piątek, 26 kwietnia 2019.
Strona główna > Przez granice > Uniwersalny przeładowca

Uniwersalny przeładowca

Uniwersalny przeładowca
Data publikacji: 2018-11-29 12:21
Wywietleń: 665 364096

Szczeciński port przygotowuje się do obsługi dużo większych statków niż do tej pory. Umożliwi to zmodernizowany tor wodny Świnoujście – Szczecin, który za kilka lat będzie pogłębiony do 12,5 m. Równocześnie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście dostosowuje do nowych warunków nabrzeża i baseny portowe. Przygotowują się również firmy przeładunkowe, w tym spółka Deutsche Bahn Port Szczecin.

Podczas niedawnej konferencji NaviRail 2018, która się odbyła w Szczecinie, Paweł Wac, prezes spółki DB Port Szczecin, podkreślał, że pogłębienie toru wodnego do 12,5 m umożliwi zawijanie do szczecińskiego portu masowców i drobnicowców mogących pomieścić 40-44 tys. ton towarów, czyli dwa razy większych niż te, które zawijają tu dziś.

– Jeśli chodzi o średnie statki kontenerowe, jesteśmy jedynym profesjonalnym terminalem w Szczecinie – dodawał prezes Wac.

Obecnie największe obsługiwane w Szczecinie kontenerowce mają pojemność 1700 TEU (jednostka TEU jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp). Po pogłębieniu toru wodnego będą mogły zawijać tu statki o pojemności 3000, a nawet 3500 TEU.

– Od strony wody jesteśmy gotowi – zaznaczył prezes DB Port Szczecin. – Dysponujemy odpowiednim sprzętem: to dwie suwnice STS do przeładunku kontenerów ze statku na nabrzeże, dwa ciężkie dźwigi typu Gottwald 100 ton przeznaczone do obsługi kontenerów oraz drobnicy i towarów masowych. W roku 2019 będzie modernizowany trzeci Gottwald, inwestujemy w ciężkie układarki.

* * *

Spółka zamierza kupić kolejną suwnicę STS, trzy dodatkowe suwnice placowe do przemieszczania kontenerów, dwa wozy kontenerowe (tzw. reachstackery), nowoczesną stację do chłodzenia kontenerów reeferowych (chłodniczych). Opracowywane są nowe programy komputerowe zarządzania przeładunkami.

– Mamy też koncepcję budowy nowego magazynu, który będzie przyjmował ładunki z większych statków. Myślę, że powstanie w latach 2019-2020 – dodał Paweł Wac. Zaznaczył, że wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście spółka rozważa projekty budowy większych i nowocześniejszych placów składowych.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście dostosowuje baseny portowe i nabrzeża do parametrów, jakie będzie miał zmodernizowany tor wodny. Realizuje dwa duże zadania inwestycyjne mające na celu poprawę dostępu do portu w Szczecinie. Zadania podzielono na dwa rejony: Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. W pierwszym działa DB Port Szczecin.

* * *

Spółka Deutsche Bahn Port Szczecin wywodzi się ze spółki przeładunkowej Drobnica Port Szczecin, połączonej na początku lat 90. z firmami „EWA Stevedoring”, „Łasztownia” i „Starówka”. W roku 2008 Drobnica Port Szczecin została przejęta przez PCC Rail SA i zmieniła nazwę na PCC Port Szczecin sp. z o.o. Rok później nową spółkę przejęła Grupa Deutsche Bahn i przekształciła w spółkę DB Port Szczecin, która wydzierżawiła od Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście nabrzeże Fińskie – miejsce nowego terminalu kontenerowego. W kolejnych latach zintensyfikowała działania inwestycyjne w supra- i infrastrukturę terminalu.

DB Port Szczecin ma bogate doświadczenie w przeładunkach drobnicy. Dziś do głównych grup ładunkowych obsługiwanych przez spółkę należą kontenery i tzw. drobnica zjednostkowana, czyli wyroby stalowe, metale nieżelazne, granity, celuloza i papier, towary ciężkie i ponadgabarytowe oraz inne ładunki, jak: kakao w workach, towary niebezpieczne, nawozy luzem.

DB Port Szczecin zajmuje powierzchnię ponad 48 ha, ma przeszło 3 km nabrzeży, ponad 56 000 mkw. magazynów i ponad 210 000 mkw. placów składowych.

Zdolność przeładunkowa terminalu kontenerowego DB Port Szczecin wynosi 120 000 TEU. Na terminalu jest możliwość podłączenia kontenerów chłodniczych.

* * *

Grupa Deutsche Bahn, której częścią jest spółka, to wiodący dostawca zintegrowanych usług transportowych i logistycznych na całym świecie. Dzięki kapitałowi Grupy DB i funduszom Unii Europejskiej DB Port Szczecin stale inwestuje w sprzęt i infrastrukturę. Zatrudnia ponad 200 wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Spółka wdrożyła programy „One Stop Shop” i „Single Window” ulepszające współpracę ze służbami państwowymi, przyspieszające odprawę celną i minimalizujące koszty ponoszone przez klientów przy obsłudze ładunków. Posiada też Kod Podmiotu Gospodarki Narodowej NATO umożliwiający przeładunki sprzętu wojskowego.

Elżbieta KUBOWSKA

Fot. Marek CZASNOJĆ

Na zdjęciu: Basen Dębicki w szczecińskim porcie zostanie pogłębiony i poszerzony. To inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście związana z modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin. W tym rejonie działa spółka DB Port Szczecin.

 

Uniwersalny przeładowca

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
13
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Strajk nauczycieli przed Urzędem Wojewódzkim
Motocykliści dzieciom
Wspierali nauczycieli
Poprzedni Następny

Nekrologi

Sonda

Czy do września rząd porozumie się z nauczycielami ws. płac i strajk w oświacie nie zostanie wznowiony?

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie