Wiceprezydent Łukasz Kadłubowski stwierdził, że transport publiczny jest priorytetem władz Szczecina. Fot. Dariusz GORAJSKI
W najbliższych latach Szczecin planuje wymienić sporą liczbę autobusów na pojazdy hybrydowe i wodorowe. Ta transformacja, która ma doprowadzić do zmniejszenia emisji szkodliwych spalin, wiąże się także z wyzwaniami, o czym podczas wtorkowej konferencji "Kierunki rozwoju transportu i komunikacji miejskiej" w Urzędzie Miasta mówili eksperci.
Z przedstawionych przez zastępcę prezydenta Szczecina Łukasza Kadłubowskiego danych wynika, że średni wiek pojazdów w Szczecińskim Przedsiębiorstwie Autobusowym „Dąbie" to 12 lat (są tam 103 pojazdy), w Szczecińskim Przedsiębiorstwie Autobusowym Klonowica - 11,7 lat (102 pojazdy), w Szczecińsko - Polickim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym - 8,3 lat (50 pojazdów), w Tramwajach Szczecińskich - 27,4 lata (200 pojazdów).
- Tramwaje mogą jeździć nawet 50 lat, jeśli są dobrze konserwowane - zastrzegł wiceprezydent. - Przed nami nie lada wyzwania związane z modernizacją taboru tramwajowego. Przyglądamy się także rynkowi pojazdów używanych. Jeżeli będą atrakcyjne oferty - przeważnie z zagranicy - będziemy je rozważali pod kątem ekonomicznym, zasadności
...
Zawartość dostępna dla Czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 67% treści.
Pełna treść artykułu dostępna w eKurierze z dnia 21-05-2025
nie, na zeroemisyjne są dopłaty a na zwykłe nie ma, co do nakazu kupowabia zeroemisyjnych to zdaję się że na to jest paragraf w kodeksie karnym, jak to było, doprowadzenie do niekorzystnego dysponiwania majątkiem czy jakoś tak, nie można zmuszać ludzi by niekorzystnie dysponowali swoim majątkiem
Gość
2025-05-21 13:54:44
A czy ktoś z władz miasta się zastanowił po co nam trzy spółki autobusowe? No chyba, że chodzi o obsadę rad nadzorczych. Jesteśmy jedynym miastem w Polsce z trzema komunalnymi (100% udziału gmin) spółkami autobusowymi!
wodór też prąd
2025-05-21 11:21:37
Czy da się ich jakoś powstrzymać? w tych autobusach i tak chodzi o prąd! Ogromne koszty. Ile macie stacji wodorowych w mieście? a jak nie ma to gdzie i kogo dofinansujecie? skroplony wodór trzeba dowozić specjalnymi cysternami o wzmocnionych ściankach wszędzie też w autobusach. Ostatecznie w wyniku reakcji chemicznej i tak powstaje prąd który zasila baterie autobusu czyli takie auto elektryczne z pomniejszanym miejscem na większą baterie lub większą liczbę pasażerów ale za to drożej niż elektryk
Najpierw tramwaje
2025-05-21 10:01:54
Na prędkości najpierw wymieńcie te żółte stare tragiczne głośne Tatry !!!
Poznań, Łódź, Wrocław, Kraków już mają nowy tabor tramwajowy a u nas co jest z wami ?!
Ulica Jasna
2025-05-21 09:56:41
Wyremontujcie ulice Jasną !!!
Mega wykorzystywana ulica chociaż by do dojazdu na pętle Turkusowa
Stara technologia
2025-05-21 09:46:12
"(...) Tramwaje mogą jeździć nawet 50 lat (...)" normalnie eurekę odkryli. Może służyć i to więcej, ale musi być solidny w budowie i prosty technicznie. Żaden nowoczesny tramwaj nie osiągnie nawet 40 lat, bo są zbyt "miękkie" i w dodatku zakręcone technologicznie. No chyba, że wliczając w to wielomiesięczne (-letnie ?) oczekiwanie w krzakach na naprawy.
Lucyfer
2025-05-21 09:38:29
Już nie elektryki slepiątka się otworzyły?
