Sobota, 27 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Eurovia dla fanów dwóch kółek

Data publikacji: 20 kwietnia 2021 r. 12:17
Ostatnia aktualizacja: 20 kwietnia 2021 r. 12:17
Eurovia dla fanów dwóch kółek
Choszczno – Pakość. Projektowana ścieżka będzie usytuowana po wschodniej stronie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 160.  

Poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego

Rower jest łatwy w obsłudze, tani w eksploatacji, a w zatłoczonych miastach pozwala przemieszczać się szybciej niż samochodem lub komunikacją miejską. Jednak największą korzyścią, jaką odniesiemy z regularnej jazdy na rowerze, jest poprawa kondycji i stanu naszego zdrowia, także psychicznego, ponieważ podczas jazdy zwiększa się wydzielanie endorfin. Nic więc dziwnego, że liczba osób wybierających ten środek transportu stale rośnie.

Rowery nie są pojazdami podlegającymi rejestracji, dlatego nie ma dokładnych danych o liczbie rowerów jeżdżących po polskich drogach. Z danych szacunkowych wynika jednak, że może to być około 9 mln rowerów. Wynika z tego, że statystycznie co czwarty Polak jest użytkownikiem tego jednośladu. Mimo że popularność roweru systematycznie wzrasta, na tle Europy wciąż wypadamy dość blado. Dla porównania: w Polsce procentowy udział podróży rowerowych wynosi około 3 proc., a u naszych niemieckich sąsiadów jest to około 20 proc. W dużych miastach budowa sieci tras rowerowych może w perspektywie kilku lat podnieść ten wskaźnik do 10 proc., a w aglomeracjach takich jak Szczecin powyżej 20 proc., równając do średnich europejskich.

Projekty związane z budową infrastruktury rowerowej stanowią stałą wartość w portfelu Eurovia Polska SA. Szczególnie dużo takich zadań realizowanych jest przez szczeciński oddział Eurovia. O kilku z nich pisaliśmy na łamach „Kuriera”.

Ścieżka pieszo-rowerowa Siadło Dolne – Kurów

Obecnie Eurovia realizuje budowę ścieżki pieszo-rowerowej w gminie Kołbaskowo na odcinku Siadło Dolne – Kurów. Inwestycja ta ma na celu poprawę atrakcyjności, a także dostępności turystycznej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego na terenie gminy Kołbaskowo i zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców oraz przybywających tam turystów.
Powstająca droga dla rowerów wpisuje się w szlak turystyczny pod nazwą „Szlak Bielika” przebiegający zarówno po drogach publicznych, jak i odrębnych drogach rowerowych. Odcinek o długości 17,5 km prowadzi od Ustowa, poprzez Kurów, Siadło Dolne, Moczyły do Pargowa i dalej do granicy państwa. Szlak ten łączy się po niemieckiej stronie z ponadregionalnym szlakiem rowerowym „Wzdłuż Nysy i Odry”.
Realizacja inwestycji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego zarówno kierowców, rowerzystów, jak i pieszych poprzez fizyczne oddzielenie ruchu.
Zakres nowo budowanej drogi obejmuje wykonanie: jezdni, ścieżki rowerowej, kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, likwidację kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną, zabezpieczenie terenów przyległych ścianami oporowymi oraz powstanie 24 miejsc parkingowych. Inwestycja o wartości ponad 6 mln zł powinna być gotowa w marcu 2022 r.

Trasa Pojezierzy Zachodnich

Trasa rowerowa Mostkowo - Dzikowo

Drugi projekt, do realizacji którego Eurovia przystępuje z myślą o fanach dwóch kółek, to wchodząca w sieć tras rowerowych Pomorza Zachodniego Trasa Pojezierzy Zachodnich etap VII.
Trasa Pojezierzy Zachodnich będzie w przyszłości jedną z najbardziej malowniczych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim. Wiedzie ona z dala od zatłoczonych terenów turystycznych i dróg szybkiego ruchu przez dziesiątki jezior polodowcowych. W przyszłości cała Trasa Pojezierzy Zachodnich między Siekierkami a granicą województw zachodniopomorskiego i pomorskiego będzie miała 368 km.
Trasa budowana jest odcinkami, z których część jest już gotowa. Eurovia Polska SA w ramach etapu VII wykona łączniki trasy rowerowej długości 10,02 km w 3 odcinkach:

Chostkowo – Dzikowo o długości 6,04 km. Na tym odcinku powstanie 6-kilometrowy łącznik między rowerowymi drogami bitumicznymi, które powstały między Sulimierzem i Mostkowem a Dzikowem i Barlinkiem. Dziś, aby kontynuować podróż, trzeba w tym miejscu zjechać na drogi publiczne. Planowana droga rowerowa prowadzi przez tereny pól uprawnych pomiędzy miejscowościami Mostkowo – Dzikowo i biegnie po śladzie linii kolejowej nr 410.

Choszczno – Pakość – Ina o długości 1,94 km. Gotowa trasa rowerowa kończy się przed Choszcznem, u zbiegu z drogą gminną łączącą wsie Koplin i Gleźno. W miejscu tym zacznie się budowa kolejnego odcinka o długości 1,94 km. Zostanie on poprowadzony po nasypie kolejowym aż do czynnego torowiska linii kolejowej prowadzącej ze Stargardu do Choszczna. Odcinek zakończy się na ulicy Stawina w Choszcznie. Do miasta rowerzyści będą mogli się dostać przez niewielki tunel kolejowy znajdujący się między ulicami Sienkiewicza i Zielną. W samym mieście Trasa Pojezierzy Zachodnich będzie prowadziła między innymi promenadą wzdłuż jeziora Kluki.

Choszczno – Pakość o długości 2,04 km. Kolejny odcinek inwestycyjny o długości 2,04 km ma początek w m. Choszczno (ul. Stargardzka) na wysokości wlotu ul. Polnej, gdzie dowiązuje się do projektowanej ścieżki rowerowej wg opracowania pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 151 na odcinku Recz – Choszczno”. Projektowana ścieżka będzie usytuowana po wschodniej stronie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 160. Powstanie tu 2-kilometrowa droga rowerowa o nawierzchni bitumicznej.

Realizacja 3 odcinków trasy rowerowej o łącznej długości 10,02 km zakończy w październiku 2021 r. Kontrakt przewidziany na kwotę brutto 6,9 mln zł będzie współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA