Popularność robienia sweet fotek czy też selfików nie słabnie, więc i przybywa na świecie swego rodzaju muzeów selfie. Ostatnie z takich powstało w Dubaju, w bliskim sąsiedztwie terenów, na których będzie pierwsza na Bliskim Wschodzie światowa wystawa Expo.
The Selfie Kingdom to kolejne na świecie Muzeum Selfie. Przeznaczone jest do miłośników fotografii i selfie w każdym wieku. Placówka, zlokalizowana w pobliżu Dubai Expo, ma zachęcać do tworzenia i promowania kreatywnej sztuki cyfrowej. Godzinny w nim pobyt kosztuje ok. 50 zł. Obecnie, z powodu pandemii koronawirusa, która nie ominęła Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wstęp jest limitowany.
W środku The Selfie Kingdom znajduje się 15 sal, w których można sobie robić oryginalne zdjęcia. Każda z nich ma swój niepowtarzalny wystrój: odpowiednio dobrane tło, rekwizyty oraz oświetlenie.
Interaktywne sale do selfie mają być przebudowywane co kilka miesięcy, aby cały czas dostarczać zwiedzającym nowych fotograficznych inspiracji. Oprócz nich w muzeum będzie można zobaczyć artystyczne wystawy i instalacje oraz wynająć miejsce na organizację prywatnej imprezy.
Pojęcie „selfie” zakorzeniło się na dobre w kulturze na całym świecie. Po raz pierwszy zostało użyte ponoć przez Nathana Hope’a po tym, jak się potknął na schodach i wybił sobie na nich zęby. Szukając pomocy w internecie, udostępnił na forum swój autoportret z opisem „Przepraszam za kadr, ale to było selfie”. Osiem lat temu magazyn „Time” podał, że termin „selfie” znalazł się wśród 10 najmodniejszych słów w 2012 roku.
Pierwsze na świecie Muzem Selfie (Museum of Selfies) powstało jesienią 2018 r. w Hollywood (Los Angeles). Liczne w nim eksponaty pomagają tworzyć odwiedzającym efektowne sweet fotki. Muzeum zaprasza nie tylko instagramowych influencerów, ale i rodziny z dziećmi. Jest w nim m.in. tron z… kijków do selfie, inspirowany tym z serialu „Gra o tron”, pokój wyglądający jak namalowany przez van Gogha, lustro łazienkowe, które nim nie jest, iluzje i wiele różnych tematycznych pokoi. Kolejne tego typu placówki otworzono następnie m.in. w Las Vegas, Denver, Londynie czy Kuala Lumpur.
Dwa lata temu w Szczecinie powstało - pierwsze w Europie - Be Happy Sweet Art & Illusion Museum. Kolejne w Zakopanem, a pod koniec maja 2020 r. uruchomiono je także w Poznaniu, gdzie nie brak oczywiście słynnych koziołków w zaskakującym stylu sweet art.
Selfie ma nie tylko swoje muzea, ale i służy popularyzacji muzealnictwa w mediach społecznościowych. Na całym świecie i to już od sześciu lat odbywa się przecież „Museum Selfie Day”. Akcję zapoczątkowała duńska designerka Olivia Muss. Pewnego dnia zwiedzała Galerię Narodową w Kopenhadze. Zrobiła wtedy zdjęcie dzieła sztuki w pozie selfie. Szybko stało się ono inspiracją do stworzenia w sieci Muzeum Selfies. W ten sposób narodziła się idea promowania sztuki za pomocą mediów społecznościowych. Ostatnia z takich akcji była 15 stycznia 2020 r. – także w Muzeum Narodowym w Szczecinie, które brało w niej udział po raz drugi.
Marzenna Głuchowska
Fot. The Selfie Kingdom