Prawnik
2025-05-21 08:37:38
To ustawy nakazują miastom zakup autobusów zeroemisyjnych. I tylko takie autobusy dostają dofinansowanie. Inaczej grożą poważne kary...
Te stare helmuty
2025-05-21 08:34:51
oddajcie na złom zanim ekologia zlikwiduje huty przetapiające je na stal !No chyba ,że czekacie, aż te huty będą już niemieckie .To rozumiem !
@ A może
2025-05-21 08:25:37
"...te okropne tramwaje (helmuty) .." Stara i znana śpiewka handlarzy; - panie, Niemiec gdy sprzedawał "helmuta" to płakał. Dlatego nawet "Hyży Rząd" pro-PO-nuje premie dla używanych "elektryków" z Niemiec. Używane wiatraki też są w Polsce wg. zasady - panie, Niemiec... Cała zagrywka PO-lega na tym iż w umowie o zakupie wiatraków był zapis "nowe", a nie "fabrycznie nowe" tzn. prosto z fabryki i dlatego za lat 5plus Polskę czeka tzw. recykling owych wiatraków. Kasa Misiu kasa!
Szczecinianka
2025-05-21 08:15:40
Dobra inicjatywa. Smog pochodzący ze spalin niestety ma rakotwórcze działanie, powoduje tez m.in. astmę u dzieci. Na naszych drogach powinno być dużo więcej samochodów i autobusów bezemisyjnych. Zamiast hybrydowych powinny być kupione autobusy elektryczne.
Kazimierz Trzciński
2025-05-21 07:32:28
Należy jasno określić kto dokonuje zakupu taboru autobusowego. Jeżeli mają to robić spółki co powinno być zasadą, to konieczne są umowy na przewozy na co najmniej 10 lat, a jeżeli Miasto to nie ma większego znaczenia na ile lat są umowy.
Kolłątaja
2025-05-21 06:32:21
Zgoda! Ale pod warunkiem że wszystkie wodory i hybrydy będą miały pętlę na Kołlątaja żeby było widać nowoczesność
Kupujcie kupujcie
2025-05-21 05:27:54
Szastajcie szmalem na prawo i lewo bez opamiętania. I tak was wybiorą następnym razem. Lemingi są bardzo odporne na strzyżenie z kasy. I lubią to.Tak że, no stres. Zróbcie jeszcze 20 PLN za godzinę parkowania na SPP i też będzie dobrze.
zacofanie jak zwykle
2025-05-21 05:25:11
Nie dawno razgorzała dyskusja o obietnice wymiany floty tramwajowej. A tu nagle wymiana autobusów. Tkwimy w wysokiej podłodze i tak już zostanie. Inny przykład; tramwaj dwukierunkowy na linie gdzie jest potrzebny nie wyjedzie, bo go nie ma.
Nie usiedzą
2025-05-20 23:36:16
spokojnie na dupie dopóki nie zadłużą miasta na pseudoekologiczne pierdoły. Myślę, że dług miasta powinien być też zabezpieczany na prywatnym majątku radnych. Może to by ich oduczyło kupowania na kredyt mało użytecznych autobusów na baterie 3x droższych niż tradycyjne. O wodorowym odlocie nawet nie wspominam.
paradne
2025-05-20 23:28:36
janusze biznesu kupią drogie w zakupie i eksploatacji autobusy bo dostaną dopłatę choć nawet gdyby dopłata była w wysokości 100% wartości to i tak koszty eksploatacji przewyższą zysk wynikający z dopłaty - Polska dostanie na transformację energetyczną powiedzmy 50 miliardów Euro ale sama będzie musiała wydać 520 miliardów Euro i co ważniejsze te 50 miliardów Euro co to je dostanie i tak będzie musiała oddać bezpośrednio i pośrednio... normalnie janusze biznesu...
A może
2025-05-20 22:47:58
Najpierw wymienić te okropne tramwaje (helmuty) na pojazdy adekwatne do XXI wieku i miasta aspirującego do zachodniej Europy bo ten tabor to wstyd
Żart !
2025-05-20 22:47:32
Zamiast tego kupcie zwykła nowe Solarisy i nowe tramwaje a wszyscy będą najbardziej zadowoleni
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.