Budowa drogi ekspresowej S6 ruszyła na dobre. Inwestor uzyskał już zezwolenia na budowę czterech z sześciu odcinków trasy między Goleniowem a Koszalinem. W trakcie realizacji jest od marca ubiegłego roku obwodnica Koszalina i Sianowa. Już w kwietniu br. prace odbywać się będą na całym 120-kilometrowym fragmencie S6. Jeśli nie będzie znaczących opóźnień, z Goleniowa do Koszalina pojedziemy w 2019 roku. Obwodnicą Koszalina natomiast już w roku 2018.
Budowa ruszyła pod koniec 2016 r.
Pod koniec ubiegłego roku ruszyła budowa 3 odcinków drogi S6 (Goleniów – Nowogard, Płoty – Kiełpino i Kiełpino – Kołobrzeg), które uzyskały tzw. zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Kilkanaście dni temu zezwolenie budowlane uzyskał też czwarty odcinek: Kołobrzeg Zachód – Ustronie Morskie. Obecnie wykonawcy prowadzą prace przygotowujące plac budowy do rozpoczęcia zasadniczych prac. Jednocześnie trwa procedura odszkodowawcza prowadzona przez wojewodę zachodniopomorskiego. W najbliższym czasie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyska dwa ostatnie zezwolenia na realizację. Jeszcze w marcu lub na początku kwietnia będą prowadzone roboty budowlane na wszystkich odcinkach S6 od Goleniowa od Koszalina. Inwestycja powinna się zakończyć w 2019 roku.
Przed wjazdem maszyn budowlanych i rozpoczęciem prac ziemnych trzeba wykonać szereg robót przygotowawczych, w tym przede wszystkim prace geodezyjnie w granicach pasa drogowego. Konieczne jest również rozpoznanie saperskie terenu inwestycji. Wykonawca musi też przygotować zaplecze budowy i składy materiałów budowlanych. Na terenach, które porasta las, trzeba wyciąć drzewa, a następnie usunąć karcze. Wycinkę na terenach Lasów Państwowych przeprowadzają nadleśnictwa. Ważna jest też przebudowa kolizji sieci uzbrojenia terenu – naziemnych i podziemnych (energetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, wodociągowych itp.). W miejscach, w których znajdują się stanowiska archeologiczne, przeprowadza się wykopaliska. Pierwsi archeolodzy w pasie drogowym S6 pojawią się wiosną.
Kołobrzeg Zachód – Ustronie Morskie
Niedawno Wojewoda Zachodniopomorski wydał zezwolenie (ZRID) dla odcinka Kołobrzeg Zachód – Ustronie Morskie o długości 14,7 km. Obecnie roboty trwają już w pasie drogowym o łącznej długości 58,5 km. W najbliższych tygodniach planowane jest uzyskanie 2 ostatnich decyzji ZRID (odcinki Nowogard – Płoty i Ustronie Morskie – Koszalin). Budowa fragmentu S6 Kołobrzeg Zachód – Ustronie Morskie powinna zostać zakończona w czerwcu 2019 roku.
Część nadbałtyckiej ekspresowej drogi Kołobrzeg Zachód – Ustronie Morskie rozpocznie się tuż za węzłem Kołobrzeg Zachód, który łączy S6 z drogą wojewódzką nr 162. Sam węzeł jest częścią innego zadania: odcinka Kiełpino – Kołobrzeg Zachód. Następnie droga ekspresowa przekroczy rzekę Parsęta czteroprzęsłowym mostem o długości 173 metrów. Na północ od miejscowości Niekanin S6 przetnie drogę wojewódzką nr 163 (zostanie tam wybudowany węzeł Kołobrzeg Wschód). Trasa w tym rejonie zmieni swój przebieg na kierunek wschodni, przecinając linię kolejową Kołobrzeg – Białogard, która zostanie poprowadzona wiaduktem nad drogą ekspresową. Dalej S6 będzie omijała od południa miejscowość Stramniczka i obszar Kołobrzeskiego Lasu. Na północ od miejscowości Kukinia S6 przetnie drogę powiatową; powstanie tam węzeł Ustronie Morskie stanowiący koniec tego odcinka. Łącznie przy budowie tego odcinka S6 powstanie 11 obiektów mostowych i 13 przepustów oraz przejść dla zwierząt. Ponadto w ramach kontraktu od ubiegłego roku budowana jest obwodnica Kołobrzegu w ciągu DK nr 11 o długości 1,9 km.
Obwodnica Koszalina i Sianowa
W kilku miejscach w rejonie Koszalina i Sianowa kierowcy od kilku miesięcy stykają się z utrudnieniami w ruchu związanymi z budową S6. Są to przecięcia budowanej obwodnicy z obecną drogą krajową nr 6 i nr 11, drogą powiatową Koszalin – Jamno (ul. Władysława IV) i drogą wojewódzką 203 (w miejscowości Gorzebądź). Tymczasowe organizacje ruchu związane z budową obwodnicy są najczęściej wieloetapowe, czyli będą się zmieniać wraz z rozpoczynaniem kolejnych etapów robót budowlanych. Realizacja obwodnicy Koszalina i Sianowa powinna zakończyć się już w lipcu przyszłego roku.
Obecnie utrudnienia możemy spotkać w 5 miejscach (w każdym z nich obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h.
– Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa jest zaawansowana – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy zachodniopomorskiego oddziału GDDKiA w Szczecinie. – Budowane są obiekty inżynierskie, wzmacniane podłoża, budowane nasypy. Ale ze względu na warunki atmosferyczne zakres prac nie jest obecnie duży. Kontynuowana jest przebudowa tzw. kolizji czy prace inżynierskie. Niedługo zakres prac zostanie rozszerzony. Na odcinkach Goleniów – Nowogard, Płoty – Kiełpino, Kiełpino – Kołobrzeg wycinka drzew, prace geodezyjne czy organizacja zaplecza budowy rozpoczęły się już w grudniu ubiegłego roku.
W przypadku fragmentów ekspresowej „szóstki” Nowogard – Płoty, Ustronie Morskie – Koszalin ZRID-y powinny być wydane w najbliższych tygodniach. Budowa zakończy się w 2019 roku ale już w lipcu 2018 otwarta ma być obwodnica Koszalina i Sianowa. Droga ta będzie mogła funkcjonować samodzielnie, jeszcze przed oddaniem do ruchu pozostałych fragmentów S6 – dodał rzecznik GDDKiA.
R.K. CIEPLIŃSKI