Budowlańcy wyszli już z robót ziemnych i rozpoczęli najbardziej widowiskowe prace wykończeniowe. Powstały już wszystkie wiadukty, trwa budowa drugiego toru kolejowego oraz linii tramwajowych.
Rozpoczął się długi finisz robót inwestycyjnych na zadaniu inwestycyjnym pn. „Budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego Łękno wraz z infrastrukturą na przebiegu Trasy Średnicowej, dla obsługi wewnątrz aglomeracji ruchu pasażerskiego w Szczecinie”. W marcu został wykonany II etap ustroju nośnego ostatniego z brakujących wiaduktów, na potrzeby wykonawców nazwanego WD4, który stanowi jeden z najważniejszych elementów całego węzła drogowego. Betonowanie ustroju nośnego zostało przeprowadzone w drugiej połowie marca, zaraz po ustabilizowaniu się temperatury. Do przeprowadzenia tej operacji wykonawca przygotowywał się przez kilkanaście tygodni.
Sam proces betonowania trwał nieprzerwanie 25 godzin, uczestniczyło w nim 20 betonowozów, które dostarczyły w sumie ponad 120 „gruszek” mieszanki.
– Mieszanki betonowe podawane były dwiema pompami o długości 65 metrów. W sumie ułożyliśmy 1360 metrów sześciennych betonu – mówi Andrzej Groszek, kierownik robót mostowych. – Niezwłocznie po zakończeniu betonowania nakryliśmy ustrój matami z geowłókniny, aby zabezpieczyć beton przed zbyt szybką utratą temperatury.
W dalszej kolejności pomiędzy wiaduktami powstaną płyty przejściowe.
– W końcowej fazie na powierzchniach betonowych zostanie ułożona warstwa izolacji z papy termozgrzewalnej, wykonane kapy chodnikowe i nawierzchnie drogowe. Na koniec wiadukt poddany zostanie próbom obciążeniowym potwierdzającym jego zdatność do użytkowania – tłumaczy kierownik A. Groszek.
Kolej – coraz bliżej drugi tor
Trwają również intensywne prace na budowie drugiego toru kolejowego. Kończy się układanie warstw podtorza.
– Formowaliśmy warstwę ochronno-filtracyjną z kruszywa łamanego. Następnie kolejną – z podsypki tłuczniowej – wyjaśnia Przemysław Pietrzak, inżynier robót kolejowych. – Na tak sformowane podtorze ułożymy już podkłady i szyny kolejowe.
Ostrożne szacunki wskazują, że pierwszy pociąg pojedzie nowym torem w połowie maja.
Równolegle do torów kolejowych, przebiegających pod aleją Wojska Polskiego, na górze powstaje nowy tor tramwajowy.
– Układamy szyny, następnie wylewamy warstwę betonu do stopki tej szyny, a potem kolejną górną warstwę betonu – tłumaczy inżynier Pietrzak. – Prace muszą zostać wykonane bardzo precyzyjnie. Trzeba zostawić równo 6 cm na warstwy asfaltowe.
W pierwszej kolejności powstanie tor w kierunku centrum. Zniknie wówczas uciążliwy bypass, który był zmorą szczecińskich motorniczych.
Niejako obok robót budowalnych wykonawca prowadzi też nasadzenia zieleni. Zgodnie z projektem, na terenie węzła Łękno zostanie posadzonych 219 nowych drzew i aż 7700 nowych krzewów ozdobnych.
Przypomnijmy, że wg harmonogramu kontraktu – o ile nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności – zakończenie prac nastąpi w pierwszych dniach sierpnia tego roku. Szacowana wartość kontraktu to ponad 137 mln zł brutto. Inwestycja jest dofinansowana ze środków UE w ramach Działania 2.2 pn. „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego”. Wykonawcą zadania inwestycyjnego jest konsorcjum firm: Rover Infraestructuras SA z hiszpańskiej Walencji oraz Roverpol sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
PS