a al. Wojska Polskiego. Tu trwają już roboty wykończeniowe - betonowane są mury oporowe, skarpy są humusowane, układany jest nowy chodnik i kostka brukowa na wjazdach.

Ale najważniejsze dopiero przed nami. Lada dzień ruszą bowiem prace przy budowie nowego torowiska kolejowego – przy ul. Bohdana Zaleskiego i ul. Jasienicy. W celu wyrównania podłoża, przeprowadzono już prace przy makroniwelacji terenu. Nowy odcinek torowiska, przesunięty nieco na wschód, powinien być gotowy po wakacjach - na przełomie sierpnia i września pociągi mają już kursować po nowym śladzie. 

- Jednocześnie przygotowujemy się do przedłużenia tzw. bajpasu toru tramwajowego na nowy wiadukt wzdłuż al. Wojska Polskiego - tłumaczy dyrektor Arabczyk. - Ale nie wpłynie to na ruch samochodów. Cały czas będziemy jeździć nitką w kierunku Głębokiego.
Czemu dłuższy bajpas jest taki ważny? Dzięki niemu oraz dzięki przerzuceniu ruchu pociągów na nowe torowisko, wykonawca będzie miał możliwość wyburzenia starego, jeszcze poniemieckiego wiaduktu na al. Wojska Polskiego - wyburzanie konstrukcji potrwa ok. 2 miesiące. W pierwszych miesiącach 2021 r. w jego miejscu zostanie wybudowany nowy obiekt nad obwodnicą.

Tak, budowa będzie prowadzona jeszcze w 2021 r. Kontrakt bowiem zostanie przedłużony do wakacji przyszłego roku. Trwa przygotowywanie aneksu do Umowy.

- Przy okazji naszej rozmowy muszę podkreślić, że nie z winy wykonawcy - podkreśla dyrektor kontraktu. - Przyczyna przedłużenia prac jest wszystkim znana: nagłe i intensywne podsiąkanie wody na terenie po byłym hurcie Rajskiego Ogrodu.

Na walce z wodami gruntowymi wykonawca stracił dużo czasu. Potem trzeba było jeszcze poczekać na przygotowanie opracowania projektowego, wykonanie niezbędnych badań i uzyskanie pozwoleń wodno-prawnych.

- Dziś wydaje się, że problemy z wodą są już za nami. W okolicach stacji paliw postawiono  dodatkowe ścianki szczelne, a teraz wykonywany jest specjalny drenaż.

Przypomnijmy, że węzeł „Łękno", to jedna z największych i ważniejszych do zrealizowania inwestycji drogowych w tej perspektywie unijnej. Projekt obejmuje budowę kolejnego fragmentu tzw. Trasy Średnicowej (od ul. Arkońskiej i Niemierzyńskiej do al. Wojska Polskiego), przebudowę linii kolejowej biegnącej wzdłuż nowej jezdni oraz budowę skrzyżowania przy al. Wojska Polskiego. Docelowo węzeł będzie pełnić funkcję centrum przesiadkowego dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Całkowity koszt prac przekroczy nieco 128,9 mln zł.  Inwestycja jest dofinansowana przez Unię Europejską (wysokość dofinansowania: 73 mln zł. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: ROVER INFRAESTRUCTURAS S.A.; ROVERPOL SP. Z O.O. Nadzór nad inwestycją sprawuje Wydział Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Szczecin.

Wojciech Leszczyński

 

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA