Niedziela, 05 maja 2024 r. 
REKLAMA

Zapisane w „Kurierze” (27.9 - 10.10.1959)

Data publikacji: 21 lutego 2024 r. 23:18
Ostatnia aktualizacja: 21 lutego 2024 r. 23:18
Zapisane w „Kurierze” (27.9 - 10.10.1959)
 

Nowy gmach – kolos w służbie szczecińskiej WSR

60 tys. metrów sześciennych liczy jeden z największych wzniesionych w Szczecinie budynków. Jest to gmach wybudowany dla najmłodszej na Pomorzu Zachodnim uczelni – Wyższej Szkoły Rolniczej, 26 bm. rano przekazany został on do użytku studentów i pracowników naukowych.

Dzięki rozbudowie tej uczelni w nowym roku akademickim możliwe będzie rozszerzenie zakresu badań naukowych. Obok nowych katedr – biochemii i rybactwa, laboratoriów i zakładów dla tych katedr, w gmachu będzie również czynna pracownia izotopów tzw. zimnych. Przy ich pomocy prowadzone będą badania z zakresu fizjologii roślin, chemii rolnej, gleboznawstwa i biochemii.

„Kurier Szczeciński” z 27 września 1959 r.

Takiego kolosa w  naszym porcie jeszcze nie było!

Wczoraj o godz. 20 zacumował przy nabrzeżu CPN 3 zbiornikowiec m/s „Karpaty”. Jest to największy statek naszej floty i największy ze wszystkich, jakie kiedykolwiek zawinęły do Szczecina. Ma on 170 m długości i 9 m zanurzenia.

Dowodzi nim kpt ż.w. Jerzy Kalwasiński.

„Kurier Szczeciński” z 29 września 1959 r.

Żubr i Karosa już wkrótce na szosach

W Jelczańskich Zakładach Samochodowych dobiegają końca przygotowania do uruchomienia seryjnej produkcji autobusów „Karosa” opartych na dokumentacji dostarczonej przez Czechosłowację. Juz od 1 listopada ruszy tu pierwsza taśma.

Do roku 1965 jelczańskie zakłady samochodowe wykonają około 5 tys. tych wygodnych i nowoczesnych autobusów.

W fabryce przystąpiono również do budowy samochodów ciężarowych „Żubr”. Jest to samochód przeznaczony do dalekich transportów. Jego ładowność wynosi 8 ton, a razem z przyczepą – 15 ton. Moc silnika wysokoprężnego – 150 koni mechanicznych. Dotychczas w Jelczu zbudowano już cztery „Żubry”.

„Kurier Szczeciński” z 4 października 1959 r.

Trzebież-osada bez wody

W Trzebieży są trudności z zaopatrzeniem w wodę pitną. W roku ub. wywiercono w polu studnie prawie 130 m głęboką. Koszt prac wiertniczych wyniósł 700 tys. zł. Woda od roku tryska pod własnym ciśnieniem. Do Zalewu płynie już strumień, w którym podobno dobrze „biorą” szczupaki…

Dłużej nie należy tolerować tego marnotrawstwa. Wodę trzeba wreszcie doprowadzić do mieszkań i portu.

„Kurier Szczeciński” z 8 października 1959 r.

80 ton margaryny dla Szczecina z NRD

10 ton margaryny „Marina” nadeszło wczoraj do Szczecina z NRD. Jest to pierwszy transport z zapowiadanych dla naszego miasta.

W sklepach „Marina” ukaże się w najbliższych dniach w paczkach po 1/2 i 1/4 kilo. Nadaje się najbardziej do użytku kuchennego.

Margaryna niemiecka jest dodatkowym „zastrzykiem” tego, ostatnio bardzo poszukiwanego tłuszczu.

„Kurier Szczeciński” z 10 października 1959 r.

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA