W grudniu większość z nas zamienia się w mikołaja, który wręcza bliskim prezenty świąteczne. I choć jest wiele strategii ich zakupu, jedna jest Polakom szczególnie bliska. Co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a 48% stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie. Niemal połowa wręczających podarunki korzysta z promocji i samodzielnie pakuje zakupione rzeczy – wynika z badania zleconego przez VeloBank. Zatem nadal większość z nas to Zieloni Mikołajowie, których cechuje rozsądne podejście. Widać też duże przywiązanie do tradycji. 95% osób rzadko lub nigdy nie kupuje prezentów w Wigilię.
Każdy ma swoją unikatową strategię kupowania świątecznych prezentów. VeloBank znalazł ich punkty wspólne i dzięki analizie poznawczo-behawioralnej, przeprowadzonej na grupie swoich klientów, wyłonił cztery sylwetki mikołajów – Zielonego, Czerwonego, Żółtego i Niebieskiego. Tę segmentację rozszerzył o badanie na ogólnopolskiej próbie. Pogłębione analizy pokazują, że Polacy, choć mają w sobie romantyzm i zamiłowanie do tradycji, w kwestii prezentów często wybierają rozsądek.
Mikołaj niejedno ma oblicze
Zdecydowana większość Polaków (88%) kupuje prezenty świąteczne bliskiej rodzinie, a połowa partnerowi czy partnerce (49%). Przyjaciół obdarowuje 18% osób, a 12% wręcza coś samemu sobie. Przechodząc już bardziej szczegółowo do strategii na świąteczne zakupy, widać, że wolimy mieć komfort i zaczynamy z wyprzedzeniem – 34% osób odwiedza sklepy kilka tygodni przed świętami, 24% czasem kupuje wcześniej, a czasem na ostatnią chwilę, a 15% zostawia sobie dwutygodniowy bufor.
Kiedy już trafimy do sklepu – czy to internetowego, czy stacjonarnego – stawiamy na produkty, które są w rozsądnej cenie (48%). Ponadto 36% osób wybiera praktyczne prezenty, które mieszczą się w ustalonym wcześniej limicie cenowym. Nie tylko szukanie przystępnych cenowo produktów wskazuje na rozsądek Polaków. Kiedy są pytani o idealny prezent świąteczny, odpowiadają, że przywiązują wagę do dopasowania do zainteresowań osoby obdarowywanej (36%), a także zwracają uwagę na użyteczność (20%). Nie chcą też wydawać pieniędzy na pakowanie prezentów, dlatego niemal połowa osób (47%) robi to samodzielnie. Dodatkowo dla 26% ankietowanych opakowanie w ogóle nie jest ważne, liczy się za to zawartość. Patrząc na tę charakterystykę, najbardziej odpowiada ona sylwetce Zielonego Mikołaja z segmentacji VeloBanku. To obdarowujący, którzy przywiązują dużą wagę do dopasowania prezentu do danej osoby i jej zainteresowań. To dobrzy słuchacze, którzy potrafią umiejętnie podpytać, kto czego potrzebuje. Ich podarunki nie są przesadnie drogie, ale za to wyjątkowe – często zrobione i zapakowane samodzielnie.
„Nasze analizy, które pokazują, jak kupujemy prezenty świąteczne, są zawsze źródłem inspiracji i potwierdzają, że jako naród mamy rozsądną naturę. Sama mam podobnie, choć prezenty zdarza mi się kupować na ostatnią chwilę, dbam, żeby były praktyczne i w dobrej cenie. Bez względu jednak na to, czy kupujemy dużo, mało, szybko, wolno, mamy taki sam cel, by sprawić radość bliskim. Niewielki odsetek, bo 2%, zdecyduje się na kredyt, by kupić wymarzone prezenty. I tym osobom przypomnę, że w VeloBanku mamy wygodne opcje finansowania, czy to w postaci VeloRat z RRSO 0%, VeloFotki również z RRSO 0% czy kredytu gotówkowego nawet do 200 tys. zł z RRSO 11,4%. To też wygodna opcja dla tych, którzy wiedzą, że potrzebują komfortu finansowego na okres świąt, bo pierwszą ratę można spłacić dopiero za trzy miesiące” – mówi Joanna Jaworska, dyrektor Departamentu Kredytów Detalicznych z VeloBanku.
Prezenty tak, ale pod warunkiem, że nie kupujemy ich w Wigilię
Polacy mają różne strategie zakupu prezentów, ale w jednej kwestii niemal wszyscy są zgodni (95%) – nie kupuje się ich w Wigilię. Nieco bardziej są do tego pomysłu przekonani mężczyźni – 6% często lub wręcz zawsze wybiera się do sklepu 24 grudnia. W przypadku kobiet zdarza się to zaledwie 3%. Patrząc na rozkład odpowiedzi w podziale na wiek, różnice są marginalne. Pomysł robienia zakupów świątecznych w Wigilię jest najbardziej abstrakcyjny dla osób 55+. Wśród nich aż 98% nie kupuje nic 24 grudnia. To pokazuje, że przywiązanie do tradycji jest wśród Polaków czymś naturalnym. Wigilia jest dla nas dniem wyjątkowym, spędzanym z rodziną, gdzie zakupy nie powinny mieć miejsca. Zwłaszcza że zazwyczaj starannie zapakowane prezenty już wcześniej wylądowały pod choinką.
Metodologia: Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1090 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 29.11-1.12.2024 roku.
Noty prawne: Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 28.05.2024 r. na reprezentatywnym przykładzie. Jeżeli jesteś nowym klientem, możesz zawnioskować o kredyt ratalny VeloRaty RRSO 0% na stronie internetowej Banku lub poprzez Infolinię, jeżeli udzielisz nam zgód marketingowych, tj.: na marketing SMS, telefoniczny Banku i marketing elektroniczny Banku. Jeżeli jesteś klientem VeloBank S.A., możesz zawnioskować o kredyt ratalny VeloRaty RRSO 0% w Bankowości Elektronicznej lub poprzez Infolinię, jeśli nie posiadasz lub nie posiadałeś w przeciągu ostatnich 9 miesięcy kredytu gotówkowego lub konsolidacyjnego w VeloBanku, i udzielisz nam ww. zgód marketingowych. W przypadku wnioskowania o kredyt na stronie internetowej Banku z wykorzystaniem weryfikacji selfie, aplikacji mObywatel lub poprzez logowanie do innego banku, wnioskujesz także o zawarcie umowy o dostęp do Bankowości Elektronicznej. W celu potwierdzenia tożsamości udzielisz zgody na weryfikację behawioralną. Jeżeli jesteś obecnym klientem lub nowym, ale chcesz złożyć wniosek w inny sposób – możesz to zrobić w dowolnej placówce VeloBanku. Możesz złożyć wniosek także bez spełniania powyższych warunków. Wówczas RRSO Kredytu VeloRaty wyniesie 17,7%.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 28.05.2024 r. na reprezentatywnym przykładzie. Jeżeli jesteś nowym klientem, możesz zawnioskować o kredyt ratalny VeloFotka RRSO 0%, jeżeli udzielisz nam zgód marketingowych, tj.: na marketing SMS, telefoniczny Banku i marketing elektroniczny Banku, zawrzesz z nami umowę o kanały zdalne oraz w celu potwierdzenia tożsamości udzielisz zgody na weryfikację behawioralną. Jeżeli jesteś klientem VeloBank S.A., możesz zawnioskować o kredyt ratalny VeloFotka RRSO 0% w swojej Bankowości Mobilnej, jeśli nie posiadasz lub nie posiadałeś w ciągu ostatnich 9 miesięcy kredytu gotówkowego lub konsolidacyjnego w VeloBanku oraz udzielisz nam ww. zgód marketingowych. Jeżeli nie spełnisz powyższych warunków, możesz wnioskować w Bankowości Mobilnej o Kredyt VeloFotka RRSO 17,7%. Maksymalny okres kredytowania wynosi 24 miesiące. Kwota kredytu od 100 zł do 6500 zł.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 11,4%. Kalkulację wykonał VeloBank 6.05.2024 r. na reprezentatywnym przykładzie. Z oferty kredytu gotówkowego możesz skorzystać, jeśli: w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie miałeś/miałaś kredytu gotówkowego ani kredytu konsolidacyjnego w VeloBank S.A., masz aktywne zgody marketingowe (w tym SMS, mejl i telefon) oraz zadeklarujesz, że w całym okresie kredytu spełnisz warunek oferty, tj. będziesz mieć VeloKonto i co miesiąc zapewnisz wpływ na konto min. 2000 zł oraz wykonasz min. 5 płatności kartą do konta lub BLIKIEM. Jeżeli nie spełnisz warunku oferty - od kolejnego miesiąca VeloBank podwyższy oprocentowanie kredytu o 2 pp. do czasu ponownego spełnienia warunku. Okres kredytowania do 10 lat.
Udzielenie kredytów uzależnione jest od wyniku badania i oceny zdolności kredytowej. Podczas wnioskowania o kredyty możesz skorzystać z karencji w spłacie pierwszej raty od 1 do 3 miesięcy i wówczas warunki kosztowe kredytu ulegną zmianie. W okresie karencji nie spłacasz kapitału ani odsetek. Termin płatności raty kapitałowo-odsetkowej będzie zapisany w umowie. Szczegóły ofert znajdziesz na velobank.pl.
Kontakt dla mediów:
Monika Banyś
Rzeczniczka prasowa
VeloBank S.A.
tel. +48 500 140 263
e-mail: monika.banys@velobank.pl
Źródło informacji: VeloBank